Mange års samarbejde med det amerikanske lastbilsfirma Nikola er nu indstillet – i hvert fald, når det gælder Europa.

De allerede lancerede batteri-elektriske lastbiler og brændsels-celle lastbiler (på brint) vil ikke blive markedsført under Nikola navnet, men under Ivecos brand.

Det fælles selskab var et tysk joint venture selskab – Nikola Iveco Europe – hjemmehørende i sydtyske Ulm, hvor de miljørigtige lastbiler allerede produceres. Nu er selskabet ejet af Iveco.

Iveco, Proterra og Bosch

En del af teknikken i lastbilerne kommer fra Ivecos søsterselskab, FPT Industrial – det gælder den elektriske aksel på begge køretøjer. Batterierne kommer fra selskabet Proterra – mens
brændselscelleteknologi og nøglekomponenter af Bosch.

Disse elektriske køretøjer er baseret på IVECO S-Way-lastbilplatform, som er blevet specifikt redesignet til at kunne understøtte teknologien i både brændselscelle- og batteriudgaverne – takket være en modulær arkitektur.

IVECO HD BEV (ellastbilen) har en rækkevidde på op til 500 km. Den har en samlet batterikapacitet på 738 kWh (9 pakker) med opladningseffekt op til 350 kW.

Det muliggør hub-to-hub-levering, en bred vifte af regionale applikationer og endda missioner, der kræver længere rækkevidder med opladningsmulighed under de lovmæssige chaufførstop.

Levering fra i år

Artic 4×2-konfigurationen vil være den første, der kommer ind på det europæiske marked i sidste kvartal af 2023. De første enheder af IVECO HD FCEV vil blive leveret i Frankrig, Schweiz og Tyskland  som planlagt i det europæiske H2-Haul-projekt.

IVECO HD FCEV (brændselscelle-bilen) har en rækkevidde på op til 800 km. Med en hurtig tankningstid på under 20 minutter er det en perfekt løsning til langdistancekørsel inden for tung kommerciel transport.

Systemet kan rumme 70 kg H2 (brint) brugbar energi ved 700 bar tryk. Takket være sin højere kilometertal sammenlignet med et elektrisk køretøj vil det være en reel game changer i langdistancekørsel uden emissioner.

Produceres i Tyskland

Det medfinansieres af Clean Hydrogen Partnership med det formål at fremskynde udbredelse af brintløsninger i den kommercielle transportindustri og aktivering af brændselscellelastbiler i stor skala i de kommende år.

Begge køretøjer produceres på fabrikken i Ulm, Iveco-koncernens multibrand-site med base i Tyskland.

Bilerne vil blive markedsført og serviceret af det omfattende Iveco-forhandlernetværk, der tæller 254 salgs- og servicemedarbejdere hos forhandlere rundt om i Europa.

Tekniske data:

IVECO HD BEV (batterielektrisk):
• Rækkevidde op til 500 km
• Opladningstid (80% opladning) 90 minutter @ 350 kW.
• Brutto kombineret vægt op til 44 t.
• E-aksel – kontinuerlig effekt 480 kWh/645 hk.
• Samlet batterikapacitet (9 pakker) 738 kWh

IVECO HD FCEV (brændselscelle/brint):
Rækkevidde op til 800 km
• ≈20 minutters tankningstid
• 70 kg H2 brugbar energi, lagertryk @700 bar
• 400 kW kontinuerlig effekt – 1.800 Nm drejningsmoment
• Nyttelast op til 24,7 ton (@44 ton GCW)

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk