HYVIA er navnet på bilbranchens første selskab med nøglefærdige mobilitetsløsning indenfor brint.
Bag står franske Renault og amerikanske Plug Power, som allerede meldte deres fremtidige samarbejde ud midt i januar.

De første brint-køretøjer vil være klar til salg sidst på året.

Det nye er, at HYVIA (Hydrogen for brint og Via for vej) både omfatter udvikling af brintdrevne Renault køretøjer med brændselsceller, brint fyldestationer, levering af CO2 fri brint samt vedligeholdelse og styring af flåder.

Renault vil i front med brint

Renault vil være helt i front i arbejdet med at gøre brint til fremtidens drivmiddel i transportsektoren og dermed sænke CO2 udledningen – såvel industrielt, forretningsmæssigt og teknologisk. Renault har arbejdet med brintteknologi i syv år.

HYVIA – ejet ligeligt mellem Renault og Plug Power – vil samles omkring fire steder i Frankrig – med tidligere produkt- og salgschef for Renault Group, David Holderbach, i ledelsen.

Først med Michelin

I første omgang er der tale om erhvervskøretøjer – og første køretøj bliver Renault Master, der allerede har eksisteret i en prototype version i en længere periode.

Fra begyndelsen udviklet i samarbejde med Michelin selskabet Symbio – der nu arbejder for Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel og Fiat).

Brintbiler kører som elbiler

VOTY.dk har allerede i 2019 kørt de første brint-prototyper af Master såvel som den mindre Kangoo og kan melde om biler, der helt opfører sig som el-køretøjer – helt uden støj og uden forurening. Eneste affaldsstof fra udstødningen er vand.

Modsat batteri-elektrisk biler er brintbiler i stand til at køre meget langt (cirka som en dieselbil) – og kan fyldes op på få minutter. Udfordringen er, at der er meget få fyldestationer i Europa – herhjemme kun seks. Men det tal vil øges.

Flere centre

HYVIA vil etablere sig med hovedkontor i Paris-forstanden Villiers-Saint-Frédéric, hvor Renault allerede har sit udviklingscenter for varebiler – for at udnytte synergien mellem HYVIA og Renaults erhvervsbiler.

Proces, produktion og logistik er baseret på Renault fabrikken i Flins – som også skal være center for produktion af brændselsceller og fyldestationer, som er klar i slutningen af i år.

Selve produktionen af køretøjerne vil fortsat være på Batilly fabrikken nær Strassbourg – selv indbygningen af brint-teknologien vil ske hos virksomheden PVI, som Renault Group opkøbte i 2017 – med fabrik i Gretz-Armainvillers nær Paris.

Frederiksberg-skraldebiler

PVI er herhjemme kendt for at producere drivlinen til de elektriske skraldebiler, som bl.a. kører i Frederiksberg Kommune.

De bygges hos Dennis i Storbritannien – og el-drivlinen monteres i Frankrig. Køretøjerne sælges via Henrik Tofteng-selskabet Phoenix Danmark i Brøndby.

I 2030 forventer HYVIA at have en markedsandel på 30 pct. af lette, brintdrevne erhvervskøretøjer i Europa.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk