Det er ikke længe siden, at den amerikanske lastbilsproducent Nikola viste den første ægte brint-lastbil ved et arrangement i USA.

Nikola D-serien har siden været diskuteret heftigt. Er det et luftkastel ? Men ikke mere, end at Ivecos moderselskab Case New Holland (CNH) har investeret 250 mio. dollars – cirka 1,7 mia. kroner – i et strategisk samarbejde i projektet, som skal resultere i klasse 8 brint-lastbiler i USA som tunge brint lastbiler i Europa.

Iveco vil adaptere Nikola’s brintteknologi og benytte den i Europa – formentlig i den nye S-Way lastbilsgeneration, som Iveco netop har lanceret i diesel- og gasudgaver.

Alternativ til biogas

Brint kan, når prisen kommer ned, være et alternativ til biogas – begge fossilfrie brændstoffer – i samme prisleje.

Iveco bruger pengene til aktieopkøb i den amerikanske fabrik – de 670 mio. i kontanter og cirka én mia. kroner til produktudvikling, produktion og anden teknisk assistance – f.eks. komponenter til at sætte fart i udviklingen på de næste modeller TWO og TRE fra Nikola.

Her er Iveco og CNH tæt forbundet med deres motorudviklingsproducent Fiat Power Train. FPT, som går ind i udviklingsarbejdet, som både omfatter brint- og el-lastbiler – såvel Nikolas ONE, TWO og TRE modeller og en europæisk trækker.

20 mia. kr. projekt

Fra udviklingsarbejdet kan ud over brintteknologi nævnes e-aksler, inverters, uafhængig affjedring, brinttanke, infotainment, connectivity, elektronik og tankningssystemer.

Projektet er beregnet til 20 mia. kroner – hvor Nikola skal skaffe 6,7 mia. kroner til D-modellen – og 25 pct. af investorerne vil komme udefra. Inklusive CNH, der i forvejen er stærke i USA i bl.a. entreprenør- og landbrugsmaskine-produktion.

Brint-teknologien går hånd i hånd med LNG-teknologien (flydende gas), hvor Iveco er stærke. FPT har produceret 50.000 naturgas-motorer til dato. 28.000 busser og lastbiler er udrustet med gasmotorer.

Brint-netværk i USA og Europa

Ligesom Iveco og FPT er aktive i udviklingen af et gas-tank netværk, arbejder Nikola på at skabe et brint-tanknetværk i både USA og i Europa.

Der er tale om, at Nikolas el-teknologi i TRE modellen skal kunne tilpasse Ivecos S-Way lastbiler. Der tales om lancering af såvel el- som brintlastbiler i fjerde kvartal 2022.

Nikola har teknologien, men mangler en partner med et europæisk netværk – det har de nu med CNH – også når det gælder produktionssteder.

Der vil senere i år blive holdt en pressekonference i Europa, hvor Nikola Corporation og Iveco/FPT vil forklare detaljerne ved dette partnerskab.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk