2018 er året, hvor det japanske dækmærke Yokohama er klar med flere nye varebilsdæk og et avanceret dæk til pick-up’s og firehjulstrækkere

”Det er vi i øvrigt på vej med,” svarede direktør Kenneth Saust, Yokohama Danmark, da vi besøgte ham på kontoret i Hvidovre forleden.

Han har svar på rede hånd, når man spørger ind til specielle dæk til varebiler og 4×4-biler, for det japanske premium dækmærke har rigtig mange nyheder på vej.

Står i kø med nyheder

Og her taler vi ikke kun om Yokohamas niche-specialitet: lavprofil dæk til heftige sportsvogne og dæk til motorsport.

For nye dæk til varebiler og terrængående 4×4 biler står i kø for at blive lanceret gennem hele året.

”Der er ofte langt imellem, at vi viser nye varebilsdæk – måske 10-12 år – men netop i år sker der meget. Vi viser i forbindelse med biludstillingen i Genève dækket RY55 til varebiler, som i løbet af 2018 vil afløse det lidt ældre RY818 dæk. RY55 er et dæk vi forventer os meget af. Det har bl.a. 50 pct. længere levetid, rullemodstanden er mindsket med 19 pct. i forhold til end tidligere – og nedbremsningen på våd vej er mindsket med ni pct.,” siger Kenneth Saust.

Supplerer vinterdæk

Samtidig kommer der nye størrelser, bl.a. 15 tommer, som passer til bl.a. Ford Transit Custom, der har været Danmarks mest solgte varebil i flere år. Men i det hele taget er paletten bredere. Og det nye dæk indgår i Yokohamas miljørigtige BluEarth serie.

”RY55 supplerer vores BluEarth WY 01, der både har M+S mærkning og snefloksymbol. Dette dæk opfylder derfor blandt andet de nye tyske krav til vinterdæk, som er indført i 2018,” siger Kenneth Saust.

M+S til byområder

Han understreger, at mange varebilsejere med primær kørsel i bebyggede områder kan nøjes med en M+S helårsdæk, men udenfor byerne, og hvis man har meget kørsel på byggepladser, så er et vinterdæk med alle de rigtige mærkninger at foretrække.

”Jeg bor selv på landet, og jeg skifter altid mellem sommer- og vinterdæk,” siger Kenneth Saust.

Han foreslår, at kunderne slider det fabriksmonterede dæk ned, og så skifter til M+S dæk på varebilen – eller skifter dæk efter årstiden alt efter bopæl og anvendelighed.

Heftigt terrændæk på vej

Yokohama Danmark får de fleste af deres dæk fra fabrikker i Japan, Thailand og Philippinerne – men også f.eks. pigdæk fra Rusland. Der er også to store fabrikker i USA – men dækstørrelserne er anderledes end i Europa, og dæk, der skal sælges i Europa, skal være EU-mærkede.

”I USA har vi bl.a. en stor fabrik, der producerer grove dæk til 4×4-køretøjer. Lignende dæk får vi nu med premiere i Genève, men produceret i Japan til os – med den rigtige EU-mærkning. Geolandar M/T G003 hedder dækket, og det er til professionelle off road kunder som entreprenører, redningstjenester og f.eks. jægere. Dækket sælges specialmærket som POR – med dispensation, fordi det støjer lidt mere end ellers tilladt,” siger Kenneth Saust.

Med og uden sneflok-mærke

I samme Geolandar serie har Yokohama haft All Terrain G015 dækket et par år. Et dæk til SUV køretøjer, og dækket er brugbart hele året, men både med fokus på støj og komfort og stadig med sneflokmærke.

Kører man SUV til landevejskørsel, og kun lettere kørsel på grusveje, så er det G056 H/T dækket, vi anbefaler. Måske til en Toyota Land-Cruiser. Et M+S dæk, men ikke sneflok-mærket.

”Man kan sige, at hvis man kører nordpå om vinteren, så kan man kikke i svenskernes positivliste. Er bilens dæk ikke på listen, må man ikke køre til Sverige” siger Kenneth Saust.

Budgetbrandet Alliance

I det hele taget har Yokohama udviklet sig på mange felter. Det er bl.a. populært for premium dækproducenter at opkøbe et mindre kendt dækmærke til at forbedre brandingen af hovednavnet.

”Yokohama har således købt det israelske dækmærke Alliance, som er kendt for entreprenør- og landbrugsdæk. Områder, som man gerne globalt vil gøre mere ud af, men samtidig benytte navnet til et budgetvenligt sommerdæk til personbiler og mindre varebiler. Men dækkene produceres hos Yokohama med et lidt ældre og måske mindre avanceret mønster, men i god kvalitet,” siger Kenneth Saust.

Bredere sortiment

I første omgang er der tale om prisbillige dæk til personbiler senere i år, men Saust mener også, man senere kunne bruge mærket til budgetdæk for varebiler.

”Det sker jo, at en forhandler kan have svært ved at overtale kunden til et Yokohama dæk, der som premium mærke er dyrere end lavprisdæk. Med Alliance brandet får han et bredere sortiment – og mulighed for at tilbyde et billigere dæk i stedet for at miste en handel,” siger Kenneth Saust.

Kendt for god service

Yokohama har en lille organisation i Danmark med 13 medarbejdere.

”Vores styrke er, at vi kan reagere meget hurtigt i forbindelse med en leverance – og vi kan faktisk lide at begejstre. F.eks. er lastbildæk i dag gerne en del af en leasingpakke eller flådestyringspakke – og det kan vi ikke hamle op med. Men vi hjælper gerne en af vores kunder med et par dæk, og har de mest populære lastvognsdæk på lager.”

Kenneth Saust og hans team er glade for at hjælpe i en håndevending, og det sker næsten dagligt. Ikke fordi, det er dér, at den store indtjening er, men det er vigtigt at være helt fremme, når det gælder service på eftermarkedet.

Europæisk samarbejde

”Vi har et godt samarbejde med andre Yokohama importører i Europa, og her finder vi ofte et par dæk, som ikke altid er på lager herhjemme. Og så kan kunden få dækkene på et par dage. Vores fordel i forhold til de største mærker er, at vi jo er som en lille købmandsbutik. Vi kan reagere med det samme, og det er tit, at vi har sjove opgaver. Vi siger sjældent nej,” siger Kenneth Saust.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk