Elbilerne er ved at være accepteret til bytransport, men mange steder vil man foretrække en hybridbil med ekstra lang rækkevidde – uden at skulle lade op som i en plug-in hybrid bil.

Fords mindste Fiesta har i årevis været populær som stik-i-rend bil og servicebil på gule plader – således 166 Van-enheder i 2019 – og den er nu også tilgængelig i en 48V mild hybrid udgave, som sikrer lidt bedre præstationer uden at det går ud over økonomien.

Der er tale om en remtrukket starter-generator, som giver ekstra 24 Nm. til i alt 240 Nm.

Bedre præstationer

Systemet assisterer først og fremmest benzinmotoren ved normal kørsel og acceleration – til bl.a. at få bedre præstationer. Der samles således energi ved nedbremsninger og motorbremsning (rekuperation).

Tilmed kan teknikken frakoble en cylinder, når man kører adstadigt – så der spares ekstra brændstof.

Udgangspunktet er fortsat Fords 1-liter EcoBoost motor, som i den bil, som vi har prøvet, ydede 155 hk. Der var dog ikke automatgear, men en 6-trins gearkasse, som dog var meget smidig at arbejde med.

Kører ca. 20 km/l

Motoren er 3-cylindret, som betyder et lidt irriterende støjniveau og resonans ved acceleration – dog har Ford fået pakket noget at lydbilledet væk, så man kan vænne sig til lyden – men man drømmer sig fortsat tilbage til en god, harmonisk 4-cylindret motor.

Til gengæld har Fords kunnet kombinere de mange heste med drejningsmomentet på 240 Nm, som sikrer en topfart på 219 km/t og acceleration til 100 km/t på 8,9 sekunder.

Der er et forbrug på lige under 20 km/ i gennemsnit efter den nye WLTP forbrugsnorm.

Lavgearet motor

Men bilen er lidt lavgearet og trækker først rent fra 1.750 omdrejninger – eller fra 50 km/t i fjerde gear, og det betyder, at det går ud over økonomien.

Faktisk trækker den først blødt fra 3.000 omdrejninger.

Tillige trækker den fra 65 km/t i femte gear – også 1.750 omdrejninger, men først fra 2.000 omdrejninger eller 90 km/t i sjette gear, som derfor må betegnes som et overgear til motorvejen.

Sportsaffjedring

Testbilen havde ST udstyr, som betyder en lidt fastede affjedring, som betyder godt fodfæste på en snoet landevej – uden at bilen føles ukomfortabel.

Vi skal i den forbindelse også nævne den ganske præcise styring.

Det sporty kan også ses på håndbremsen, der er manuel – for i motorsport kender man jo til håndbremsevendinger. De fleste moderne biler har elektronisk håndbremse.

God kørestilling

Man sidder godt bag rattet i et velformet, højdejusterbart sportssæde med god lændestøtte, indstillelig lårstøtte og trinløs ryg (med rulle) – med en fast fodplade i gulvet får man også en lige kørestilling. Rattet er to-vejs justerbart.

Der er tillige ventilerede skivebremser for og skiver bag – men bremserne kan være lidt svære at dosere. Det kan også være tricky at dosere speederen ved igangsætning i forbindelse med start/stop systemet.

Personligt ville jeg vælge udgaven med automatgear for at opnå en smidigere kørsel.

Ekstra for adoptiv fartpilot

Sikkerheden er god, især når man investerer i en førerassistent-pakke til knap 8.000 kroner plus moms – der betyder adaptiv fartpilot.

Desuden giver denne pakke blind spot (blind vinkel) assistent, bakkamera, linjevogter og aktiv nødbremse.

Dertil kommer skiltegenkendelse, førerovervågning og 4,2 tommer farvedisplay mellem hovedinstrumenterne, audiopakke SYNC 3, B&O-lydsystem, 8-tommer touchscreen med navigation samt DAB+ og forberedelse til trailer.

X-pakke

Til slut er der så skruet LED lydpakke på bilen til godt 5.000 kroner.

Bilen er så også bestilt med en X-pakke, som giver automatisk op- og nedblænding, LED-baglygter, 4-vejs justerbart passagersæde, lændestøtte på forsæder, nøglefri døre og start samt trådløs oplader.

Så godt 23.000 kroner plus moms ekstra oveni prisen på 130.800 kroner plus moms – men man er glad for alt udstyret – især på sikkerhedssiden.

Også meget ST udstyr

Men skal der købes en bunke biler på én gang, vil mange måske nappe basisudgaven til under 100.000 kroner plus moms med 100 hk uden hybridteknik.

Men i ST-versíonen får man standard så også alupedaler, tykt læderrat, sportssæder med røde stiklinger, 205/45 dæk på 17 tommer alufælge, regnsensor, p-sensor bag og signatur kørelys. Er man til musik, så har bilen et udmærket B&O anlæg.

1.100 liter varerum

Som Van får man et varerum på ca. 1.100 liter varerum, men den indvendige læssekant er med 22 cm ret høj. Den udvendige læssehøjde er 60 cm.

Der er ikke handskerumslås, men der er en midterboks, hvor låget også fungerer som armlæn. Der er både usb- og 12 volt stik.

Faktaboks Ford Fiesta EcoBoost mHEV ST Line:
Motor: 3 cylindre.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 155 hk v. 6.000 omdr.
Moment ialt: 240 Nm v. 2.500 omdr.
El-motor: 15 hk.
Batteri: 48V litium-ion.
Forbrugssnit WLTP: 19,6 km/l.
CO2 udslip: 134 g/km.
Topfart: 219 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,9 sek.
Gear testbil: 6 trin manuel.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Dæk: Good-Year Ultra Grip 205/45 R17.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 690/220 mm.
Køreklar vægt: 1.219 kg.
Nyttelast: 466 kg.
Trailer med bremser: 1.000 kg.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Fabriksgaranti: To år.
Pris hvid plader: 217.300 kr.
Fiesta Van fra: 99.400 kr. plus moms.
Pris testbil ekskl. moms: 130.800 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk