Den opnåede en tredjeplads ved Årets Bil i Danmark 2025 – men vandt den europæiske pris for 2024, Car of the Year.

Det handler om Renault Scénic.

En bil, hvor komforten er i centrum – med god plads til både personer og gods.

Spar 50.000 kroner

I begyndelsen af november satte importøren prisen ned med 50.000 kroner for bilen på hvide plader til en pris fra 270.000 kroner i basisudgaven Evolution, mens Techno udgaven koster 315.000 kroner.

På gule plader begynder man med en pris på 219.000 kroner ex. moms – og 255.000 kroner i Techno model.

Og de nye priser har gjort bilen meget populær. Af de 35 Scénic, der er leveret i fjor, er de 16 leveret i december – ifølge importørsammenslutningen Mobility Denmark.

Vi prøver topmodellen

Vi har prøvet topmodellen Iconic til cirka 270.000 kroner med 87 kWh batteri og 220 hk/300 Nm – som van – og 335.000 kroner på hvide nummerplader.

Det er helt sikkert, at franskmændene har villet bygge en elektrisk bil ud over det sædvanlige – og man tilbyder den med to batteristørrelser – med 60- og 87 kWh, som ifølge WLTP giver op mod 420- og 625 km. rækkevidde.

Tallene er selvfølgelig optimistiske, og især om vinteren må man skære en del kilometer af rækkevidden. I forskellige mediers test af bilen endda op til 200 km, når man også kører på motorvej.

Rekuperation

Vi kørte meget by- og landevejskørsel – og brugte den 3-trins rekuperation flittigt via skiftepladerne bag rattet, så vi lå over 500 km rækkevidde.

Som antydet sidder man godt bag rattet – og på hvide plader er pladsen på bagsædet også god.

Selvom bilen med et over 500 kg batteri er tung, er der et godt vejgreb. Og det kantede læderrat er rart at holde på.

Behageligt afsæt

Som elbil er den ganske hurtig fra start– uden at det virker voldsomt, som i mange elbiler. Det virker faktisk meget behageligt.

Man når til 100 km/t på 7,9 sekunder, og topfarten opgives til 170 km/t. Bilen har et 1-trins automatgear.

Bilen kan indstilles med flere køre-modes – via Multisense-knappen – til eco, comfort, sport og en personlig opsætning.

12 tommer skærm

Instrumenteringen er digital og lettere at hitte rundt i end i mange andre elbiler – og der er en del betjeningsfunktioner udenfor den store lodrette 12 tommer touchscreen.

Det gælder således ventilationsknapperne.

Radioen betjenes som i andre fra Renault via en stilk på ratstammen. Lige til at gå til.

Veludstyret

Udstyret i topmodellen er omfattende – bl.a. med intelligent adaptiv fartpilot, der selv bremser ned ved f.eks. rundkørsler.

Desuden blindvinkel-alarm, linjevogter, skiltegenkendelse, navigation, el-drevne forsæder, læderrat, trådløs mobiloplader og en specielt glastag, der kan dæmpe solens stråler.

1.100 kg. på krogen

Som erhvervsbil kan man glædes over, at der er en trailervægt på 1.100 kg – som er pænt for en elbil. Varerummet i van-udgaven ligger på ca. 1.700 liter – og der er elektrisk bagklap.

Læssehøjden har vi målt til 790 mm – mens den indvendige kant er hele 270 mm.

Der er ingen handskerumslås – men handskerummet er stort – ligesom midterboksen.

Fakta Renault Scénic E TECH Iconic:
Elmotor ydelse: 220 hk.
Moment: 300 Nm.
Batteri: 87 kWh.
Forbrug: Ca. 16,9 kWh/100 km.
Rækkevidde: 625 km (WLTP).
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.988/2.441 kg.
Trailervægt med bremser: 1.100 kg.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 790/270 mm.
Dæk: Michelin e-Primacy 235/45 R 20.
Fabriksgaranti: 2 år
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Pris Iconic testbil hvide plader: 335.000 kr.
Scénic Evolution hvide plader: 270.000 kr.
Pris Iconic testbil Van: fra ca. 270.000 kr. plus moms.
Scénic Techno Van: 255.000 kr.
Scénic Van: fra ca. 219.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk