Chaufføren i små lastbiler har som regel ikke samme komfort og luksus, som chaufføren har i de større langtursbiler.

Men MAN har valgt at sætte øget fokus på arbejdsmiljøet for chaufføren med den netop introduceret nye generation af deres lette lastbiler TGL og TGM.

Vi lægger ud med test af TGM-modellen, hvor M står for medium. Vi har prøvet den nye lastbil i et par timer i Aarhus og omegn – og det er netop regionalkørsel, hvor den kommer til sin ret.

Tilpasset den nye serie

Både TGL- og TGM-serien er udstyret med D08-motorserien, der har firecylindrede udgaver på 4,6 liter og sekscylindrede udgaver på 6,9 liter. Motorkraft varierer fra 160 til 320 hk. Der er hastighedsbegrænser på 90 km/t.

Testbilens 290 hestes motor er ikke ny – men tilpasset den nye udgave.

Motorerne kom til for et par år siden i Euro 6d udgave, og der forventes nye motorer indenfor de nærmeste år efterhånden som miljøkravene øges.

Masser af trækkraft

Der er masser af trækkraft i TGM-lastbilen med et moment på 1.150 Nm – så vi havde ingen problemer med at forcere bakkerne på den kuperede motorvejsstrækning fra Aarhus mod Randers, men der var heller ikke meget ballast i bilen. Derfor startede lastbilen i tredje gear.

Det er spændende at se på kurverne for hestekræfter og moment, for der er nærmest flad hk-kurve fra før 1.800 omdrejninger – hvor momenttallet først er ved at dykke.

Så fokuserer man på det såkaldte muslingediagram, og her ligger omdrejningstallet optimalt mellem 1.700- og 1.750 omdrejninger.

12 trins automatgear

Gearet var en 12 trins automatiseret TipMatic gearkasse. Øverste gear er et overgear. Gearene kan også betjenes manuelt – og systemet omfatter MAN Idle Speed Driving i forbindelse med tomgang.

Motorbremsen var forsynet med flere trin og var med til at gøre kørslen i byen mere smidig – især i sving – og så sparer man jo også på bremserne.

TGM-serien er udviklet til vægte mellem 12- og 26 tons, og den prøvede TGM havde en totalvægt på 18 tons – med 8,5 tons foraksel og 11,5 tons bagaksel – og en udveksling på 4,11. Der var differentialespær på bagakslen – som man sætter pris på ved igangsætning på opkørt underlag.

Med luftaffjedring

TGM er lige præcis lastbilen, der har distribution som hovedformål. Testbilen havde elektronisk styret luftaffjedring for og bag, som igen var med til at hæve kørselskomforten – og godt for fragten.

Denne transportform strækker sig jo fra pakkelevering i bycentre via dagligvaretransport fra terminaler til butikker, mange former for intern transport til regional termotransport. Dertil en række former for specialtransport.

Og selv i denne lettere genre, skal lastbilen være den bedste arbejdsplads for chaufføren – som man udtrykker det hos MAN.

Tillokkende førerhus

”Det handler om at udvikle en lastbil, som har alt det, som en chauffør har brug for til at passe sit arbejde. Det er ikke mindst derfor, vi har udviklet et helt nyt førerhus. Og det er vigtigt, at det er tillokkende.”

Det fortalte udviklingschefen for MAN’s nye lastbilsgeneration, Susanne Bauer, til VOTY.dk’s udsendte ved verdenspremieren i Bilbao i Spanien i begyndelsen af 2020 – lige før Corona-pandemien lukkede grænserne.

Det har taget fabrikken fem år at udvikle hele paletten af nye lastbiler. Der er fra den mindste til den største model fokuseret på fire hovedpunkter – chaufførens arbejdsplads, lastbilens effektivitet med optimal nyttelast, lastbilens stabilitet – og et stærkt og kompetent partnerskab med kunderne.

Fin førerkomfort

Men det er førerhusets udformning, som vi gerne vil fortælle mere om. Der er i testkøretøjet tale om det kompakte CC førerhus (smalt, kort med normal højde).

Adgangen til førerhuset virker næsten som en trappe – og vi skal nævne dørens åbningsvinkel på næsten 90 grader.

Recaro med luft og klima

Der er to trin op til gulvet i førerhuset, og her møder der os et luftaffjedret klimatiseret Recaro sæde med skuldertilpasning, lændestøtte-indstilling og armlæn.

Samlet giver det rigtig god støtte. Og sammen med det multijusterbare læderrat opnår man en fornem kørestilling. Også det uaffjedrede passagersæde er fra Recaro.

Multifunktionsrat

Der er også tale om et nydesignet multifunktionelt rat med kontakter, der er lette at betjene – bl.a. indstillingen af den adaptive fartpilot via et lille drejehjul til venstre på rattet. Fartpiloten blev vi hurtigt dus med på vores testtur.

Dertil kommer funktioner som radio og håndfri telefon – som man i lighed med adaptiv fartpilot kan betjenes – uden at tage hænderne fra rattet. Alle afbrydere og andre knapper er placeret på instrumentbrættet og ratstammen.

MAN TGM har ikke den avancerede SmartSelect betjening og flere skærme som TGX – men derimod en mindre drejeknap, som man kan trykke på for at aktivere informationssystemet – samlet omkring lastbilens nye skærme – foran chaufføren.

Splitskærm

Dertil en større 12,3 tommer skærm midt på instrumentbrættet. Her kan man etablere splitskærm, så man kan holde øje med flere funktioner så som navigation, radioindstilling og i det hele taget hele infotainmentsystemet.

Testbilen var også forsynet med køleboks, solgardiner, aflægningsbord og flere aflæggerum.

Designet af førerhuset handler om øget brugervenlighed, optimal ergonomi og bedre plads – samt daglig anvendelse med arbejdet i den øgede digitale hverdag.

EasyControl – en god idé

I den forbindelse har MAN – som i den store TGX-model – valgt at placere fire kontakter nederst på førerdøren, kaldet EasyControl.

Det betydet, at chaufføren kan aktivere f.eks. advarselsblink fra gaden – uden at skulle op i førerhuset. Denne funktion er fast – de tre andre kontakter er valgfri. En rigtig god idé, som øger sikkerheden.

Lavere støjniveau

Vi skal også fortælle, at MAN har hævet kvaliteten endnu mere i de nye modeller, og derfor virker støjniveauet lavere i førerhuset. MAN oplyser selv maksimalt 79 decibel.

Sikkerhed spiller en stor rolle i vore dage – og moderne lastbiler får flere og flere assistentsystemer.

Vi har nævnt adaptiv fartpilot, som sikrer afstand til køretøjet foran – en afstand, som man kan indstille – men desuden skal vi nævne aktiv nødbremse, antispin-system, skiltegenkendelse, sporassistent og fjernlys-assistent.

Se rundt om lastbilen

Testbilen havde ekstraordinært MAN ComfortSteering, VAS (Video Turning System) og Around View Monitor (360 graders udsyn rundt om køretøjet).

ComfortSteering sørger for at lastbilen holder sig i sin vejbane – og det mærker man ved at rattet ligesom trækker køretøjet på plads, hvis man er lidt uopmærksom.

LED lys overalt

Sikkerhedsmæssigt skal vi også nævne LED forlygter, signatur-LED kørelys, kurvelys og tågelygter. De el-indstillelige sidespejle og tillige opvarmede.

Endnu har MAN ikke valgt kameraløsninger frem for sidespejle – men det vil komme senere, har udviklingschef Susanne Bauer fortalt.

Digitale tjenester

Ligesom TGX er de nye udgaver forberedt for en række digitale tjenester – kaldet MAN DigitalServices.

Nogle basistjenester er gratis at bruge, mens andre betales i form af en mindre tillægspris. Via systemet kan man planlægge serviceopfølgning, downloade førerdata og styre flådestyring.

Chaufføren har adgang til systemer, der er relevante, ved hjælp af en app på mobiltelefonen.

Digital kontrol før start

Ved hjælp af appen kan man let foretage en digital kontrol inden start, få brugerinstruktioner og information om køretøjet og kommunikere med MAN-værkstederne på en enkel måde.

RIO Box-tilslutningsenheden er i den forbindelse standard i hele den nye MAN modelserie. Her kan man planlægge service, flådestyring og hente forskellige data fra lastbilen.

Lettere for opbyggere

Man kan også indstille bilens vandfyr til opvarmning – og evt. bede om en fast temperatur.

Derudover kan man vælge at få chassiset leveret med forskellige karrosseri-forberedelser fra fabrikken. Dette gør jobbet lettere for opbyggeren og billigere for vognmanden.

Egen digitale platform

MAN har sin egen digitale platform, hvor opbyggere kan søge efter data og information om det relevante chassis.

Mere end 700 chauffører blev taget med på råd under udviklingen af den nye lastbilgeneration. Derudover har mere end 300 internationale kunder fra 16 lande været med til at definere de vigtigste krav til de nye køretøjer.

Et par ord fra MAN Danmark

”Når talen falder på lastbiler, er der mange, der kun tænker på de såkaldte ”tunge” lastbiler. Hos MAN i Danmark har vi altid været stolte af at kunne tilbyde markedet de såkaldte ”små” og ”mellemstore” lastbiler. Det er en niche, som MAN traditionelt altid har været stærke i. Vores nye MAN TGM falder i kategorien ”mellemstore lastbiler” – og blandt denne lastbils mange formål kan især nævnes regional distributionskørsel,” siger Claus Lindholm, chef for markedsinformation hos MAN Trucks i Skandinavien.

Han peger på, at MAN TGM er tilpas lille til at den kan finde vej igennem byen til et distributionscenter – hvor den skal aflevere eller hente gods – og alligevel tilpas stor til at den kan have oceaner af gods med.

Vel modtaget

”TGM klarer let turen fra f.eks. Aarhus til København, og med den helt nyudviklede model lader den ikke sin ”storebror” MAN TGX meget efter, når det handler om nyudviklede komfortløsninger. MAN TGM er en helt nyudviklet lastbil med et helt nyt førerhus, der er udviklet i tæt samarbejde med chauffører. En testkørsel siger mere end 1.000 ord – og mange har taget godt imod vores helt nye MAN TGM,” siger Claus Lindholm.

Faktaboks MAN TGM 18.290 4×2:
Motor: 6 cyl. turbodiesel:
Slagvolumen: 18 liter.
Ydelse: 290 hk. v. 2.200 omdr.
Moment: 1.150 Nm. v. 1.200-1.700 omdr.
Miljø: Euro 6d.
Gearkasse: 12 trins TipMatic aut.
Dæk: Hankook Alio+ e-cube MAX 315/70R22,5.
Totalvægt: 18 tons.
Akselafstand: 5.425 mm.
For/bagaksel: 7,5/11,5 tons.
Akseludveksling: 4,11.
Førerhus: CC (smalt, kort.)
Tank: 300 liter.
AdBlue tank: 35 liter.
Bremser: Skiver for og bag. esc, ABS, ASR.
Differentiale: Med spærredifferentiale.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk