(TORINO)
Så bredt et program har Fiat Professional aldrig stillet med før – og den nye opstilling glæder de danske Fiat forhandlere, der i årevis har haft Ducato som deres store salgssucces, men især den mere kompakte Scudo har haft det svært.
Nu ser det hele lysere ud. Samarbejdet med Peugeot-Citroën Group (PSA) omkring denne bilmodel er indstillet, og et nyt samarbejde er indgået med Renault, som bygger Fiats nye varebil Talento på Renaults store Sandouville fabrik. Teknisk er den identisk med Renault Trafic, Opel Vivaro og den nye Nissan NV 300. Kun fronten har Fiat selv stået for.
Dette segment står for 38 pct. af det danske varebilssalg, så det er især her slaget skal stå – overfor konkurrenter som bl.a. Ford Transit Custom, VW Transporter, Mercedes-Benz Vito – samt de før nævnte ”fætre” fra Sandouville.
Første Euro 6 test
Vi har prøvet den nye varevogns-pallette fra Fiat på kuperede italienske veje nord for Torino – og når det gælder Talento har den de samme udmærkede køreegenskaber som Trafic & Co. Det var første gang, vi kørte i en bil fra varebils-samarbejdet med Euro 6 motor, men det er svært at spore end forskel fra Euro 5.
De er de samme fire 1,6-liters motorstørrelser fordelt med to udgaver med enkelt turbolader og to udgaver med dobbelt turbolader, De to sidstnævnte er hurtigst – men de ”små” er de (stadig) mest smidige. Ydelserne er på 95- og 120 hk samt 125- og 145 hk.
I forhold til bl.a. Trafic har Fiat valgt delvist lakeret forkofanger, langsgående forkromet liste i kølergitteret og LED lys i kofangeren.
Fiat special
Modsat fætrene skulle Talento ifølge Fiat have standard passagerbænk med foldefunktion, dødvinkelspejl på solskærmen i passagersiden, førerairbag, passagerairbag, sideairbags samt vipbar lem i adskillelsen, som giver mulighed for transport af lange genstande.
Det højere standardudstyr betyder lidt højere priser end bl.a. Trafic – med pris fra 204.900 kr. plus moms med 95 hk i korteste/laveste udgave (L1H1). Talento er hos forhandlerne herhjemme i august.
Samtidig er Fiat forhandlerne også klar med Euro 6 programmet til den store Ducato – og her er der en ikke uvæsentlig ændring på motorsiden. Den store 3-liter diesel, som også kendes fra Iveco Daily, er droppet til forskel for en ny 2,3 liters motor med 180 hk og 400 Nm.
Fint drejningsmoment
Den var mindre kraftfuld end den gamle 3-liter maskine – men jeg var personligt positivt overrasket over det fine moment i 2,3 liters motoren med trækkraft fra 1.000 omdrejninger eller 50 km/t i femte gear og 60 km/t i sjette gear (der var dig ikke læs i bilen). Den nye motor skulle også være mere økonomisk. Motoren vejer 40 kg. mindre end 3-liters motoren. Den nye 180 hk motor klarer Euro 6 krav uden brug af AdBlue.
For første gang herhjemme kan Fiat Professional nu tilbyde en 1-tons pick-up med navnet Fullback. Modellen Strada pick-up, som er mindre, har ikke været solgt herhjemme.
Fullback bygger Fiat ikke selv, men har indledt et samarbejde med Mitsubishi, som bygger bilen for Fiat på deres fabrik i Thailand sammen med Mitsubishis egen L200, som den deler teknik med. Mitsubishi er blandt de mest erfarne producenter af terrængående køretøjer.
Fiat DNA
Fullback har også fået sit eget design, så bilen har Fiats nyeste DNA. Salget af pick-up’s i Europa er begrænset, men Fiats kongstanke er at gå ind på markeder i Mellemøsten og Afrika, hvor pick-up’s har de største markedsandele.
Herhjemme udgør det marked kun to pct. – med Toyota Hilux som markedsleder med 205 enheder i 2015 (34 pct. andel). L200 solgte i samme periode 73 enheder (12 pct. andel). I mellemtiden er både Ford og Nissan kommet med nye modeller – og VW Amarok med V6 diesel er på vej. Hilux kommer også snart i en ny udgave.
L200 er dog også ny fra begyndelsen af året – med opdateret teknik og automatgearkasse fra Pajero modellen. Til forskel fra de fleste konkurrenter, der trækker 3,5 tons) kan L200 (og Fullback) dog kun trække 3,1 tons på krogen.
Offroad light
Vi prøvede Fullback med manuelt gear i et off-road område, der dog ikke var mere udfordrende, end at vi mødte en ældre forhjulstrukket Fiat Panda, der kom den modsatte vej. Til gengæld har jeg tidligere prøvet L200 i meget svært terræn i en test i Norge – og den udfordring klarede den med bravour. Standard i Fullback er trailer-stabilitets kontrol. Lasteevnen er på en ton.
Prisen er fra 224.900 kroner med manuelt gear og 250.000 kroner med automatgear. Hertil kan man bestille særlige udstyrspakker, hvor pakken Exclusive til 20.000 kr. er mest professionel og giver differentialespærring af bagaksel samt navigation og DAB radio.
De to mindste
Både varebilsmodellerne Doblò og Fiorino kommer naturligvis med Euro 6 teknologi, som er lovbefalet fra 1. september. Doblò har lige fået nyt design – så her er det kun motorerne, der er nye – men Fiorino har fået et facelift og nyt rat samt opdateret grafik på instrumentbrættet.
En særlig Professional udgave har bl.a. multifunktions læderrat, Bluetooth, skydedør i højre side, fartpilot, højdejusterbart førersæde med armlæn samt fast skillevæg. Doblò og Fiorino er først klar fra udgangen af august. Priser er stort set uforandrede.