Koreanske Hyundai og Kia har i mange år været trendsættere, når det gælder fremtidens transport – senest har de vist biler med både el-, hybrid, plug-in hybrid og senest brint-teknik. Hyundai’s brintmodel Nexo lander herhjemme senere på foråret.

Til kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 er Hyundai Kona electric blandt de nominerede – og at den har klaret finale-cuttet skyldes ikke mindst bilens rækkevidde på op mod 482 kilometer efter den nye WLTP måling.

Hidtil har rækkevidden på konkurrerende biler maksimalt ligget på omkring 220 kilometer – målt af FDM. Kona Electric har FDM målt til 300-474 kilometer. Dermed er Kona den elbil, der til de mest rimelige priser bringer ejeren længst på en opladning.

Billig elbil for alle

Man kan jo også købe en Jaguar I-Pace, der kører lige så langt, men det er en Premium bil til priser fra 740.000 kroner til en million kroner. Audi kommer i år med e-Tron model og Mercedes-Benz med EQC model – begge i Premium klassen til samme pris som I-Pace.

En Kone Electric koster langt under det halve – med samme rækkevidde.  Det er dermed den første el-bil, som ikke koster mere end samme model med dieselmotor – og som dermed har gjort den mest brugbare elbil folkelig.

Nu kan man pludselig køre på familiebesøg i den anden ende af landet i en elbil – og med et mere og mere udbredt ladenet i Danmark kan man både sjatlade på turen – og genoplade helt inden hjemturen indledes.

Opladning tager tid

Man må dog være klar over, at det tager tid at lade bilen op. Hyundai siger 9,4 timer ved en hjemmelader på 32A – og 80 pct. opladning på en time.

Endnu hurtigere ladning får man med hurtigladere, men dem er der endnu ikke så mange af. Så det betyder, at der er dømt sjatladning – hvilket er OK, især hvis man bare kører i nærområdet. En af årsagerne er, at bilen kun har én fase.

Normalt har man 16A i huset – og så tager det den dobbelte tid. 32A får man via en fasefordeler oven i ladeboksen, som normalt er med i bilprisen – så må man typisk smide 4.000 kr. oveni for at få fasefordeleren og de 32A.

Helt lydløs

Et andet minus ved Kona Electric er, at man ikke kan køre med trailer. Og nyttelasten er også ret lav – ca. 500 kg. inklusive passagerer.

Kona Electric har dog andre fordele – den er helt lydløs (der høre kun en sagte brummen med elmotoren), den er super hurtig og når til 100 km/t på 7,6 sekunder i testbilen, som havde den store batteri på 64 kW – bl.a. fordi momentet er til stede fra 0 km/t. Den mindste Trend model med 39 kW batteri bruger 9,7 sekunder – med en rækkevidde på 312 kilometer.

Man skal huske, at forbruget går ekstra hurtigt, hvis man vælger at køre stærkt på motorveje – eller hvis man vil accelerere hurtigt ved hver eneste stoplys.

Skiftepladerne

Man kan også vælge ”One-pedal-driving” og udnytte regeneration optimalt. Det sker ved at vælge imellem 0 og 4 via den venstre skifteplade bag rattet – og med 4 så behøver man nærmest ikke at bruge bremsepedalen.

Den højde skifteplade kan bruges som bremse ved at holde pladen inde, indtil bilen holder stille. Når slipper pladen, holdes bilen bremset, indtil man accelererer igen. Man kan dog – og det er nok mest naturligt – bare bruge bremsepedalen.

Mindste model er 80 kg lettere. I den store Premium udgave vejer batteripakken 400 kg. Så selv om den er hurtig, er den tungere at danse med på en snoet landevej, hvor affjedringen kan gå i bund og styretøjet føles tungt. På langture er eludgaven meget behagelig.

Alt andet end kostbar

Garantien er som i andre Hyundai modeller på fem år uden km-begrænsning og otte års garanti på batterier eller 200.000 km.

Med et Clever abonnement for 599 kroner om måneden kan man køre ubegrænset. Så totaløkonomisk er Kona Electric alt andet end kostbar.

Electric udgaven har strømsparende varmepumpe, otte tommer navigation, adaptiv fartpilot, LED lygter, læderstue, skiltegenkendelse og standard automatgear.

Stjæler plads

Eludgaven har batterierne liggende under gulvet. Det stjæler lidt plads i kabinen. I eludgaven er navigation standard.

Designet er bortset fra fronten identisk på de to typer biler – i eludgaven er fronten gjort mere aerodynamisk via det særlige ”Active Air Flap” i fronten sikrer bedre vindmodstand – og åbner kun, når el-teknikken har behov for køling. Her er også klap til ladestik.

Endnu ingen el-Van’s

Endnu har ingen virksomhed købt en elektrisk Kona som Van, da det p.t. kun er momsen, man sparer.

Så er prisen 240.000 kroner plus moms i stedet for 300.000 kroner, som billigste Kona Electric koster. Og 272.000 kroner plus moms for Premium udgaven i stedet for 340.000 kroner.

Men elektriske varebiler vil der komme mange flere af – og det gælder også ombyggede elektriske personbiler som Van’s.

Dobbelt så langt med diesel

El-udgaven kører helt anderledes end dieseludgaven, som vi også har prøvet.

Dieseludgaven er både hurtig og smidig med fine køreegenskaber – om end selvfølgelig noget mere støjende end el-udgaven. Rækkevidden er nok det dobbelte af el-udgaven, og så tanker man på få minutter.

Som Van kan man få en Kona Diesel for et par hundrede tusinde kroner.

Veludstyret

Vi prøvede Kona diesel med manuelt 6-trins gear, hvor der er trækkraft i fjerde gear fra 1.250 omdrejninger.

Kona som bilmodel er meget veludstyret. Diesel udgaven har bl.a. nødbremse og linjevogter, bakalarm, varme i rat og sæder, midterboks med armlæn, alufælge, navigation (testbil), fire fastgørelseskroge i varerummet og aflæggeplads under gulvet.

Hyundai Kona-modelserien er nomineret til prisen Årets Bil i Danmark 2019 – sammen med Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed og Peugeot 508.

Hyundai Kona Electric 150 kW:

Motor: 150 kW – 64 kWt
Ydelse hk: 204 hk
Ydelse kW: 170
Moment: 395 Nm.
Topfart: 167 km/t.
Acc 0-100 km/t: 7,6 sek.
Ladetid: 9,35 timer
Hurtiglader 50/100 kW: 75/54 min.
Batteri: LG Litium-ion Polymer.
Opvarmning: Varmepumpe.
Moduler: 5.
Virkningsgrad: 95 pct.
Gear: automatisk.
Bremser: 4 skiver. Esc., ABS.
Forbrug Wh/km: 143.
Rækkevidde: 482 km.
CO2 udslip ved bil: 0 g/km.
Totalvægt/Nyttelast: 2.100/485 kg.
Taglast: 80 kg.
Trailevægt: 0 kg.
Ejerafgift: 660 kr. Årligt.
Claver abonnement komplet: 599 kr/md.
Claver abonnement offentlige rum: 399 kr./md.
Pris ekskl. moms:  272.000 kr.

Hyundai Kona CRD diesel:

Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.598 ccm
Ydelse: 115 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 280 Nm v. 1.500-2.750 omdr.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,7 sek.
Forbrug: 20,4 km/l
CO2 udslip: 129 g/km
Affjedring for/bag: Uafhængig
Køreklar vægt/totalvægt: 1.435/1.850 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Pris: Ca. 160.000 kr. plus moms.

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk