Iveco har her i eftermiddag løftet sløret for deres nye terrængående lastbil T-Way – T for tough – som samtidig er sidste del af fabrikkens ”Way” historie.

S-Way så dagens lys i sommeren 2019 – og sidst på året var der premiere på nyeste X-Way-serie som entreprenørlastbil på transportmessen Solutrans i Lyon. T-Way er forsinket på grund af Corona-krisen – men nu er den klar til at bestille.

T-Way præmiere online

Ved et On-line pressemøde fra Ivecos hjemmebane i italienske Torino fortalte Iveco CEO Luca Sra og Iveco præsident Thomas Hilse om den nye T-Way.

Den  er en fortsættelse af en 50 årig tradition med off road lastbiler fra italienerne med terrængånende biler fra Fiat Lastbiler, OM og Magirus – bl.a. med topresultater i rallies som Paris Dakar og flere Overland ekspeditioner gennem uvejsomme områder rundt om på jordkloden.

Globalt salg af T-Way

Den nye off road’er skal dels sælges i Europa – for 40 pct.’s vedkommende og med en markedsandel på otte pct. – og dels i Afrika og Mellemøsten – dels i Østen og Sydamerika.

Med fokus på konstruktionskørsel og kørsel med råmaterialer i f.eks. miner. 4.500 enheder er målet for salget pr. år. Europa kører med Euro 6 motorer – men der bliver også tilbudt Euro 3 og 5 til andre områder.

Vær hård ved T-Way

T-Way er skabt på basis af de mange års erfaringer – og ledelsen er så skråsikre på bilens kvalitet, at den opfordrer kunderne til at gå ud og være hård ved bilen i test.

T-Way er en fortsættelse af Trakker modellen, som bl.a. det danske forsvar har haft i en årrække – og Sra og Hilse kunne fortælle, at man teknisk fortsatte med Cursor 9 eller Cursor 13 motoren op til 510 hk sammen med enten en manuel gearkasse eller Hi Tronix gearkasse med 12 eller 16 trin.

Desuden kan vi nævne nye skivebremser bag, en ny heavy duty affjedring for Tandem aksler, Eco Roll system ved nedkørsler, Hi Cruise system med predictive gearskift, 325 kg. lavere egenvægt end forgængeren Trakker, 100 mm tyk stål-ramme og stribevis af assistentsystemer.

X-Way og T-Way

Hvor X-Way er landevejsbilen for entreprenøren – med kørsel off road ”Last Mile” på byggepladsen måske, så er T-Way 100 pct. terrænbil.

Førrehuset fås i en lang og kort udgave – men i kabinen er der kræset for chaufføren med super skålformede sæder, der kan holde én fast, når det går løs i terrænet.

Der bliver både hill hold og rocking- samt creep mode til terrænet – men også Hi-Traction Hydrostatic Drivestyle. Bilen fås med 4×4, 6×4 og 8×4 akselkonfiguration og akselafstand på 4-, 4,2- og 4,5 meter. Der er kraftudtag på 2.300 Nm.

Iveco Connectivity

Der er såvel predictive cruise control og predictive maintenance – for bilen er forbundet til Ivecos connectivity program, som også omfatter brug af app på mobiltelefonen.

Ser man på eksportbilen S-Way, har succesen været stor – og halvdelen af kunderne har ikke tidligere kørt Iveco. Ordrebogen har været på 20.000 enheder.

Gas og brint og el

En hard core lastbil som T Way vil mest blive set med dieselmotor, men ledelsen i Torino peger også på, at man er markedsledende med gasbiler i Europa – og tilbyder både CNG og LNG. Tre pct. udgør LNG salget på lastbiler i Europa – men næste år vil tallet stige til fem pct. – og om få år til 10 pct.

Man ser også på brint, som er en naturlig del af samarbejdet med amerikanske Nikola – som man også bygger førerhuse til. Og på Ivecos miljørejse har man også elektriske lastbiler, som er klar allerede næste år.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk