(MÜNCHEN)

Ser man på entreprenør-udstyr, er BAUMA-messen i München verdens største messe af sin art. Det er her, hvor der hvert tredje år vises de nyeste entreprenørudgaver. Fra små arbejdsredskaber til verdens største gravemaskiner.

Som i andre transportbrancher var det i år det digitale islæt, der var toneangivende – med connectivity og kommunikation.

Køretøjerne – såvel entreprenørmaskiner og lastbiler – havde el- og hybridteknik eller biogasdrift.

Mange af nyhederne på BAUMA er nu på vej til det danske marked – så som Hydrema 707G, den nye Arocs med Mirrorcam løsning, den nye MAN D15 model og gasmodeller fra Iveco, Scania og Volvo.

Nedscaleret Hydrema

Hydrema fra Støvring viste bl.a. en række helt nyt produkter – som et kærkommen dansk islæt – bl.a. med en ny og meget sikker 707G site-dumper med 75- eller 122 hk motorer på 3,8 liter fra Cummins.

Den er en nedscaleret knækstyret Hydrema 912 dumper, som matcher en gravemaskine på fem-seks tons. Den nye 707 opfylder Euro 5 miljø-kravene til 2020. Den kan indregistreres til kørsel på vej.

Desuden har Hydrema en yderligere version på vej – nemlig en dumper i multi-chassis udgave, som giver mulighed for at udstyre maskinen med fladt lad til kørsel med materiel eller til kørsel som saltspreder – så den får karakter af en redskabsbærer. Teknikken bliver på 122 hk.

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz viste sin nye Actros på IAA transportmessen i Hannover i efteråret 2018. På BAUMA i år vistes entreprenørudgaven Arocs med mulighed for multimedie-cockpit med primær skærm mellem urene og sekundær skærm midt på instrumentbrættet.

Opsigt vakte bilens MirrorCam kameraløsning i stedet for spejle samt predictive powertrain cruise control for at optimere brændstofforbruget ved landevejskørsel.

Den nye Arocs fås nu med nødbremsesystemet Active Brake Assist 5 (ABA5) i visse udgaver i forbindelse med front-underkørsels-beskyttelse i 2- og 3 akslede biler.

60 pct. med Mirror Cam

ABA5 beskytter fodgængere og kan sikre optimal opbremsning – som vi tidligere har prøvet ved præsentationen af Actros udgaven i 2018.

Af andre detaljer, som Arocs har arvet fra den nye Actros – ud over MirrorCam og skærmene med multimediesystemet – er Sideguard Assist, elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og Uptime servicesystemet. Samt fartpiloten, der via GPS, kan bremse bilen ned før farlige kurver – det er meget overbevisende.

Ifølge repræsentanter fra Mercedes bestiller cirka 60 procent af kunderne deres Actros/Arocs med MirrorCam.

Econic som betonmixer

Som anlægsbil var den kraftige Zetros en naturlig deltager på messen – og var at finde i flere udgaver.

På BAUMA viste Mercedes også deres lavgulvsmodel Econic som betonmixer med Liebherr opbygning. Bilen fås også med tiplad. Bilen fås også med gasmotor (naturgas/biogas).

Fuso Canter deltog på messen med flere udgaver – med to- og firehjulstræk.

En 6,5 tons 4×4 udgave med 3-liter maskine på 175 hk var også udstillet – og vi havde desuden mulighed for at teste i en grusgrav – med 6-trins manuel gearkasse (automatgear fås den ikke med).

Blandt de kraftigste

Den klarer off-road opgaverne på bakkerne uproblematisk med sit differentialespærre, men cab-forward kabinen indbyder ikke den bedste komfort over længere stræk.

Med sin rammekonstruktion er den blandt de kraftigste i sin genre, så den bruges til mange opgaver fra containerkørsel som tiplad. Bilen bruges meget af entreprenører, gartnere og kommuner. Nyttelasten var 2.860 kg på testbilen.

Endelig var der i grusgraven mulighed for at prøve Mercedes’ nye pick-up X-model med 358 hk V6 motor, som vi også tidligere har prøvet.

MAN D15 motor

MAN var på hjemmebane i München og havde verdens premiere dels på nyeste Euro 6D generation motorer – og især på den nye økonomiske D15-motor, som erstatter D20 motoren.

På MAN’s stand var det en betonmixer, der havde fået æren at have den første D15 motor, som yder henholdsvis 330-, 360- og 400 hk ved 1.600-, 1.700- og 1.800 omdrejninger ved 1.000 omdrejninger. Nyt er brug af ren SCR løsning.

Også entreprenørlastbiler skal spare på dråberne. Vægtbesparelsen på motoren er 230 kg – betonmixeren med hypois-tandemaksel sparede endda 410 kg.

TGS X-Lion Traction

Men også D26 modellerne TGS og TGX var blevet opdateret med 10 hk mere og 100 Nm drejningsmoment – til 430-, 470- og 510 hk ved 2.200-, 2.400- og 2.600 omdrejninger.

Adaptiv fartpilot er nu kombineret med stop/start funktion, som fungerer mellem 0- og 25 km/t Nyt er også Comfort styring, som gør styringen lettere. Hertil kommer Lane Return Assist, så lastbilen trækkes tilbage på sporet.

XLion Traction er en speciel udstyret TGS til anlægskørsel med bl.a. særlig off road specificeret ABS system, et gitter foran køleren for at forhindre stenslag – samt LED kørelys, musikanlæg og smudsafvisende betræk i kabinen.

Endelig viste MAN de tunge udgaver af TGE modellerne op til 5,5 tons totalvægt med mulighed for firehjulstræk – samt en særlig udgave som følgebil ved specialtransporter med 300 kg. taglast til bl.a. advarselslamper- og tavler.

Scania hybrid betonmixer

Svenske Scania var på BAUMA med 6D-miljønorm og deres anlægsserie XT i fokus – køretøjer som med 730 hk kan klare en specialtransport på 250 tons, men for anlægskøretøjerne klarer det over 50 tons – om end der dog kun må køres med 40 tons på landeveje.

Der var et par XT modeller på BAUMA – opbygget som anlægsbiler, bl.a. en G500 8×4 tipbil og en heftig S730 V8 10×4/6.

På standen havde man udstillet en hybrid betonmixer, hvor bilen kørte på biogas – og selve mixeren, produceret af Cifa i Italien, var elektrisk. En lignende opbygning viste Iveco/Cifa på IAA i 2018.

Man har tidligere kunne få Scania hybridmixer i forbindelse med dieselmotor, men nu også med 13 liter G410 gasmotor. Den nye gas/el betonmixer skulle sænke CO2 udslippet med 95 pct. ifølge Scania.

Energiforbruget skulle falde med en tredjedel. Nyttelasten skulle være 16 tons – det samme som egenvægten.

Volvo med I-filosofi

Volvo havde valgt at ”bo” sammen med deres construction afdeling, så de udenfor deres fælles hal havde demoområde, hvor de kunne vise begge produkters fordele – altså store gummihjulslæssere, der laster FMX lastbiler.

Volvo Trucks viste deres særlige applikationer så som den forudseende I-See, I-Roll friløb, I-Shift Crawler krybefunktion til ekstra tunge laster og den hydrauliske Dynamic Steering samt ekstern styring – men også gasbiler var i fokus.

Det skyldes ikke mindst, at man slipper for at betale Maut i Tyskland med gasbiler. Volvo byder både på naturgas/biogas og flydende naturgas.

Off-road palette fra Iveco

Ligesom Volvo havde Iveco valgt at udstille sammen med søsterselskabet Case, der er kendt for deres entreprenørmaskiner – begge selskaber er en del af CNH (Case New Holland).

For Iveco handlere det om at vise hele paletten af off road køretøjer – fra mindste Daily 4×4 med op til 7,2 tons totalvægt – med 16 fremadgående gear og to bakgear (to gange otte og to gange et gear) – og op til Stralis X-Way.

Det var Ivecos første benyttelse af ”Way” betegnelsen. Afløseren for Stralis er netop lanceret med navnet S-Way, og det ventes, at X-Way modeller fortsætter uden navnet Stralis – altså bare Iveco X-Way.

Pionér på gas-området

Iveco satsede på BAUMA meget på gasdrift – for det kan man også få på anlægsbilerne.

Iveco kan man kalde for pionér på gasområdet, men efter at den tyske regering har ophævet Maut for gasbiler, stiller alle mærker stort set op med gasbiler – også på Bauma: udover Iveco også Scania, Volvo og Mercedes i første række.

X-Way fås både i heavy off road udgaver og mellem-udgaver, der er gode både på landevej og off road.

Modellen med hypostatisk foraksel kaldet Hi-Traction sikrer gode terrænegenskaber – men man sparer på brændstoffet på landevejen, når der ikke trækkes på alle aksler. Man sparer også 400 kg i forhold til hard core udgaven.

BAUMA-rekord

BAUMA slog i øvrigt igen rekorden for besøgende – i år nåede tallet op på 620.000 gæster fra 200 lande i hele verden – og især lande som Kina og Japan var bedre repræsenteret end nogensinde før – alene fra Kina 5.500 gæster.

Det 614.000 kvadratmeter udstillingsområde ligger, hvor den gamle München lufthavn var – i bydelen Riem. Her var der 3.700 udstillere fra 63 lande.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk