Transport 2015 i Herning blive ramme om fire danmarkspremierer. Det drejer sig om Ny Daily Hi-Matic med 8 trins automat gearkasse, i en 3,5t version, en ny Daily7,2.t version med nyttelast op til 4,7 tons, en ny  Eurocargo,der kommer i en 6×2 version som markedets første 22 tons lastbil – og endelig  en ny  Stralis Hi-Way, der kommer i den nye FEP brændstofoptimeretversion, der gør det lettere at spare brændstof.

Iveco Daily blev i fjor kåret til Van of the Year 2015 – Årets Varebil i Europa – hvor 23 jurymedlemmer stemte den til en overbevisende sejr. Endda i et år, der var præget af usædvanlig mange nyheder på varebilsfronten. Otte biler deltog i konkurrencen – og kun de fem af dem blev nomineret til finalen – altså med italiensk sejr.

Årets varebil i Danmark 2015
Årets Varebil i Danmark 2015 bliver også valgt på transportmessen i Herning – og transportminister Magnus Heunicke vil overrække prisen til vinderen i forbindelse med åbningen. Blandt kandidaterne er bl.a. Iveco Daily.

En af de mere spændende detaljer er muligheden for at vælge Daily med Hi-Matic 8 trins automatgearkasse, der er den eneste 8 trins gearkasse i denne klasse. Gearkassen giver en endnu bedre køreoplevelse, ligesom den reducerer bilens service omkostninger med op til 10 procent.

På messen bliver der tillige mulighed for at testkøre den nye Daily Hi-Matic, ligesom gearkassen  vil være udstillet på Iveco-standen.

Iveco viser også Daily i den nye 7,2 tons model, der giver en nyttelast forbedring på 200 kg. Den nye version kan også fås i en den  nævnte Hi-Matic version. Bilen kan ses som en 72C17H/P version på standen.

Ny Eurocargo udgave
Udover det nye Daily-program, viser man en Eurocargo ML120E25/P 4×2, der er en let kørt lastbil beregnet for distributionskørsel. Med de gode manøvreegenskaber i tæt bykørsel, som vi tidligere har påvist i en prøvekørsel af bilen på VOTY.dk,  fås serien nu også som en 6X2 ML220E25P, der er markedets første 22 tons lastbil.

Topmodellen Stralis Hi-Way kommer som sættevognstrækker AS440S46T/P, 4×2 med den sidste nye motorgeneration i Euro 6 (FEP-Fuel effency package), samt en luksus pakke med bla. lædersæder. Desuden kan man se en Stralis AS440S48TX/P 6×2 med den nye bagmonterede ekstra tank på 260 l for maksimal tankkapacitet.

Trakker Hi-Track Off-Road AT260T50, 6x2der er beregnet for de krævende entreprenør opgaver og kendetegnet som den pålidelige arbejdshest, der ikke lader sig stoppe af noget.

Fakta: Ivecos teknologi
Alle de udstillede lastbiler fra mellemklassen og op, er med Iveco’s motorsystem Euro 6 Hi-SCR (High efficiency SCR-system), som er bygget til at overholde de lave NOx grænseværdier ved brug af selektiv katalytisk reduktion uden brug af et EGR udstødningsgas recirkulations system.

Fordi Iveco har satset på en ren optimeret forbrændingsproces ved høj temperatur er partikel emissionerne fra motoren meget lave, og det er derfor ikke nødvendigt med en tvungen regenerering af partikel filteret. Dette er vigtigt for brændstofforbruget og service intervallerne. Da motoren kun indsuger ren filtreret luft i stedet for recirkuleret udstødningsgas, er slidtagen minimal og dermed følger lange olieskift- og serviceintervaller på op til 150.000 km. Dette betyder fordele i form af lavere driftsomkostninger.

Fra begyndelsen af 2015 kom Euro 6 motorer til Stralis 420-560 HK i en brændstof optimeret udgave ”Euro 6-FEP”, som giver en brændstofbesparelse på yderligere 1,5-2 pct. Det har været muligt ved at forbedre motorolie flowet igennem oliekøleren og kun cirkulere olien når det er strengt nødvendigt og benytte en ny fuldsyntetisk lavfriktions motorolie. Alle modeller med automatisk gearskifte (Eurotronic) er blevet opgraderet med Eco-Roll funktionen, der frikobler drivlinen under moderate nedkørsler, hvilket også er med til at forbedre brændstofforbruget.

Derudover er skifteintervallet for partikelfilteret forøget fra 450.000 km til 600.000 km, hvilket er medvirkende til lavere driftsomkostninger.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk