Mercedes-Benz præsenterer afløseren for varebilen Citan i år – men tyskerne har valgt at lade personbilsudgaven kaldet T-Klasse komme først.

Endda i første omgang kun som eludgaven EQT. Og bagefter følger så benzin- og dieseludgaverne af T-serie personbiler – og allersidst T-serie varebilsudgaven, som dog skulle beholde navnet Citan.

Første Citan som el

Det er første gang, at Mercedes får del i den elektriske know-how fra Renault, som jo har produceret deres Kangoo Z.E. el-bil i mange år.

Men samtidig satser man altså på elbiler som førstevalg. Altså for at udvide familien af EQ-modeller, som allerede omfatter EQV, EQC, EQA med flere.

Mercedes forventer en stor interesse for EQT – ikke mindst grundet rækkevidden, som efter WLTP målinger skulle være 400 km.

To typer biler

Alle de nye biler skal som Citan indtil nu bygges af Renault i deres Fabrik i Maubeuge i Nordfrankrig.

Mercedes vil stadig have deres Citan med deres eget DNA, som kendes fra bl.a.Vito og med interiør i samme boldgade – mens EQT bliver helt sin egen med tydeligt Q-design, der lægger sig op ad f.eks. EQC. I EQT med en meget kraftig fremhævet grill – og et interiør, som vi kender fra f.eks. EQC.

Elmotor fra Kangoo

Allerede 10. maj er der premiere på EQT i concept udgave.

Teknisk skulle elmotoren yde 52 kW ligesom Kangoo Z.E. Dieseludgaverne kendes ikke – men hos Kangoo yder de 80-, 95- og 115 hk.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk