I går holdt Renault Danmark – importøren af Renault personbiler – en vel besøgt klima- og energipolitisk konference i den franske ambassade med fokus på elbilens fremtid i Danmark. Et velvalgt tidspunkt med to måneder til klimakonferencen COP 21 i Paris.

Konferencen på den smukke ambassade havde dog lidt slagside – for ingen folketingsmedlemmer fra blå blok havde ulejliget sig til konferencen.

Hele den tidligere regering med støttepartier fra rød blok var derimod mødt talstærkt frem – men selv her var der ikke 100 procent enighed om en omlægning af bilafgifterne fra en værdibaseret afgift til en teknisk baseret afgift. Sidstnævnte afgift, som man har i f.eks.Norge, vil gøre det billigere at køre i miljørigtige biler.

Godt tidspunkt
Det vil ellers være et gods tidspunkt at omlægge afgifter nu, fordi de mange, der har købt micro-biler, ikke vil mærke en afgiftsomlægning. Samtidig vil de mange brugere af biler leaset med forholdsmæssig afgift heller ikke blive ramt. Det har adm. dir. Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportør, tidligere i år udtalt til Motor-magasinet.

Både i Norge og i Sverige går det meget hurtigt med salg af miljørigtige biler så som elbiler/plug-in hybrid biler (plug-in hybrider udgør 58 pct. af elbiler), hybridbiler – og brintbiler.

Superbonus
Herhjemme er det elbiler og brintbiler, der fritaget for afgift. Men alle får rabat i forhold til EU-gennemsnittet for brændstofforbrug. I Norge kan man bl.a. parkere gratis i byer og køre i busbaner med elbiler. I Sverige giver de bl.a. 40.000 kroner, når folk køber en miljøbil. I Frankrig får de en superbonus. Altså kontant afregning.

Alle politikere på Christiansborg kan inderst inde godt se, at den nuværende bilbeskatning er utidssvarende – sammenlignet med beskatningen i de lande, som vi normalt sammenligner os med. Men de fleste politikere kan og vil ikke gøre køb på det provenu på 40 milliarder kroner, som pengene fra bilbeskatning samt brændstofafgifter og ansvarsforsikringer indbringer om året.

Ingen penge
Tidligere finansminister Bjarne Corydon kunne ikke finde pengene, da rød blok ar ved magten – selv om en ændring af afgifterne var skrevet ind i regeringsgrundlaget – så det endte altid med lappeløsninger så som at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler år efter år.

Men nu melder den nuværende regering ud, at man måske vil have svært ved at forlænge afgiftsfritagelsen, som koster en halv milliard kroner.

Sagen er dog også, at ingen private bilkøbere formentlig vil købe en elbil – varebil eller personbil – der vil stige til op mod det tredobbelte i pris, hvis afgiftsfritagelsen falder bort fra årsskiftet.

Bange for vælgerne
I panelet ved konferencen sad også Torben Kudsk fra FDM’s økonomisk politiske sekretariat – og han er jo ambassadør for medlemmerne af FDM – de typiske danske bilister. Han mente i høj grad, at skiftende regeringer var lidt bange for en omlægning af bilafgifter, fordi man så ville ramme andre bilejere.

De færreste bilister kører jo grønne biler – der er p.t. solgt 5.000 elbiler i Danmark (mod 50.000 i Norge). Private elbilejere kører stort set kun i Tesla – og det er en torn i øjet på mange politikere.

Avancerede elbiler på IAA
På IAA bilmessen i Frankfurt (lukker på søndag) kan man endda se både Audi og Porsche vise elbiler med 500 km. rækkevidde og ladetider på ned til 15 minutter – og for Porschens vedkommende fortsat præstationer, der er værdige for en fuldblods sportsvogn. De to biler er på markedet indenfor tre år. Og det med avanceret induktionsladning, der gør dagens ladestandere oldnordiske.

Personbiler i hele verden står i dag for 15 procent af CO2 udledningerne, fortalte CSR vicepræsident Claire Martin fra Renault  – men med  den tunge transport, bliver det dog til 30 procent.

Biogas til tunge køretøjer
Den tunge transport blev kun sporadisk nævnt – bl.a. af tidligere klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (Rad.), som pegede på, at bl.a. biogas her nok vil være fremtiden.

Han var mere bekymret for miljøet på hele jorden – hvor væksten de seneste 15 år er fordoblet. Derfor er klimamæssig bæredygtighed så vigtig – og der skal handles nu. Ellers bliver det dyrt for næste generation. Her spiller miljørigtig transport en meget vigtig rolle, sagde han.

Claire Martin fra Renault understregede, at takket været elbiler, havde verden undgået 10,1 million tons CO2. Det er en reduktion på 3,3 procent fra 2010 til 2014. Målet er en reduktion på 40-70 procent. Her kom hun også ind på miljøtiltag i bygninger. Et vigtigt punkt for Renault.

Bedre diesel- og benzinbiler
Diesel- og benzindrevne biler er dog også blevet bedre. I 1995 kunne man i en mellemklassebil køre fra København til Stockholm på en tank brændstof – i dag fra København til Paris. Den dobbelte afstand og det halve forbrug, nævnte hun.

Så biler med fossilt brændstof vil udgøre hovedparten af nye biler mindst 20 år endnu. Men herhjemme har bilerne indtil nu holdt måske 20 år – så bilerne er her også om 40 år.

Vindenergien vil dog udgøre væsentlig mere af ”brændstoffet” til den tid – for prisen for en kilowatt time vil falde. Til den tid vil strømmen også bedre kunne oplagres – bl.a. via brint- og elbiler og avancerede wall-boxe.

Trafik øget med 35 pct.
Tidligere transportminister Magnus Heunicke pegede på, at trafikken de seneste 10 år er steget med 35 procent ifølge tal fra Vejdirektoratet. Det ses bl.a. på trafikken over Storebælt , der fra 1999 til 2014 er steget fra syv- til 11 millioner køretøjer om året.

Alle tiltag fra politisk hånd – for at afhjælpe problemer – er blevet skudt ned, bl.a. betalingsring og road-pricing – også grundet tekniske problemer.

Lange udsigter for road-pricing
Road-pricing kunne være en central del af en afgiftsomlægning – hvor man betaler for at køre i bilen i stedet for at betale for at eje den. Det var en hel del af panelet på ambassaden enige om, men det har lange udsigter.

En forbedring af den kollektive transport (mere metro og moderne sporvogne er på vej) var der også gehør for i panelet – og her spiller flere delebilsordninger også ind – senest DriveNow projektet mellem Arriva og BMW, der har leveret 400 i3 elbiler til hovedstaden, og hvor rejsekortet kan bruges som betaling.

Fakta: panelet på ambassaden:
Martin Lidegaard, skatteordfører Rad. Venstre.
Jens Joel, energi- og klimaaordfører for Soc.dem.
Lisbeth Bech Poulsen, miljø-, erhvervs- og skatteordfører, SF.
Christian Poll, klima-, energi- , miljø- og transportordfører, Alternativet.
Søren Egge Rasmussen, energiordfører for Enhedslisten.
Torben Kudsk, FDM’s økonomisk-politiske sekretariat.
Jacob Stahl Otte, energipolitisk chef i Energi- og olieforum.

(Ordstyrer: Ida Ebbensgaard, TV-vært.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk