Toyotas legendariske Land Cruiser kommer snart i en helt ny generation.

De første fotos og tekniske detaljer er offentliggjort for én af de mest hårdføre bilmodeller i verden.

Ifølge artikler i amerikanske fagblade, vi har fundet, kaldes den nye off roader for årgang 2025, men bilen kommer på markedet herhjemme i første halvdel af 2024.

Også som Lexus

I USA har Toyota Land Cruiser i seneste udgave ikke været på markedet i tre år – men har dog kunnet fås i en Lexus LX udgave. Fabrikken vil også tilbyde den nye Land Cruiser som Lexus model på visse markeder.

I USA ser man den nye Land Cruiser som konkurrent til Fords nye Bronco-model – der nok kommer til Danmark i år – men man kan også nævne en bil som den nye Land Rover Defender.

Land Cruiser, der kombinerer modellens sagnomspundne DNA med nye teknologier og et design, trækker tydelige tråde til nogle af de historiske udgaver fra flere årtier siden.

Design fra USA

Land Cruiser er en bil til hele verden, men Toyotas nordamerikansk-baserede CALTY-designstudie i Californien har arbejdet tæt sammen med teamet i Japan for at etablere den nye models overordnede design.

Seneste generation af Land Cruiser kom i en ny generation for 14 år siden i september 2009, og siden har den fået diverse mindre ansigtsløft og forbedringer.

Men nu fornyer Toyota altså grundlæggende og gennemgribende deres Land Cruiser.

Bedre på vej og i terræn

Det sker bl.a. med en ny platform baseret på Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofi, som i kombination med den robuste chassisramme gør, at de i forvejen fornemme terrænegenskaber er blevet endnu bedre.

I Toyotas Multi-Terrain Select kan f.eks. vælges underlag som bl.a. mudder og sand.

Land Cruiser har i de fleste udgaver til- og frakørselsvinkler på 31- og 22 grader samt rampevinkel på 25 grader. Toyotas kontrolfunktioner til krybegear og down hill kørsel er standard i Land Cruiser udgaven.

Mere vridningsstabil

Samtidig er den nye Land Cruiser let at manøvrere og mere komfortabel ved kørsel på almindelig vej – en opskrift, som vi også var vidne til i forbindelse med lanceringen af den nye Land Rover Defender.

Den nye ramme er hele 50 procent mere vridningsstabil, og den kombinerede vridningsstabilitet for chassis og ramme er 30 procent højere. Det giver forbedret reaktionsevne, bedre køreegenskaber og øget komfort.

Den grundlæggende affjedring er også forbedret – især for at at sikre muligheden for øget hjulvandring, som er vigtigt ved terrænkørsel.

Toyota Safety Sense

Et nyt elektrisk servostyringssystem har for første gang fundet vej til Land Cruiser i den nye generation.

Systemet reducerer mængden af vibrationer i rattet, der kan opstå ved kørsel over ujævne overflader, og giver en jævnere, mere direkte styring og lettere manøvredygtighed ved alle hastigheder.

Samtidig gør brugen af det elektriske servostyringssystem det muligt at have aktiv vognbaneassistent som en del af den omfattende sikkerheds- og førerassistent-pakke, Toyota Safety Sense.

Lettere håndtering

Som noget andet helt nyt kommer den nye Land Cruiser også med muligheden for selv manuelt at frakoble krængningsstabilisatoren foran.

Det har aldrig tidligere været muligt i nogen Toyota-model, men i den nye Land Cruiser vil man altså med et tryk på SDM-knappen i kabinen (Stabiliser with Disconnection Mechanism) kunne slå funktionen helt fra, hvilket giver mulighed for bedre køreegenskaber på ujævne veje og større komfort og lettere håndtering på almindelig vej.

Krængningsstabilisatoren foran aktiveres automatisk igen, når hastigheden på bilen øges til over 30 km/t – eller manuelt ved at trykke på SDM-knappen på ny.

Kamera-overvågning

Det har i en årrække været kutyme med en række omfattende og avancerede funktioner til terrænkørsel i Land Cruiser.

Den nye generationer fortsætter, hvor tidligere generationer har sluppet, og opgraderinger til Multi-Terrain Monitor og Multi-Terrain Select systemerne giver yderligere støtte ved terrænkørsel.

Ved hjælp af et højopløsningskamera og skærm giver Multi-Terrain Monitor skærmen føreren et klart overblik over området umiddelbart omkring og under bilen.

Multi-Terrain Select-systemet registrerer underlaget og tilpasser automatisk bilens opsætning og hastighed derefter for at sikre en sikker og stabil kørsel.

2,8 liter turbodiesel

I Vesteuropa og dermed også i Danmark kommer den nye Land Cruiser med en 2.8-liters turbodieselmotor med 204 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm sammen med en ny otte-trins Direct Shift automatgearkasse. Det gør det muligt at trække op til 3.500 kg.

Fra 2025 bliver den nye Land Cruisers drivlinje i mild grad elektrificeret med 48-volts mild hybridteknologi i kombination med den stærke 2.8-liters turbodieselmotor og imødekommer dermed de kommende Euro 7-forureningskrav fra EU.

Lettere at servicere

De mange tekniske forbedringer er langt fra det eneste, der afslører, at der er tale om en helt ny generation af Land Cruiser.

Designet er nemlig også grundlæggende ændret – til en vis grad, for modellens arv og DNA skinner alligevel tydeligt igennem det nye, mere kantede design.

Bilen har kortere udhæng, formede hjørner, smallere underdel – samt reservedele, der er lette at udskifte i tilfælde af skader. Alt sammen noget, der er med til at forbedre offroad-egenskaberne.

Større på alle leder og kanter

Ser man den nye Land Cruiser i profil, vil man opleve en klassisk Land Cruiser-silhuet, der er større end nogensinde før med en længde på 4.920 mm (plus 80 mm), bredde på 1.980 mm (plus 95 mm), højde på 1.870 mm (plus 25 mm) og med en akselafstand på 2.850 mm, hvilket er 60 mm længere end forgængeren.

Det er i personbilsudgaven fortsat muligt at vælge mellem fem eller syv sæder, og kabinen byder på et væsentlig mere moderne design.

Det kan bl.a. ses i detaljer som det vandret placerede instrumentpanel og kontakter, der er placeret og udformet, så de er lette at betjene, selv man kører gennem udfordrende terræn. Topmodeller har 12,3 tommer touchscreen.

Lavere ruder

Et stort fokus har været at sikre et godt udsyn til føreren hele vejen rundt med lavere placeret nederste del af forruden. Man har samtidig monteret sideruder, der går længere ned.

En helt særlig First Edition-udgave, der kun produceres 3.000 af til det europæiske marked, vil udelukkende være tilgængelig i en begrænset periode.

First Edition-udgaven understreger Land Cruisers DNA med særlige stylingdetaljer og en ekstra fokuseret offroad-karakter med bl.a. de nævnte runde forlygter og to dedikerede lakeringer i to kontrasttoner: Sand og Smoky Blue.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk