DFDS, Nordeuropas største skibs- og logistikfirma, og Volvo Trucks, går nu sammen om at elektrificere transport af tunge lastbiler.
Som et første skridt vil DFDS betjene en fuldelektrisk lastbil til at levere dele til Volvos lastbilfabrik nær Göteborg.
Initiativet markerer et vigtigt skridt til at opbygge en fossilfri forsyningskæde til Volvo-koncernen.
Fossilfri forsyningskæde
”Jeg er meget glad over at samarbejde med DFDS på denne rejse mod mere bæredygtige transporter. Volvo Group har sat sig som mål at opbygge en fossilfri forsyningskæde, og dette samarbejde er en vigtig milepæl på vejen, ”siger Roger Alm, præsident Volvo Trucks.
Volvo Trucks annoncerede for nylig salgsstarten af tre nye tunge fuldelektriske lastbiler. En af dem er Volvo FM Electric, som DFDS vil være en af de første, der kører med i kommerciel trafik.
Fra denne sommer leverer lastbilen forsyninger til Volvos lastbilfabrik i Göteborg, Sverige. Den skal køre med en samlet afstand på 120 kilometer om dagen.
Stor indkøber af transportydelser
”Dette elektriske projekt i fuld skala viser på en håndgribelig måde, hvor seriøs DFDS er når det handler om at være en del af skiftet til elektrisk mobilitet og en mere bæredygtig transportvirksomhed,” siger Niklas Andersson, Executive Vice President & Head of DFDS ‘Logistics Division.
Volvo Group er en af de største producenter af bl.a. lastbiler og entreprenørmaskiner i verden – og dermed også en stor indkøber af transportydelser. Målet er at opbygge en fossilfri forsyningskæde.
”Vores fælles mål er at lære af hinanden og få en dybere og mere nyttig indsigt, der dækker vigtige emner som batterikapacitet, ruteplanlægning, opladning og chaufførernes oplevelser. Det at gå til elektrisk mobilitet er så meget mere end bare en lastbil – det er en samlet løsning, ”siger Roger Alm.
DFDS ladestation
For at fremtidssikre sin investering besluttede DFDS at bygge den mest kraftfulde ladestation på markedet ved sit logistikcenter i Göteborg – med en kapacitet på 350 kW.
”Vi er i begyndelsen af vores e-mobilitetsrejse og forstår, at opladningskapacitet er vigtig. Læringen og erfaringen med Volvo vil være værdifuld, så vi kan evaluere køretøjets batterikapacitet baseret på ruter og individuelle opgaver,” siger Niklas Andersson.
Hurtigt opsving
Med salgsstart af de tre nye tunge elektriske lastbilmodeller – Volvo FH, FM og FMX – har Volvo Trucks nu et produktprogram, der udgør seks mellemstore og tunge elektriske lastbiler. Dette er i øjeblikket det mest komplette kommercielle program af elektriske lastbiler i branchen
”Med introduktionen af disse nye fuldelektriske køretøjer med højere belastningskapacitet og mere kraftfulde drivlinjer mener vi, at tiden er inde til et hurtigt opsving i elektrificering af tung vejtransport,” siger Roger Alm.
–
Fakta om Volvo Trucks el-lastbiler:
Produktionen af de nye elektriske Volvo FH-, FM- og FMX-modeller til Europa starter i anden halvdel af 2022. De slutter sig til Volvo FL Electric og Volvo FE Electric til bytransport, der har været i serieproduktion siden 2019. I Nordamerika begyndte salget af Volvo VNR Electric i december 2020.