Herhjemme har Hyundai senest lanceret deres H350 varebil, men ude omkring er det koreanske mærke stærke i lastbiler. Bl.a. i Sydafrika, hvor de har egen fabrik.

Hyundai og deres datterselskab Kia har vind i sejlene over hele verden, men herhjemme er det personbilerne, der har mest succes.

Hyundai lancerede forrige år varebilen H350 med en svær start, men på det seneste er efterspørgslen øget. 55 biler blev solgt i hele 2017 – og otte i januar i år.

Herhjemme har Hyundai i nogle år solgt den mindre kassevogn H1 og senest har man lanceret den større H350 varebil, men ude omkring er det koreanske mærke stærke i lastbiler. Bl.a. i Sydafrika, hvor de har egen fabrik.

Ellers er det på gulplade-fronten ombyggede personbiler, der sælges herhjemme – Kia solgte 45 stk. Sportage og Hyundai 26 stk i20 som de fleste biler fra hvert mærke.

Tidligere solgte Kia lastbilen K2700 og varebilen Kia Pregio herhjemme – men de forsvandt af bl.a. miljømæssige- og sikkerhedsmæssige årsager. De bygges fortsat flere steder, hvor miljøkravene ikke er så skrappe. Seneste K2700 blev facelifted i 2014 med Euro 4 standard.

I Sydafrika har Hyundai Automotive South Africa netop lanceret den mellemtunge udgave Mighty EX8. Den bygges lokalt i byen Benoni.

Totalvægten opgives til 7,8 tons – og fabrikken oplyser, at den laster 300 kg. mere end sin nærmeste konkurrent. Den er ifølge lokale medier mere komfortabel og i øvrigt 20 pct. større end den forrige model.

Man praler af klassens bedste garanti på fire år med fri kilometer. Kundegruppen er mellemstore og små virksomheder.

Der tilbydes fem versioner, som alle har en 3,9 liter motor på 140 hk og med et moment på 373 Nm. Miljøkravene er ikke på EU-niveau. Bilen sælges med Euro 3 miljønormen.

Der er serviceinterval på 20.000 km og tre år eller 20.000 km vejside-assistance.

Prisen er 379 500 Rand, der er ca. 192.000 kroner.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk