Volkswagens afdeling for erhvervskøretøjer solgte lidt færre enheder i 2022 end i 2021 – fra 35 9.500- til 328.600 enheder – men markedsandelen i nøgleområder steg. I Europa således med 1,5 procentpoint til de nuværende 13 procent.
Det sagde Carsten Intra ved en digital pressekonferance for tysk fagpresse for nylig.
Intra er øverste chef og CEO for ”Volkswagen Nutzfahrzeuge,” som afdelingen har heddet siden den første T1 Transporter blev markedsført i 1950.
En halv milliard euro
Men for anden gang i træk realiserede Volkswagen Nutzfahrzeuge (VWN) en stigning i indtjeningen på omkring en halv milliard euro i 2022 og sluttede året med et driftsresultat på 529 millioner euro.
Salget steg også igen og nåede 11,5 milliarder euro (året før 9,9 milliarder euro) på trods af det lille fald i solgte enheder.
På rette kurs
“Vi er Europas førende leverandør af erhvervskøretøjer. Vi er Europas førende inden for familier og fritid. Og på det enorme marked for autonome mobilitetsløsninger er vi i pole position. Kort sagt: VWN er på rette kurs,” sagde Carsten Intra.
Takket være markedslanceringerne af ID. Buzz og ID. Buzz Cargo øgede VWN sine leverancer af fuldt elektriske køretøjer til 7.500 – mere end dobbelt så mange som året før.
Den stærke efterspørgsel efter produkter fra Volkswagen Nutzfahrzeuge forblev også på et højt niveau i 2022. De modtagne ordrer nåede et rekordhøjt niveau på næsten 300.000 biler.
Én mia. euro
Sammenlignet med året før steg salget med mere end 15 procent til 11,5 milliarder euro, og driftsresultatet steg til 529 millioner euro.
“Hvis vi tager de to år 2021 og 2022 sammen, beløber vores samlede overskudsomsætning sig til omkring en milliard euro,” sagde Michael Obrowski, bestyrelsesmedlem for finans.
Afkastet af salget blev også øget betydeligt i 2022 til 4,6 procent, og det forventes at overstige 5 procent-mærket i indeværende år.
Eftermarkedet
Obrowski forklarede, at de stærke tal skyldtes positive effekter af produktmixet og en vedvarende tendens hen mod avancerede modeller, der har gode marginer.
Andre nøglefaktorer, der bidrog til overskuddet, var virksomhedens konsekvente omkostningsdisciplin og gode brugtbils- og eftersalgsforretning. Den nye ID. Buzz og den nye Amarok vil frigøre yderligere vækstpotentiale i de kommende år.
“Vores mål for i år er at forbedre vores positive netto pengestrøm til mere end 500 millioner euro,” forklarede Obrowski.
Van of the Year 2023
Forsalget af ID. Buzz Pro og ID. Buzz Cargo var allerede yderst succesfulde i 2022 med mere end 21.000 modtagne ordrer. Til dato er der allerede solgt mere end 32.000 køretøjer.
Og det er ikke alt. Den fuldelektriske Bulli vinder næsten alle nationale og internationale priser for sin klasse – den mest prestigefyldte titel er ”Van of the Year 2023.”
“ID. Buzz er en teknologiplatform og et sympatisk køretøj i ét. Uanset hvor det ser ud, vender folk hovedet og er synligt glade! Det er denne entusiasme hos vores kunder, der gør VWN stærk,” sagde Carsten Intra.
Gøre kunder til fans
Med verdenspremieren og markedslanceringen af den nye Amarok fortsætter VWN succeshistorien om sin førsteklasses pick-up.
Også her så VWN’s administrerende direktør Carsten Intra et stort kundepotentiale.
“Dette køretøj har også det, der skal til for at gøre kunderne til fans.”
Tilbage til USA
Carsten Intra præsenterede også en 10-punktsplan for indeværende år på pressemødet. Dens konkrete mål og handlinger bidrager til ”GRIP 2030-virksomhedsstrategien.”
Disse omfatter yderligere elektrificering af VWN’s bilpark. I sommeren 2023 præsenteres ID. Buzz med lang akselafstand.
Bulli vender tilbage til det nordamerikanske marked i denne version.
Caddy som opladningshybrid
Efter Multivan vil Caddy være den næste, der tilbydes som et Plug-In Hybrid elektrisk (PHEV) køretøj – det vil sige i en hybridversion.
I fremtiden vil det batterielektriske tilbud fra Ford-Volkswagen-alliancen blive udvidet med tilføjelsen af en varevogn i segmentet for nyttelast på et ton.
Allerede i år præsenteres en ny Volkswagen Transporter – som søstermodel til Fords nye Transit Custom. Begge køretøjer kommer med forbrændingsmotorer og i eludgaver.
Nye camper-udgaver
VWN vil udbygge den store succes med sit California camper modelprogram ved at tilføje digitale funktioner og tjenester for at skabe et “California Universe” – der samler alt relateret til sin forretning med campingmodeller.
I løbet af i år vil VWN også præsentere den næste generation af California baseret på Multivan.
ID Buzz vil efterhånden også komme i en camper-udgave.
Selvkørende biler
Et andet fokus i 2023 vil være implementering af strategien for ”autonom kørsel” – selvkørende biler.
Efter Volkswagens beslutning i 2022 om at stoppe investeringen i ARGO AI til udvikling af autonom kørsel, vil VWN videreføre sine oprindelige planer med en ny partner – MOIA.
“Vi introducerer det nye selvkørende system i første halvår,” sagde Carsten Intra.
Med ID.Buzz som platform
VWN er det førende mærke for selvkørende biler (AD) i Volkswagen Group og påtager sig ansvaret for at udvikle forretningsområderne MaaS – (Mobility as a Service) og TaaS (Transport as a Service).
I 2023 vil VWN gennemføre omfattende køreprøver i München med sin nye partner. I Hamborg vil de første testkunder prøve MOIA autonome mobilitetstjenester.
ID.Buzz er den platform, hvor VWN videreudvikler autonom kørsel.
Selvkørende ID.Buzz i 2025
”Vi præsenterer produktionsversionen af vores ID. Buzz AD-køretøjer i 2025. I første omgang vil de blive brugt på MOIA i Hamborg. Andre byer i Tyskland og USA vil følge efter. Bæredygtighed er ikke kun et punkt på dagsordenen i vores program; Det er faktisk fundamentet for alt, hvad vi gør,” sagde Intra.
Mærkets forståelse af bæredygtighed rækker langt ud over CO2 -reduktion i køretøjsflåden.
“Vi ønsker aktivt at gøre vores del for at bidrage til at overdrage et intakt fundament til fremtidige generationer til at leve og arbejde. Det er vores vision og vores ansvar. I indeværende år ønsker vi at overføre denne indsigt til en omfattende strategi kendt som ”ESG-strategien” for områderne miljø, social ansvarlighed og ledelse,” sagde Carsten Intra.