Den nye elektriske ë-Berlingo varebil fra Citroën er landet herhjemme, og vi har kort prøvet bilen på sjællandske landevej og motorveje – dog uden læs.
Den kører godt selv i hurtige sving, for de tunge batterier sikrer et lavt tyngdepunkt. Som elbil har den et drejningsmoment fra 0 km/t – og er ganske kvik fra start. Man bliver hurtigt dus med bilen, som er let at betjene .
Den dieseldrevne Berlingo har haft det svært ved afgiftsomlægninger i 2021 – hvor WLTP normen blev basis for afgiften, men eludgaven er jo ikke omfattet af afgifter.
Kun varebiler med diesel
Fremover bliver det kun varebilsudgaverne, der fås med dieselmotor – da bilen i hele Europa er populær blandt bl.a. håndværkere og servicevirksomheder. Personbilsudgaverne vil kun fås elektriske.
Endnu er og kun fem procenter af varebiler elektriske – men faktisk er salget af elvarebiler tre-doblet de seneste to år. Og tallet stiger fortsat – om end der er lang leveringstid. Men markedet vil fortsætte med at stige – og forventes i 2030 at udgøre 40 pct. af alle varebiler.
En del kunder vælger også at ombygge personbilsudgaven til Van – for at få bedre udsyn. Det gælder bl.a. også kunder med hunde. Det er virksomheden Dansk Autologik, der ombygger bilerne.
Berlingo med el i 1998
Den nye Berlingo er fjerde generation af bilen, som første gang blev vist i 1996 – og året efter herhjemme.
Også første udgave kom i eludgave – i 1998 – og dengang med topfart på 98 km/t – og 98 km rækkevidde på en god dag.
El-udgaven var udviklet sammen med det franske postvæsen, men fandt også vej til Danmark.
Berlingo bestseller på el
Den nye ë-Berlingo er teknisk identisk med Peugeot e-Partner og Opel Combo e, som allerede er på markedet.
Men Berlingo er traditionelt bestselleren, når det gælder elvarebiler – for Citroën har til dato været nummer ét leverandør til offentlige virksomheder, er oplysningen fra Citroën.
Der er ikke afgifter på elbiler – og halvårlig grøn afgift er 340 kroner. Garantien er for batteriet otte år eller 160.000 km (med sikkerhed for 70 pct kapacitet.)
Op mod 285 km rækkevidde
Samtidig er kunder til elbiler generelt mere velfunderede – og har sat sig godt ind i hele princippet om elbiler og opladning.
Derfor er importøren gennem uddannelsen ”Electric Academy” ved at klæde sælgerne af elbiler bedre på til at møde kunderne og deres spørgsmål.
Teknisk er ë-Berlingo identisk med de fleste af Stellantis-koncernens små elvarebiler – det vil sigen batteri på 50 kWh med en ydelse på 136 og en rækkevidde (WLTP) på op mod 285 km. Bilen er bygget på koncernens EMP2 platform.
Pas på øget forbrug
Det er tal opnået ved 25 graders sommervarme. Det tager fem tider at lade bilen op ved en wall box hjemme eller i firmaet med vekselstrøm/AC – og 30 minutter ved 80 pct. opladning ved hurtiglader (jævnstrøm/DC.)
Sætter man farten op fra 110- til 130 km/t (topfart) øges forbruget med 50 pct. Og for hver gang man tilføjer 40 kg. gods, falder rækkevidden med 10 km.
Bilen kan køre med en 750 kg. trailer – men rækkevidden falder med 6 km for hver 100 kg, der kommer på traileren – og ved fuld last i bil og trailer forsvinder halvdelen af rækkevidden i forhold til en tom bil.
Tage kampen op
ë-Berlingo skal sammen med den mest solgte varebil i Danmark, storebror ë-Jumpy, tage kampen op med især det fremadstormende kinesiske varebilsmærke Maxus, som i 2021 var det mest solgte el-varebilsmærke med 21 pct. af markedet ifølge tal fra den danske Citroën importør.
Citroën havde 18 pct. Tæller man søstermærkerne fra Stellantis – Peugeot og Opel – med, så var de dog større end Maxus på elvarebiler. Nemlig med 36 pct.
Mercedes-Benz var nummer fire med 13 pct., Nissan nummer fem med otte pct., Toyota nummer seks med syv pct., Volkswagen nummer syv med fem pct. – mens Opel havde tre pct. på ottendepladsen.
Fra 233.000 kr. plus moms
Varebilen kommer i udgaverne Standard med L1 længde og Proffline med L1 og L2 længde. Rækkevidden er 275 km (WLTP). Priserne er eksklusiv moms mellem 233.000- og 249.000 kroner.
IProffline får man ekstra bl.a. parkeringssensor, LED lys i varerummet, hylde over forrude, elektronisk håndbremse, el-foldbare sidespejle, otte tommer touchscreen, apple car play, tågelygter for, armlæn på førersæde, regn- og lyssensor, fartpilot med fartbegrænser, linjevogter samt nødbremse.
Bilen må laste ca. 700 kg og varerummet er på henholds 3,3- og 3,9 kubikmeter for L1 og L2 udgave, og 3,8- og 4,4 kubikmeter – uden og med luge mellem varerum og kabine (kaldet Extenso).
Et ikon som personbil
Personbilsudgaven af Berlingo har altid været et ikon og har øgenavne så som børnecontainer – men bilen er faktisk én de mest rummelige i sin klasse – og fås med fem- eller syv sæder, bagrude, der kan åbnes – samt op til 3.500 liters bagagerum, to skydedøre og masser af aflæggeplads.
Personbilen kommer i udgaverne Steet, Comfort og Explorer til priser for 5 sæder mellem 275.000- og 320.000 kroner – og plus 20.000 kroner ekstra for syv sæder. Explorer har et hav af udstyr.