Det tyske bladforlag HUSS-VERLAG har etableret en ny prisuddeling for professionelle budcykler – som led grøn distribution i bycentre.
Den hollandske by Groningen bliver midt i juni centrum for den første internationale budcykel-pris.
I takt med, at flere og flere byer i Europa vil diesel-varebiler til livs, og mere og mere satse på grøn distribution har det tyske HUSS-VERLAG i München indstiftet den internationale pris ”Årets budcykel.” Eller Cargobike of the Year.
De store logistikfirmaer
På de store transportmesser præsenteres der hele tiden nye budcykler – med rugbrødsmotor og med elmotor – som skal klare transporten i bycentre. Også kaldet ”The Last Mile.”
Senest har sågar Volkswagen præsenteret sin egen budcykel, som også kommer til salg herhjemme.
Faktisk går det meget hurtigt lige nu, og de store logistikfirmaer som DHL og UPS står i kø for at promovere de miljørigtige transportcykler, som efterhånden findes i alle afskygninger.
Idé fra Van of the Year
Det er forlagets logistik-tidsskrift Logistra, der har fået ideen til prisen, som er afledt af den internationale varebilspris ”Van of the Year,” som har en jury på 24 medlemmer fra 24 lande i Europa.
Logistras redaktør Johannes Reichen er også medlem af Van of the Year juryen – ligesom VOTY.dk’s redaktør Carsten Teiner.
”International Cargobike of the Year” vil honorere anstrengelserne fra producenterne af budcyklerne gennem deres udvikling af innovative og praktiske budcykel-koncepter for professionel anvendelse ligesom fokusere på trends og tendenser i det hurtigt voksende segment.
Tre kategorier
Som i Van of the Year prisen skal Cargobike of the Year prisen præsentere nyhederne i branchen, tilbyde producenterne et forum – og fungere som en booster for innovation.
Prisen skal uddeles i tre kategorier: lette budcykler op til 100 kg., tunge budcykler fra 100 kr – og cykelanhængere.
Festivalen i Groningen finder sted fra 14.- til 16. juni.
Også cykelpolitik
Her på den nye europæiske cargobike-scene bliver der et årligt træf for at vise de nyeste produkter indenfor budcykler samt diskutere alt, hvad der rører sig på området – inklusiv cykelpolitik generelt.
Det omfatter naturligvis også el-drevne budcykler, som bl.a. postvæsenet jo er flittig forbruger af.