Indtil nu har det ikke været trailervægten, der har imponeret på moderne hybridbiler, men nu har Kia lanceret deres hybridbil Niro med en trailervægt på 1.300 kg. mod det halve som hos en konkurrent som Toyota.
Bilen laster over 400 kg. ud over trailervægten, og varerummet er med 1.400 liter pænt stort – som i normale crossover modeller. Læssehøjden er 75 cm – indvendig læssehøjde er på 18 cm.
Niro var ved lanceringen for et år siden verdens første hybrid-crossover. Den har Kia’s egen dobbeltkoblingsgearkasse, og den arbejder både blødt og hurtigt. Og støjsvagt. Man kan også selv vælge at skifte gear.
Bilen har synkroniseret vekselstrømsmotor på 47,5 hk mellem 1.798- og 2.500 omdrejninger samt et moment på 170 Nm mellem 0- og 1.798 omdrejninger. På 11,5 sekunder når den 100 km/t. Den har en topfart på 162 km/t.
Kun en enkelt motor
Niro findes kun med en enkelt motor på 1,6 liter på kombineret 141 hk ved 5.700 omdrejninger og et maksimalt moment på 265 Nm. Batteritypen er af typen Litium-ion polymar på 1,56 kWt. Bilen lades op under kørslen – f.eks. ved opbremsninger – og i tæt bytrafik kører man ofte på el. Dog maksimalt tre km.
Takket været hybridteknikken udleder bilen kun 88 g/km – og den klarer en brændstoføkonomi på 26,3 km/l. Flot en benzinmotor. Når det gælder sikkerhed, har Niro nødbremsesystem, så den selv bremser op, hvis man ikke er opmærksom nok.
Høj sikkerhedsgrad
Niro er meget veludstyret – og her vil vi først og fremmest pege på sikkerheden. Den har nødbremsesystem for biler og bløde trafikanter samt og adaptiv fartpilot. Dertil hill start control, linjevogter, esc stabilitetssystem, dæktrykkontrol og syv airbags.
Vi prøvede Advance-modellen, og det betyder rigtig meget udstyr.
På komfortsiden skal vi nævne læderrat, klimaanlæg, tagræling, 7-tommer skærm med navigation, Bi-xenon lygter, LED kørelys, varme i rat, speedpilot/fartbegrænser, tågelys, kompas, regnsensor, bakkamera, infotainment-system med Apple Car Play/Android samt parkeringssensor. Nævnes skal også alufælge med Continental vinterdæk.
Et stort plus er Kias syv års fabriksgaranti eller 150.000 km (uden begrænsning de første tre år) samt fem år for lak og 12 år for rust.
Først hybrid – så el
Hos Hyundai/Kia koncernen tror franskmanden David Labrosse, der er chef for produktplanlægning, at det i forbindelse med drivmiddel på lang sigt vil være el-bilen, der vinder – man venter bare på endnu bedre batteriteknologi, men den er allerede på vej.
”Imens vil det være hybridbiler, plug-in hybridbiler og brintbiler, der vil blive det naturlige alternativ til ren benzin og diesel. Inden for 10 år vil CO2 udledningen fra vores biler falde yderligere med 25 pct. Hybridteknologi er også måden, at mange private kunder og virksomheder kan vise, at de går ind for et bedre miljø,” sagde Davis Labrosse, da Niro blev vist første gang for den europæiske presse i Frankfurt for et år siden.
Også som plug-in hybrid
Kia også vil senere også lancere plug-in udgaven af Niro for at kunne byde på en endnu mere miljørigtig og økonomisk udgave, der kører længere på literen – målrettet ikke mindst kunder, der kører langt og som hurtigt kan tanke.
Niro er produceret i Korea, men designet kommer fra USA – og spørgsmålet om køredynamik er løst i Europa. Niro har således modsat de fleste andre i klassen avanceret affjedring bag med triangler.
Kia Niro og er fabrikkens første parallelhybridbil. Niro’s batteripakke ligger under anden sæderække – uden at tage noget af gulvhøjden. Derfor er Niro også velegnet som Van-model.

Fakta – Kia Niro Van 1,6 GDI Hybrid Advance:

Motor: 4 cyl. Hybrid
Ydelse kombineret: 141 hk v. 4.000 omdr.
Moment kombineret: 265 Nm.
Magnet-elmotor: Synkroniseret vekselstrøm.
Ydelse: 47,5 v. 1.798-2.500 omdr.
Moment: 170 Nm v. 0-1.798 omdr.
Batteri: Litium-ion.
Kapacitet: 1,56 kWt.
Gear: 6 trins DCT dobbeltkobling.
Acc. 0-100 km/t: 11,5 sek.
Topfart: 162 km/t.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag. ABS. Esc.
Dæk: Continental – 16 tommer.
Brændstoføkonomi: 26,3 km/l.
CO2 udslip: 88 g/km.
Energiklasse: A**
Halvårlig ejerafgift: 310 kr.
Totalvægt/nyttelast: 1.930/403 kg.
Læssehøjde udv/indv.: 75/18 cm.
Trailer m. bremser: 1.300 kg.
Garanti fabrik: 7 år (150.000 km)
Serviceinterval: 24 md (30.000 km)
Pris testbil: 194.999 kr. plus moms.
Pris Niro Van fra: 169.999 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk