Volvo Trucks har gennem nogle år fulgt cirka 50 diesel-hybrid lastbiler hos en række kunder i Europa.

Herhjemme kører renovationsfirmaet Meldgaard i Aabenraa med et par hybrid-lastbiler – men ialt køres i 50 lande, bl.a. i Holland kører et større renovationsfirma med en række FE Hybrid-biler.

Reaktionen er positiv, for dieselhybrid-bilerne er lige så pålidelige som rene diesellastbiler.

Reduktion af CO2
Således har  Christina Eriksson, Business Manager for alternative drivliner, har ikke mødt andet end begejstring på sine besøg ude hos kunderne.

”Det har været fantastisk! Vores hybridteknologi har klaret sig nøjagtigt så godt, som vi havde håbet, både hvad angår reduktionen af CO2-emissioner og en større pålidelighed. Inden lanceringen uddannede vi to eksperter i hybridteknologi, så de hurtigt ville kunne hjælpe kunder, der måtte opleve problemer med deres nye lastvogne. Men faktum er, at de har haft meget lidt at lave. De har brugt det meste af deres tid på at uddanne chauffører og mekanikere, siger Christina Eriksson.”

50 pct. renovation
Halvdelen af Volvos hybridlastvogne bruges til distributionsopgaver og den anden halvdel til renovationskørsel. Det er inden for disse to områder, at teknologien tilbyder de største brændstofbesparelser – nemlig mellem 15 og 20 procent afhængigt af chassis og kørselsmønster.

Nogle renovationsvognmænd, der kører med lastvogne udstyret med en genopladelig, elektrisk affalds-komprimator, som det er tilfældet hos fa. Meldgaard, har endda været i stand til at reducere brændstofforbruget med 30 procent.

Opfylder miljø-politikker
Renovationsselskabet Roteb i Rotterdam i Holland  købte to Volvo FE Hybrid for at opfylde både deres egne og byens miljøpolitikker.

De nye lastvogne var dermed en investering i fremtiden – selv m prisen på en hybrid lastbil er væsentlig højere end en diesel-bil.

Men med især kommuners grønne politik, vælges ofte så miljørigtige løsninger på kørselsopgaver – bl.a. renovation, udtalte fra fra Milfgaards side, da de i fjor præsenterede deres første nye FE med lydløs kompromator.

Senere har de fået en ren FE Hybrid i bilparken.

30 pct. mindre brændstof
I Holland har Volvo FE Hybrid fungerer nøjagtigt som deres dieseldrevne affaldslastvogne, men forbruger omkring 30 procent mindre brændstof og er  mere støjfri end diesellastvogne.

”Vi ville helt sikkert overveje at købe flere hybridlastvogne, hvis prisen og de politiske beslutninger gør det muligt,” udtaler Rotebs salgsdirektør Rene Herlaar – som dermed er på linje med Meldgaard.

For chaufførerne har det først og fremmest været et spørgsmål om et bedre arbejdsmiljø.

Mange komplimenter fra folk
”Lastbilerne er pålidelige, giver et godt indtryk og har fantastiske køreegenskaber. Og så er de desuden utroligt støjsvage. Vi får mange komplimenter og positive bemærkninger fra folk ude på vores ruter. Folk er virkelig glade for, at så stor en lastvogn kan være så støjsvag og ren,” siger Ton van der Horst, en af Rotebs renovationschauffører.

Hybridteknologien er en langsigtet investering for Volvo, og den kommende udfordring er at sænke omkostningerne og øge salget, så produktionen kan udvides og blive mere omkostningseffektiv. 

Vanskeligt at få god økonomi
”På nuværende tidspunkt tvinger omkostningerne ved hybridteknologien prisen så højt op, at det er vanskeligt for kunden at opnå en økonomisk fordel på kort sigt. Når det så er sagt, giver det helt sikkert en masse goodwill. Hvis en virksomhed køber en hybridlastvogn, viser  virksomheden, at den prioriterer miljøet højt, og det kan man høste mange fordele af. Men hvis vi ser nogle år frem, så er det vores mål at nå et mere bæredygtigt niveau rent kommercielt, så kunden kan opnå en bedre rentabilitet lige fra begyndelsen,” siger Christina Eriksson.

EU lovgivning vil øge antal
Volvo Trucks’ miljødirektør, Lars Mårtensson, fremhæver, at EU’s forestående lovgivning, der også omfatter muligheden for at måle og sammenligne brændstofforbruget og CO2-emissionerne for tunge lastvogne, vil fremme salget af hybridlastvogne.

”Det vil øge interessen massivt i virkelig økonomiske lastvogne. I dag er elektriske hybridlastvogne helt sikkert det bedste og mest pålidelige alternativ,” siger Lars Mårtensson.

Fakta: Volvo FE Hybrid
Drives med en 7-liters dieselmotor, der genererer enten 300 eller 340 hk eller et moment på 1160 eller 1300 Nm, og er forbundet med en 120 kW elektrisk motor.
Den elektriske motor får tilført strøm fra den seneste generation af lithium-ionbatterier.
Lastvognen er beregnet til anvendelser op til 26 ton.
Den fås i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige – samt i Storbritannien, Frankrig, Italien, Spanien, Schweiz, Tyskland, Østrig og Benelux-landene. Den vil komme ud på flere markeder, efterhånden som lokale Volvo-service-medarbejdere har gennemgået deres uddannelser.

Leave A Reply