Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Bedre sent end aldrig

Mitsubishi Danmark har valgt at markedsføre Outlander Plug-In Hybrid SUV herhjemme – nu også som prisgunstig gulpladeudgave.

Ret præcist sparer man 200.000 kroner ved at købe Mitsubishi Outlander 2,4 Instyle 4WD PHEV som gulpladebil eksklusiv moms i forhold til prisen på hvide nummerplader.

335.324 kroner plus moms koster den store japanske SUV, som er verdens mest solgte PHEV Plug In Hybrid-model, som har været topsælgere i både Norge og Sverige. Billigste udgave med det mindre omfattende Invite-udstyr kan man få for 285.987 kroner.

4×4 er standard

Det skyldes måske også, at biler har Super-AWC firehjulstræk som standard – fint i sneen, men også med til at give et stabilt vejgreb. Her er der flere valgmuligheder: normal finder ud af, om 4×2 eller 4×4 er bedst – snow vælger 4×4. Man kan også vælge at låse 4×4 systemet evt. på en grusvej.

Mitsubishi har nærmest ligget i dvale i mange år herhjemme med begrænsede salgstal, men med en ny, lav beskatning for netop PHEV-modeller, er Mitsubishi med Outlander-modellen blevet ekstra interessant herhjemme.

Bilen kører fortrinligt, der er en god komfort og lavt støjniveau. Kvaliteten for den japansk byggede bil er fornem.

45 km på ren el

Og den også meget miljørigtig og kører på ren el  op til 45 kilometer efter WLTP målingen, hvis man trykker EV-knappen ind. El kan fravælges på f.eks. motorvej – og man kan bede systemet om at lade op, så man kan have el nok, når man når bygrænsen.

Ved at benytte én af skiftepladerne bag rattet, kan man tillige indstille, hvor kraftigt en regenerativ bremsning (hvor man samler strøm op), man ønsker sig (fra 0 til 5.)

Vælges programmet ”Series Hybrid Mode” kan generatoren oplade batteriet under kørslen. Vælger man Parallel Hybrid Mode, kobles benzinmotoren til forhjulene – assisteret af den forreste elmotor. Den bageste el-motor hjælper med at drive baghjulene, hvilket sker automatisk med en hastighed på over 135 km/t.

135 km/t på ren el

Topfarten på ren el er 135 km/t. Teknisk har bilen de to elmotorer på 82 hk (forrest) og 95 hk (bagest) – samt en 2,4 liter benzinmotor.

Benzinmotoren leverer strøm til batteriet ved høj fart. Batteriet oplader også ved kørsel ned ad bakke. Man kan følge hele processen på hovedinstrumenterne.

Det 300V store litium-ion batteri med 13,8 kWh kapacitet sidder under kabinen. Opladningstiden ved en ladestander er fem-syv timer – ved en kvik-lader lades 80 pct. på 25 minutter.

Opladning med benzin

Man kan også lade med benzinmotoren, når bilen står stille – ved at vælge Charge mode. Det tager 40 minutter at lade 80 procent – og det koster så tre liter benzin.

Men det er smart – også hvis der ikke er en ladestander i nærheden eller hvis man ikke har tid eller lyst til at koble kablerne til ladestanderen.

Samlet opnår man et snit-forbrug på 55,6 km/l og CO2 udledning på 40 g/km. Der er otte års garanti på batteriet.

CVT automatgear

PHEV-teknikken sikrer også, at man har en bil med god acceleration – til 100 km/t på 10,5 sekunder.

Samtidig sikrer firehjulstrækket stabilitet. Med gearet er af multitypen – CVT – ligesom Toyotas hybridmodeller.

Instyle er den udgave, som vi har prøvet. Instyle betyder bl.a. standard view around minitor, hvor man ser rundt om bilen, elstyrede læderbetrukne sæder, 2-zone klimaanlæg, LED lygter, rear cross traffic alert, læderrat med varme, BLIS (Blind spot assistent) og baksensorer – plus adaptiv fartpilot og nødbremsesystem (fra mellemmodellen Intense).

1.500 kg. trailervægt

Vi kan også nævne god aflæggeplads, linjevogter, Hill Start Assist, automatisk bagklap, indklappelige sidespejle tagræling, hækspoiler og bakkamera.

Man kan undre sig over, at der ikke er navigationssystem, men så skal man i stedet spejle sin mobiltelefon.

Trailervægten i PHEV modellen er begrænset til 1.500 kg. Det er naturligt for biler med alternative drivmidler.

Tekniske data Mitsubishi Outlander PHEV:
Motor: Benzinmotor. 4. cyl.
Miljø: Euro6D Temp.
Slagvolumen: 2,4 liter.
Ydelse: 135 hk v. 6.000 omdr.
Max ydelse. 230 hk
Moment: 211 Nm v. 4.500 omdr.
Elmotorer: 82 + 95 hk.
Batteripakke: 13,8 kWh.
Topfart max.: 170 km/t.
Topfart m. el: 135 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Træk: 4×4 (S-AWC)
Brændstofforbrug: 50 km/l.
Forbrug el kombineret NEDC korreleret: 148 Wh/km
CO2 udledning: 46 g/km.
Rækkevidde på el – WLTP: 45 km.
Gear: CVT automatisk.
Affjedring: Uafhængig for/Multilink bag.
Bremser: Vent skiver for/skiver bag. esc, ABS, ASC.
Dæk: 18 tommer Bridgestone på alufælge.
Køreklar vægt: 1.880 kg.
Totalvægt: 2.390 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Læssehøjde: 720 mm.
Vendediameter: 10,6 m.
Garanti/fabrik på bil: 5 år/100.000 km.
Garanti på batteri: 8 år/160.000 km.
Ladetid v. el-stander 130V/8A: 7 timer.
Ladetid/Hurtiglader: 25 min (80 pct.)
Pris  testbil ekskl. moms: 335.324 kr.
Outlander PHEV pris fra: 285.487 kr. plus moms.