Edizione udgaven af Alfa Romeo Stelvio diesel er dagens tilbud på en fuldblods italiensk sports-SUV, der med fin komfort er perfekt som rejsebil.
Den danske Alfa Romeo importør har endda justeret lidt på deres Stelvio priser og kommet ud med en favorabel pris på en specialmodel kaldet Edizione til 369.000 kroner plus moms.
Bilen har en 190 hk turbodiesel maskine, som både er smidig og ganske hurtig. Det er en rigtig fin rejsebil – som efter NEDC2 måling har et forbrug på 18,9 km/l. Efter WLTP måling 16,1 km/l.
Adaptiv fartpilot
Selve Edizione modelen har standard (udover Super-versionen) fået adaptiv fartpilot, automatisk nedblænding af bak- og sidespejle, opvarmede sprinklerdyser 7,7 tommer TFT display i instrumentgruppen og 8,8 tommer skærm (i stedet for 6,5 tommer) med navigation inklusiv Apple Carplay. Skærmen betjenes via en drejeknap i midterkonsollen.
Dertil lyspakke, der omfatter xenon-forlygter med kurvefunktion. Bilen havde standard nødbremse, regn- og lyssensor, 2-zone klimaanlæg, linjevogter, læderrat med startknap integreret, tre hukommelser for sædeindstilling, varme i rat og sæder, midterboks, fartpilot og fartbegrænser.
Lækkerier
Oven i den nævnte pris er der så en masse ekstraudstyr – for ca. 60.000 kroner som Van – og det gælder først og fremmest Lusso (luksus) pakken, lædersæder med ægte træpaneler på instrumentbord og midterkonsol, læder på instrumentbrættet, kromlister om vinduerne, farveafstemt instrumentbræt og 8-trins el-forsæder.
Dertil kommer skifteplader bag rattet, Convenience pakke med varmedæmpende forrude, nøglefri betjening og lys i dørhåndtag, aftageligt anhængertræk, 19-tommer alufælge samt metallak.
Rummelig som Van
Det kan man måske undvære, men det løfter stilen og udstrålingen en del. Og en Alfa Romeo fortjener det. Det er en god oplevelse at køre i bilen, som med sin metalgrønne lakering vakte lidt opsigt. Der kører heller ikke så mange Stelvio på gaderne – men Edizione udgaven burde skabe en fortjent succes.
Der er dog et par detaljer, som vi savner på redaktionen – og det er skiltegenkendelse, flaskeholdere og handskerumslås – når det nu er en Van, som vi går ud fra.
Som Van er den ellers ganske rummelig med 1.600 liter varerum. Dertil kommer aflæggeplads under gulvet og seks fastgørelseskroge. Læssehøjden er på 710 mm.
Fin trækkraft
Man kan også vælge Edizione udgaven med 2-liter benzinmotor, men som jobbil er diesel nok at foretrække. Især hvis man kører langt. Trækkraften i dieselmaskinen er da også bedre, som kan ses på drejningsmomentet på 450 Nm ved 1.750 omdrejninger.
Motoren er lidt støjende, når man accelererer kraftigt – men det tænker man ikke på under langturen. Den 8-trins automatgearkasse skifter meget blødt, så det hjælper også på støjen.
Men bilen vibrerer også noget, så det var svært for en passager at skrive på en blok, så det kunne læses. Man skal også skrue op for radioen, hvis man f.eks. vil høre radioavis. Lidt vindstøj fornemmede vi også.
Dynamisk kørestil
Der er tre køre-programmet: Dynamic, Neutral og Automatic – og de to sidstnævnte er fine til at cruise med bilen. Men Dynamic giver som betegnelsen siger en mere dynamisk kørestil – og også bedre præstationer. Men vælger man Dynamic hele tiden, holder brændstoføkonomien ikke særlig godt.
De 19 tommer færge med Good-Year Eagle i 55 profil er med til at give det gode vejgreb – til gengæld er den så noget hårdt affjedret.
Det flyvende bjergpas
Men stik bilen Dynamic og den giver en fin oplevelse tilbage på en snoet landevej. Den italienske baghjulstrækker kører rigtig godt. Det gør den også på motorvejen, selv om mange kritiserer bilens retningsstabilitet. Stelvio fås også med firehjulstræk, som jo giver endnu bedre vejgreb.
Når vi drejede skarpt eksempelvis ved udkørsel fra port, var det som om hjulene støder på noget, men eller har bilen jo fine køreegenskaber, selv om en SUV oftest krænger lidt mere end en sedan i et hurtigt sving. Men det tænker man ikke over i det daglige.
Stelvio er i øvrigt navnet på det højeste bjergpas i Italien.
—
Tekniske data – Alfa Romeo Stelvio 2,2 D Edizione:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.143 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 450 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Forbrug WLTP: 16,1 km/l.
CO2 udslip: 161 g/km.
Gearkasse: 8 trins aut.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Træk: Baghjulstræk.
Bremser: vent. skive for/skiver bag.
Dæk: Good-Year Eagle 235/55 R19.
Læssehøjde: 710 mm.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.679/596 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.600 kg.
Pris eksl. moms (u/ ekstraudstyr): 368.589 kr.