Volkswagen har opdateret deres populære Polo minibil, så den passer ind i krav om digitalisering – men uden at det er gået ud over bilens styrker –komfort, køreegenskaber og sikkerhed.

Bilen kører virkelig godt – det kan man prøve ved at køre en tur på en snoet landevej. Dertil kan man opnå en fin kørestilling i sportssæderne med varme. Der er 2-vejs justerbart læderrat samt usb stik (type c) og 12 volt stik.

Polo er ikke mindst derfor fortsat blandt de mere populære Van-udgaver herhjemme – og den passer godt til jobbet som lille servicebil i virksomheder, der også ønsker en distributionsbil, hvor god gensalgspris er garanteret på forhånd.

3D instrumentering

Bilen er derimod ikke den billigste i sin klasse, men den ligger i top, når det gælder god plads – og så har fabrikken som i andre VW-modeller gået efter nye digitale løsninger.

Testbilen havde 3D instrumentering og store paneler plus trykfølsomme kontakter. Dertil otte tommer touchscreen og nyt klimaanlæg.

Godt er, at der er valgt en blød plastløsning til instrumentbrættet – endda med kevlar/alu elementer – i stedet for hård plast, som ofte er løsningen. Der er også midterboks med låg, der fungerer som midterarmlæn.

LED forlygter

Vi har prøvet Style udgaven, som også byder på adaptive LED forlygter (IQ Light), så man ikke blænder de modkørende, når man kører med fjernlys. Noget, som normalt kun findes i dyrere bilmodeller. Der er også et lysbånd mellem forlygterne. LED-baglygterne fylder også lidt mere.

Sikkerhedsniveauet er flot – og adaptiv fartpilot er standard i næsten alle udgaver – og desuden kan vi nævne nødbremse, linjevogter og tågelygter.

Køber man navigationsanlæg til ca. 7.000 kr. plus moms, så følger den adaptive fartpilot hastighedsskiltene.

Ikke lydefri motor

Der kan fås en række pakker til Polo – bl.a. DK-pakke med 2-zone klim alæg og komfort-pakke med nøglefri betjening, 12 tommer display og trådløs opladning af mobiltelefonen. Prisniveau samlet 12.-15.000 kr. plus moms. Testbilen havde 17 tommer alufælge som ekstraudstyr. 15 tommer er standard.

Bilen var udstyret med en let støjende 3-cylindret benzinmotor md turbolader, der yder 110 hk – hvor 7 trins DSG automatgear er standard. Det skifter meget blødt og behageligt, og der er skifteplader bag rattet, så man selv kan skifte gear manuelt.

Topfarten angives til 185 km/t – og den når 100 km/t på 10,4 sekunder.

Stort varerum

En moderne dieselmotor er der nok mange, der havde set som en mulighed – med diesel er slut. Varebilen Caddy fra Volkswagen kommer som plug in hybrid – så måske det også bliver Polo til dels. Eludave er ikke planlagt. En GTI findes i øvrigt også.

Varerummet er pænt stort – cirka 1.100 liter – og der er højdejusterbart gulv i varerummet. Læssehøjden er udvendigt målt til 69 cm – og indvendigt 19 cm. Vi savnede også en lås på handskerummet. Trailervægten er opgivet til 1.200 kg.

Faktaboks VW Polo TSI:
Motor: 3 cyl.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 110 hk. v. 5.500 omdr.
Moment: 200 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 195 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,4 sek.
Gear: DSG7 aut.
Køreklar vægt: 1.173 kg.
Totalvægt: 1.660 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Varerum: 1.125 liter.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. esc, ABS. ACC.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 690/190 mm.
Forbrugssnit WLTP: 18,2 km/l.
CO2 udledning: 118 g/km.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil: 186.076 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk