Vi havde en enkelt afstikker på en motorvej – men ellers holdt vi indenfor bygrænsen med vores testbil Renault Kangoo Z.E.

Elbiler er udråbt som fremtids transportmidler, men endnu er rækkevidden begrænset. Derfor skal man også dele transporten op i person- og varetransport, for en varebil er perfekt til ”Last Mile” distribution, hvor brugeren af bilen kan planlægge dagens arbejde.

Renault lover op til 200 km rækkevidde i sommerperioden og ned til 120 km om vinteren. Da vi parkerede bilen efter endt 190 km test stod måleren på 0 – men der var stadig en reservebeholdning, så vi var nok nået over de 200 km. Dette målt efter den nye WLTP-målemetode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Wall Box i firmaet

Som virksomhed er det vigtigt at installere en ”Wall box” lader – så man kan oplade bilen om natten. Man kan også lade hjemme via såkaldt mormorstik – det tager 12 timer.

Men – kan man lære at køre bilen rigtigt, så får man en særdeles komfortabel bil. Der er ingen støj af betydning – 26 decibel er støjen målt til – og det er som blade, der blæser i vinden. Og så har bilen en forrygende acceleration – for elbiler har max moment fra 0 km/t.

For erhvervslivet vil det mest interessante være, at den er 40 pct. billigere at køre i end en diesel ifølge mål af Nissan. Eller 15-18 kroner på 100 kilometer. Så total-omkostningerne (Total Cost of Ownership) er lave, hvilket de fleste fokuserer mest på. Der er langt færre sliddele i en elbil end i en forbrændingsmotor.

50 km længere rækkevidde

Renault er nu igennem fase et og er begyndt med fase to, som bl.a. betyder, at Kangoo Z.E. ”33 kW” får 50 pct. længere rækkevidde.

Den nye Kangoo har fået en dobbelt så kraftig lader, så nu kan bilen oplades på seks timer i stedet for knap otte, og man kan i frokostpausen nå at ”lade” 35 km oveni. Nyt i Kangoo er indførsel af varmepumpe – for første gang i øvrigt i en elektrisk varebil.

I den nye Kangoo med 33 kW batteri er det tydeligt, at man ikke længere skal holde skarpt øje med el-måleren. Bilen er fortsat ganske hurtig – især ved accelerationer, så den er fin til distributionskørsel i byer og i omegnen af byer.

Måske bliver det brint

Om tre år vil Renault tilbyde alle sine køretøjer med el-drift, men derefter er situationen mere usikker – og det kan sagtens blive varebiler, der kører på brint efter 2040.

I 2030 vil 60 procent af borgere i den vestlige verden bo i byer. De vil alle købe deres varer på internettet – med forventning om levering med det samme. Derfor vil varebiler til levering i bycentre, også kaldet The Last Mile, være små og eldrevne. Hvert år øges e-handel med 30 pct.

Den nye Kangoo ser langt mere attraktiv ud med lige former mod før mere buttede – men fortsat opbygget med skydedøre i siden, så man ikke opbygninger til varerummet kan genbruges fra den nuværende modeller, som i øvrigt sælger rigtig godt i Danmark.

Der er bygget 1,5 mio. Kangoo siden 2007 (og Citan siden 2012). I fjor blev der bygget 158.000 Kangoo – heraf 9.500 el-udgaver.

Krav fra Europas byer

Bare i en by som København vil overborgmester Frank Jensen fremover have kommunens transportører vil at bringe varer ind til byen med varebiler, der kører på f.eks. biogas, el eller brint. Men hans kolleger rundt om i Europa vil også have grøn transport.

Indtil i dag er det ikke mindst kommuner, der har investeret i de dyrere elbiler, men også enkelte virksomheder med en grøn profil. Dertil kommer pakkepost-firmaer, der gerne vil være på forkant med udviklingen.

Overalt i Europa er det el-bilerne, der er i fokus. Det ses blandt andet på transport- og biludstillinger, hvor bilfabrikkerne er klar til at levere elektriske køretøjer til kunderne. Og rækkevidden bliver længere og længere.

Renault er pionér

I dag er brændstof meget vigtigt – hvor langt kører bilerne på en liter dieselolie. Men flere og flere kunder spørger ind til eldrevne varebiler, og her er Renault pionér.

”I dag har vi jo vores Kangoo Z.E. electrique – og lige om lidt lander Master Z.E. Nu med den større 33 kW batteriløsning. Rækkevidden er ægte 150 km – nok til distribution i byerne. Men kunderne skal vide, hvad de går ind til – vi skal ikke forsøge at oversælge bilerne. Her er kørselsmønstret meget vigtigt. Derfor begynder vi altid med at låne kunden en elbil, så de kan lære den at kende. Motorvejskørsel er jo ikke det bedste for en elbil. Man skal kende sin transportopgave,” siger Jonas Nielsen, Renaults varebilschef i Danmark.

Efter en uge i Kangoo Z.E.

VOTY.dk havde jo også sine sædvanlige testprocedurer – og efter en uge bag rattet må vi beklage os over manglende handskerumslås, de manuelt justerbare sidespejle, et kedeligt plastrat og en lidt en begrænset sidestøtte i sædet. Sædet kunne heller ikke indstilles trinløst i ryggen med rulle.

Der var beklædning af varerummet – men så var der kun var to fastgørelses-kroge tilbage. Bilen havde desuden fået monteret en reol i den ene side.

På plussiden kan vi nævne sædevarme, god aflæggeplads med stort handskerum og aflægge under loftet, tågelygter for og bag, temperaturmåler, navigation, USB stik og kop- samt flaskeholdere.

Regenerering af strøm

På vejen er man glad for automatgear – samt at kunne vælge eco-knap til mere økonomisk kørsel. Dertil regenerering af strøm ved speederslip, som især er fint i lokal kørsel, hvor der er meget stop/start kørsel.

Men vi vil også rose bilens varmepumpe, der sikrer varmen i kabinen uden at tære på strømmen.

Ekstraudstyr talte bl.a. R-Link Evolution med DAB+ radio og navigation. Dertil klapbare sidespejle, aircondition, fartpilot, forvarmer, p-sensorer for og bag plus bakkamera, regnsensor, USB stik og Android Auto.


Faktaboks Renault Kangoo Z.E. ”33 kW”:
Motor: el-motor (synkron).
Gear: aut. 1 trin.
Ydelse: 60 hk
Max. moment: 226 Nm
Batterikapacitet: 33 kW (litium-ion)
Batterivægt: 255 kg.
Rækkevidde WLTP gennemsnit:125 km.
Elforbrug: 155 Wh/km
Ladetid: mellem 6 (32A) og 17 timer (10A).
Wallbox: 11 timer.
Topfart: 130 km/t
Acc. 0-100 km/t: 22,6 sek.
Acc. 0-50 km/t: 5,2 sek.
Fart i testforløb i snit: 22,4 km/l.
Snit-forbrug: 152 Wh/km.
Acc. 0-100 km/t: ikke oplyst.
Dæk: Michelin Energy Saver 195/65 R15.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Totalvægt: 2.200 kg.
Køreklar vægt: 1.501 kg.
Lasteevne: 710 kg.
Læssehøjde: 570 mm.
Varerum: 1.650 x 1.220 x 1.190 mm.
Mål bagdøre: 1.190 x 1.110 mm.
Mål sidedør: 720 x 1.050 mm.
Max trailervægt: 374 kg.
Garanti: 2 år (og 2 år for redningsassistance).
Pris Kangoo Z.E. fra 215.155 kr.
Pris testbil: 229.375 kr. ekskl. moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk