Med den nye 2,5 liters hybridmotor fra Toyota er RAV4 Van en anbefalelsesværdig transportløsning, der sikrer god komfort og totaløkonomi.
Vi har i mange år rost Toyotas hybridløsning som værende smidig og med god økonomi. Men vi var ikke glade for det trinløse CVT automatgear – opfundet af hollænderen Van Doorne (DAF). Udover elastikeffekt serverer det en høj hyletone ved acceleration.
Eneste positive er nok, at man tvinger sig selv som chauffør til at køre afdæmpet under alle forhold. Og det er jo godt for økonomi og sikkerhed. Støjniveauet ved marchkørsel er i øvrigt begrænset til hjul- og vindstøj.
Bedste hybrid-teknik
Men nu har Toyota så lanceret deres bedste formåen i hybrid-historien – 2,5 liter benzin-hybridmotoren, som bl.a. ligger i den er prøvede RAV4. Man undgår selv ved kraftig acceleration den irriterende hyletone – fabrikken kalder det en mere lineær accelerationskurve med lavere omdrejninger.
Men kan også skifte manuelt via skifteplader bag rattet, så giver en endnu roligere kørsel. Fabrikken lover et snit-forbrug på 17,5 km/l efter WLTP målemetoden – men ifølge bilens computer endte vi med et snit på 19 km/l. Bilens teknik opfylder de nyeste Euro 6 d Temp miljøkrav.
Vælg ren el-kørsel
Det er pænt. Man kan i øvrigt vælge imellem eco-, normal- og sport mode. Og er man i byen eller i tæt stop/start trafik, så kan man vælge ren el-kørsel – og det gør myldretidskørsel ekstra behageligt. Men er man på benzinmotoren, går den i stå efter nogen tid i tomgangskørsel.
Vi kørte i en forhjulstrukken udgave med 218 hk – men er man til trailerkørsel på jobbet, bør man købe bilen med elektrisk firehjulstræk og 222 hk, da trailervægten så øges fra 800- til 1.650 kg.
4×4-systemet virker i øvrigt ved en elmotor for forhjulene og en elmotor ved baghjulene. Merprisen er iøvrigt beskedne 26.000 kroner plus moms.
Godt udsyn
Vi skal rose det gode udsyn. Det gør det let at manøvrere bilen. Man skal dog vænne sig til de mange knapper på rattet. Instrumenteringen giver mange informationer om bilens el-teknik – bl.a. opsamling af strøm ved speederslip – samt oplysning om gennemsnitsforbrug.
Vores testbil var typen H3 med Style udstyr – så her får man lidt ekstra udstyr. Vi kan nævne de sortlakerede alufælge (18 tommer er standard), sort tag, LED forlygter, klimaanlæg, el-bagklap, el-justerbart førersæde, læderindtræk (imiteret) og læderrat med varme.
God langtursbil
Man sidder godt bag rattet – og bilen har udmærkede køreegenskaber. Selv om den høje SUV type krænger lidt mere i et hurtigt sving.
På langture bliver man glad for bilens adaptive fartpilot mellem 40- og 180 km/t – og i byen for den automatiske nødbremse, som også reagerer for fodgængere og cyklister.
Højt sikkerhedsniveau
Sikkerhedsmæssigt skal vi også nævne linjevogter, 7 airbags, antispin, elektronisk stabilitetskontrol (VSC), anti-piskesmælds sikkerhedssæder, træthedsregistrering, regnsensor, skiltegenkendelse, fjernlysassistent. Hill start assist, p-sensorer for og bag samt multimediesystem med bakkamera, Bluetooth, DAB+ radio, 8-tommer farveskærm inklusive navigation (Toyota Touch 2).
Toyota har valgt at gå fra at være et blødt design til et mere kantet design. Men det er en smagssag.
Kvaliten er fremragende, men bilen er da også bygget i Japan.
Lavere tyngdepunkt
Som varebilen er man glad for den elektriske bagklap – og aflæggepladsen under gulvet. Der er tillige fire fastgørelseskroge i varerummet. Læssehøjden har vi målt til 690 mm. der er ikke negativ læssekant i varerummet. Lasteevnen er 595 kg.
Her kan vi også nævne, at den nye GA K platform, som bilen er bygget på, sikrer såvel et lavere tyngdepunkt som en øget frihøjde end hos forgængeren. Plus en mindre egenvægt på op mod 50 kg.
GA K platformen sikrer også bedre plads i kabinen – og for varebilen større varerum.
Nærmeste konkurrent
Toyota anser i øvrigt VW Tiguan som den direkte konkurrent til RAV4 – selv om tyskeren er dyrere. Men hvis pengene er mindre væsentligt, så trækker en Tiguan TDI (diesel) med DSG automatgear i øvrigt afsted med en trailer på 2,5 tons.
Den tidligere RAV4 diesel kørte med en BMW maskine, der trak 2 tons (som den nye model med benzinmotor.)
–
Fakta Toyota RAV4 H3 Style Van 2,5 VVT i-Hybrid:
Motor: Benzin-hybrid.
Teknologi: Hybrid Synergi Drive.
Slagvolumen: 2.487 ccm.
Ydelse benzin- og elmotor: 218 hk
Ydelse el-motor: 118 hk.
Moment benzin: 221 Nm v. 3.600-5.200 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,4 sek.
Forbrug under test: 19,1 km/l.
Forbrug snit WLTP: 17,5 km/l.
CO2 udslip/km: 128 gram.
Halvårlig ejerafgift: 330 kr.
Transmission: trinløs e-CVT.
Bremser: Vent. skiver for og bag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Vendediameter: 11 m.
Dæk: Dunlop Grand Trek 225/60 R18.
Trailervægt m. bremser: 800 kg (4×2).
Trailervægt u. bremser: 750 kg (4×2).
Lasteevne: 595 kg.
Totalvægt: 2.135 kg.
Varerumsvolumen: 1.690 liter.
Fabriksgaranti bil: 3 år/100.000 km.
Hybrid komponent-garanti: 5 år/100.000 km.
Toyota Hybrid tryghed: 10 år (ubegrænset km-tal.)
Vejhjælp: Gratis i Europa i bilens levetid (når serviceforskrifter overholdes.)
Pris ekskl. moms: 301.257 kroner.