Mazda CX-3 er som Van et fantastisk køretøj, som byder på sikkerhed som langt større og dyrere biler ikke kan prale af.

Teknisk overlegne har længe været tilknyttet Mazdas modeller – ikke mindst med deres Skyactiv teknologi, der omfatter smidige og økonomiske motorer (uden turbo) og blødt skiftende automat-gearkasser.

Følger chaufførens kørestil

Dertil Mazdas særlige G Vectoring Control, som er et styringssystem, der kan variere motorens drejningsmoment ud fra chaufførens betjening af rattet.

Det forbedrer køreegenskaber og øger stabiliteten – som Mazda udtrykker det, men det fungerer i praksis. Bilen kører stabilt og trods sit høje design er vejgrebet godt.

Kompakt Crossover

En CX-3 er en kompakt Crossover model – og den er meget underholdende at køre i, men det er også ekstrem letkørt – ikke mindst med automatgear, som vores testbil havde. Bilen er støjsvag og meget komfortabel. Man sidder højt og indstigningen er enkel.

Bilen er den mest solgte Mazda model i Danmark, men i 2017 var gulpladesalget kun på ca. tre procent af modellens samlede salg på 1.384 biler.

Konsulent- og servicebil

Det er ærgerligt, for i en CX-3 kan man få en konsulent- og servicebil i firmaet, hvor man beskytter sine medarbejdere mere end i de fleste biler i denne størrelse. Og til en rimelig pris på 187.657 kroner plus moms.

Det meget omtalte ACC-Cruise Control nødbremsesystem er meget avanceret i CX-3, for det virker ned til 0 km/t.

Radar Cruise Control, som Mazda kalder deres ACC, sikrer, at bilen selv holder afstand til bilen foran. Dertil kommer Smart City Brake Support med fodgængerregistrering, som er udviklet til at minimere risiko for sammenstød ved hastigheder mellem 4- og 30 km/t – og det gælder også baglæns mellem to og otte km/t – i begge tilfælde, hvis man ikke som chauffør når at træde på bremsen.

I den blinde vinkel

Desuden holder den øje med, hvis der er trafikanter i den blinde vinkel (Blind Spot), der er linjevogter, advarsel mod tværgående trafik, når man f.eks. bakker ud af en indkørsel samt kamera for og bag. Det er godt, for udsynet bagud er ikke overvældende.

Der er også Full LED lys for og bag, automatisk nedblænding, kurvelys, regnsensor, info-system med stemmestyring, navigation, head-up display og varme i sæder og rat. Dertil nøglefri start og nøglefri adgang.

I den testede topmodel med Optimum udstyr får man tillige et avanceret BOSE audiosystem med syv højtalere. Er man til underholdning er der naturligvis Bluetooth og USB stik samt klimaanlæg.

Kør den sporty

7-tommer touchscreen i farver er standard – og skærmen kan styres via et drejehjul mellem sæderne (kaldet HMI Commander).

Man kan også vælge mellem sports- og normal opsætning – og der er skifteplader bag rattet, hvis man skal lidt hurtigere afsted.

Bilen har sportssæder i del-læder/stof betræk samt læderrat. Og så havde testbilen sorte 18 tommer alufælge med 215/50 Bridgestone lavprofildæk. Det sporty understreges også af de sorte plast-skærmforøgere samt front- og hækspoilere og sideskørter.

Mangler aflæggested

Som gulpladebil havde jeg gerne set en form for skjult og aflåset rum under gulvet (kaldet geværrum), men pladsen er for lille, melder Mazda – som har udstyret den større CX-5 med et sådant aflåseligt aflægge-sted.

End ikke handskerummet i CX-3 kan låses – og der er heller ikke en midterboks.

Den indvendige læssehøjde er på 18 cm (80 cm. udvendigt). Varerummet er ikke kæmpestort, men er 1.390 mm langt. Bagklappen måler 960 x 720 mm. Bredden ved bagdørene er målt til 1.250 mm.

Japansk filosofi

Den særlig japanske designfilosofi, som Mazda har bygget biler efter i flere år, hedder KODO – Soul of Motion, der antyder fart og bevægelse.

Bilen er også dynamisk og fuld af køreglæde, melder man hos Mazda. Også her har man fundet en særlig japansk filosofi kaldet Jinba Ittai.

Mazda er ét af de få japanske bilmærker, som holder fast i at producere deres biler hjemme i Japan

Fakta Mazda CX-3 Van 2,0 Optimum aut:
Motor: 4 cyl. Benzin Skyactiv.
Slagvolumen: 1.999 ccm.
Ydelse: 120 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 204 Nm. V. 2.800 omdr.
Topfart: 192 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
Brændstofforbrug: 17,2 km/l.
CO2-emission: 136 g/km.
Gearkasse: 6 trins aut.
Træk: Forhjulstræk
Affjedring for: Uafhængig for.
Affjedring bag: semiuafhængig.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS. Esc.
Sikkerhed: Adaptiv Cruise Control til 0 km/t.
Nødbremse: City Brake 4-30 km/t. Baglæns: 2-8 km/.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.135/535 kg.
Dæk: Bridgestone lavprofil 215/50.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 800/180 mm.
Varerum-længde: 1.390 mm.
Bagklapåbning: 960 x 720 mm.
Bredde v. bagdøre: 1.250 mm.
Pris ekskl. moms: 187.657 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk