Volkswagens elektriske varebil ID.Buzz Cargo nærmest fordoblede salget i 2024 med 93,9 pct. – til i alt 1.245 enheder.
Til trods for, at man fra fabrikkens side har valgt, at den nye, længere udgave af biler ikke skal sælges som Van – kun som minibus med op til syv sæder.
En lang ID.Buzz Cargo som Van er efterspurgt af mange – ikke mindst af håndværkere til transport af visse typer længere udgaver af f.eks. rør og krydsfiner-plader.
Kan bestilles nu
Kunder må vente til foråret, før de i stedet for kan få leveret en lang udgave af den kommende el-drevne Volkswagen Transporter.
”Det er en bilmodel, som kan bestilles allerede nu,” fortæller pressechef hos den danske Volkswagen importør, Thomas Hjortshøj.
Udfordret
Volkswagen Erhvervsbiler har i øvrigt været udfordret på leverancer af den Transporter diesel-modellen i begyndelsen af 2024 – og efter produktionen stoppede i efteråret i fjor, må kunder vente til den nye model kommer til landet.
Dieselmodellen er formentlig klar hos forhandlerne indenfor én- til to måneder. Den elektriske udgave kommer kort efter.
Opdateret Crafter
Imens er det det øvrige program af erhvervskøretøjer, der trækker læsset. I første omgang ID.Buzz Cargo – og med forbrændingsmotor den større Crafter, der har fået en kraftig opdatering – bl.a. med nyt infotainmentsystem.
Crafter som eludgave har derimod lange udsigter – efter at Volkswagen Group besluttede at skyde el-projektet til hjørne. En ny udgave med længere rækkevidde ventes først klar om et par år – hvor den kommer sammen med søstermodellen eTGE fra MAN.
ID-personbiler som Van
Der er jo også mulighed for at vælge de populære ID.4, ID.5 og ID.3 Van modeller som ombyggede personbiler. Især ID.4 Van er storsælger.
Også den elektriske søstermodel Skoda Enyaq har vist sig populær i Van-udgave.
Caddy plug-in for dyr
En mulighed for en fabriksbygget varebil er også den mindre Volkswagen Caddy, der herhjemme fortsat kun vil tilbydes med benzin- og dieselteknik. Ikke med plug-in hybrid teknik, som fås i andre lande.
Det vil være for dyrt, er melding fra importøren.
Søstermodel på vej
Efter sigende dukker søstermodellen Ford Connect, der i dag produceres af Volkswagen for Ford, op herhjemme.
Ligesom Ford så bygger den nye Transporter og Amarok pick-up for Volkswagen. Volkswagen står også bag teknologien bag Fords nye elbiler Explorer og Capri.
Mens vi taler plug-in teknik, så kan man dog også ombygge Volkswagen Multivan som Van – og den kører herhjemme med plug-in teknik, vor den også fås med dieselmotor i udlandet. Multivan har i øvrigt fået et kraftigere batteri.
17,82 pct. markedsandel
Totalsalget af Volkswagen erhvervsbiler i Danmark i fjor endte med 4.997 enheder på en tredjeplads efter Ford og Mercedes-Benz.
Her kan vi – ud over ID- Buzz Cargo med sine 1.245 enheder – nævne Transporter med 1.524 enheder, Crafter med 939 enheder og Caddy med 556 enheder – når vi taler fabriksbyggede varebiler.
Det giver Volkswagen Erhvervsbiler en markedsandel på 17,82 pct.
Mere end en tredjedel
Men totalsalget af elektriske erhvervsbiler i fjor gav til gengæld en markedsandel på 37,72 pct. – med 1.618 enheder.
På modelniveau vandt man med ID.Buzz Cargo med (som nævnt) 1.245 enheder eller en markedsandel på 29,02 pct.
El-varebiler udgør 32,7 pct. af Volkswagen Erhvervsbilers salg – og el-varebiler udgør 15,3 pct. af totalsalget.
Mange Touran som Van
Generelt er Volkswagen gruppens biler med forbrændingsmotorer også tilgængelige i Van-udgaver.
Topsælgerne af ombyggede personbiler i 2024 er Touran med 90 enheder, Polo med 45 enheder samt Tiguan og T-Roc med hver 19 enheder.
Til sammenligning kan vi oplyse, at de tilsvarende biler på hvide plader blev solgt i henholdsvis 645-, 1.552-, 294- og 2.987 enheder.
Fakta: Alle salgstal har vi hentet fra Mobility Danmark (tidligere De Danske Bilimportører.)