DAF Trucks investerer 200 mio. euro i førerhusfabrikken i belgiske Westerlo for at være forberedt til øget produktion for den succesrige fabrik.

DAF har stor succes både i- og udenfor Europa – bl.a. som det største mærke i Europa i trækker-segmentet.

Derfor er den man i gang med at udvide deres førerhus- og akselproduktion i belgiske Westerlo for de 200 mio. euro.

I Westerlo siden 1966

DAF offentliggjorde dette under et besøg for nylig af Philippe Muyters, den flamske minister for arbejde, økonomi og innovation.

DAF åbnede sin Westerlo-fabrik i 1966, hvor den – udover førerhuse – også har fremstillet egne aksler siden begyndelsen af 70’erne.

Den nuværende arbejdsstyrke på 2.800 medarbejdere står for produktionen af aksler og førerhuse til de tunge og mellemtunge lastvogne, der løber af produktionsbåndene hos DAF i Eindhoven i Holland, og hos Leyland i England.

State-of-the-art

Ikke mindst takket være de velanskrevne lastbiler, en førsteklasses service og et professionelt forhandlernetværk er DAF det næststørste lastbilmærke i Europa og som nævnt markedsleder i det vigtige trækkersegment.

For yderligere at styrke sin ledende position i Europa såvel som på internationale markeder udenfor Europa indfører DAF helt nye state-of-the-art processer på Westerlo-fabrikken.

Med investeringen på 200 mio. euro øges kapaciteten på førerhusanlægget med ca. 45 procent til ca. 300 førerhuse om dagen i to-holds skift.

130 robotter

Dette antal er afstemt med kapaciteten i den nye lakeringsfabrik, der officielt blev åbnet i slutningen af 2017, efter en investering på 100 mio. euro.

For samleprocessen af DAF CF og XF førerhuse vil det eksisterende 17.800 kvadratmeter store anlæg blive udvidet med 13.200 kvadratmeter.

Udvidelsen vil få et enkeltlinje-layout med 130 robotter og 135 fuldautomatiske svejsepistoler, der er med til at sikre høj kvalitet, effektivitet og ergonomi i verdensklasse for medarbejderne.

Flere sektioner

Anlægget, hvor førerhusene trimmes, bliver udvidet fra 15.600 kvadratmeter til 20.000 kvadratmeter.

Det nye anlæg vil have flere sektioner – herunder en hovedmonteringslinie, en tagmonteringslinie samt en undersamlingslinie for døre og instrumentbræt.

Det vil også omfatte en højt avanceret test- og inspektionsafdeling.

Hæve/sænke produktion

I hovedmonteringslinjen vil der blive installeret et avanceret system med unikke ergonomiske egenskaber, som gør det muligt for medarbejderne at tilpasse arbejdshøjden, så den passer til den aktuelle proces og de individuelle præferencer.

“De nye state-of-the-art anlæg til førerhusproduktion og kabinetrimning er nødvendige for at DAF kan fortsætte med at vokse både inden for og uden for Europa. Efter færdiggørelsen vil de nye faciliteter være de mest moderne af sin art – benchmark for kvalitet, effektivitet og ergonomi,” siger DAF’s præsident, Harry Wolters.

Vigtigt at være innovative

Investeringen på 200 mio. euro viser DAF’s tillid til fremtiden for fabrikken i Belgien.

“I vores hurtigt skiftende økonomi har virksomheder, der ønsker at udmærke sig, ikke andet valg end at være innovative. Et andet nøgleelement er at holde vores færdigheder up-to-date og relevante. DAF har tydeligvis, hvad der kræves: en vision om bæredygtighed, innovation og vækst kombineret med forpligtelsen til ikke blot at tilpasse deres processer, men også deres medarbejderes kompetencer,” siger den flamske minister for arbejde, økonomi og innovation, Philippe Muyters.

DAF Vlanderen

Opførelsen af de nye førerhus- og kabinetrimnings-fabrikker hos DAF Vlaanderen er gået igang.

Det belgiske byggefirma Cordeel er blevet valgt til at opføre bygningerne, herunder nye kontorer, mødelokaler og faciliteter til medarbejderne. Samleanlægget leveres af VDL Steelweld fra Holland.

DAF Trucks er en del af den amerikanske PACCAR koncern, der også producerer lastbilsmærkerne Kenworth og Peterbilt. PACCAR producerer også sine egne motorer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk