Fiat har netop lanceret en ny 2,3 liters dieseludgave af Fiat Ducato med 180 hk, som er renere og mere økonomisk end den gamle tre-liters udgave.

Og motoren er fin. Sådan må man vurdere det seneste skud på Fiat Ducato-stammen med 180 hestes motor. Den foregående tre-liter maskine er samtidig pensioneret til fordel for den nye motor.

Dermed kan Fiat Professionel opfylde Euro 6 miljønormen uden at bruge AdBlue tilsætning, som de fleste andre varebiler i klassen skal. Det gør det lettere og billigere at køre i det daglige.

Meget mere robust

Den nye Ducato er en væsentlig bedre bil end forgængeren med de opgraderede motorer med nye stempler/stempelringe.

Mere robust er det altafgørende i den nye bilmodel, men også detaljer som bedre gearskift og bremser, stærkere kobling samt kraftigere foraksel og letvægts bagaksel skal nævnes.

Drejningsmomentet er på 400 Nm, der er maksimalt mellem 1.500- og 3.000 omdrejninger. Det viser hvor stærk maskinen er.

Mere økonomisk

Brændstofforbruget er fint med 15,2 km/l, og det med en 13 kubikmeter varekasse – det vil sige med L3H2 karosseri.

Den nye 2,3 liters motor med 180 hk er således mere økonomisk end forgængeren med tre-liter motor – men fortsat særdeles smidig.

Faktisk er der trækkraft i femte gear fra 1.000 omdrejninger eller 50 km/t. I sjette gear er der trækkræft fra 60 km/t ved samme omdrejningstal. Fiat har sparet 40 kg. i forhold til tre-liter maskinen, som søster-selskabet Iveco benytter i deres Daily, som modsat Ducato kræver tilsætningsstoffet AdBlue for at overholde emissionskravene.

Stor smidighed

Men Fiats 2,3 liters turbodieselmotor, som har været kendt i flere år med bl.a. 130 hk, har altid været god – med en smidighed, som er bedre end de færreste andre varebiler i klassen.

Den kører faktisk rigtig godt og accelererer godt. Vi skal også nævne det fine udsyn, og så sidder man rigtig godt bag rattet. Og så vender bilen på en tallerken.

Med fuld last taber den pusten lidt på stejle stigninger med fuld last, og man må geare lidt ned. I den situation er den ikke helt støjfri.

Holder til iPad og iPhone

I kabinen skal vi nævne ny instrumentering – bl.a. med holder til iPad eller iPhone. Der er også kommet nye sæder. Nævnes skal Fiats gode to-delte sidespejle.

Der er masser af aflæggeplads – og gode kopholdere. Førersædet (med varme) er højdejusterbart og har armlæn og indstillelig lændestøtte.

Bilen har også Wabasto oliefyr, der betjenes i kabinen, men vi savnede en handskerumslås, så ens papirer kan låses forsvarligt inde. Et læderrat ville også pynte på en topmodel, som den vi prøvede. Men det kan bestilles.

Forstærket varekasse

Der er kommet øget forstærkning af varekassen med bedre hængsler og skinne til skydedøren. I testbilen var der LED belysning i varerummet, og hele 15 fastspændingskroge, men mange af dem var temmelig spinkle.

Læssehøjden er 50 cm, så der kunne godt være bedre indstigning med f.eks. trinbræt og håndtag.

Til vægten er der et system, der overvåger belastningen kaldet Load Adaptive Control. I forbindelse med sikkerheden kan vi nævne esc stabilitetssystem, hill holder, ABS-bremser og førerairbag.

Fakta Fiat Ducato 180 hk:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 2,3 liter MJT turbodiesel.
Ydelse: 180 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.500 omdr.
Gear: 6 trins manuelt
Topfart: 160 km/t.
Miljø: Uden AdBlue tilsætning.
Forbrug/snit: 15,2 km/l.
CO2 udslip: 172 g/km.
Bremser: Skivebremser.
Sikkerhed: ABS og esc-stabilitetskontrol.
Totalvægt: 3.500 kg.
Køreklar vægt: 2.100 kg.
Trailervægt: 3.000 kg.
Varerumsmål: 3.705 x 1.860 x 1.788 mm.
Sidedøre: 1.250 x 1.755 mm.
Bagdøre: 1.562 x 1.790 mm.
Læssehøjde: 550 mm.
Affjedring for/bag: Uafhængig/stiv bagaksel.
Fabriksgaranti: 2 år uden km-begrænsning.
Pris ekskl. moms fra: 279.793 kr.
(Testbil: 304.971 kr.)

 

 

 

 

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk