Bilfabrikker viser typisk fotos med udsnit af nye modeller tæt på præsentationen – det gælder også PSA forud for Genève messen.

Egentlig er det nemlig først på Genève biludstillingen, at PSA for første gang viser de nye Citroën Berlingo og Peugeot Partner bilmodeller. Opel udstiller ikke, så Combo vises senere.

Men for at skabe lidt interesse forud for åbningen, har man nu offentliggjort tre små udsnit af fronten af de to biler – plus af den nye Opel Combo, som fremover skal bygges sammen med de to andre modeller.

Embargo i Genève

Der er tale om tredje generation Berlingo og Partner siden 1996, mens det er femte generation af Combo. Før Berlingo havde Citroën C15 modellen og før den Citroën AZU på 2CV basis. Opel havde Kadett Combo fra 1986 – og Combo fra 1993.

Opel er jo også en del af PSA i dag – og Combo skal ikke længere bygges i samarbejde med Fiat på en fabrik i Tyrkiet. Bilerne skal nu bygges i Vigo i Spanien og i Mangualde i Portugal.

VOTY.dk har både set og prøvet de nye små biler – men med embargo op til første pressedag den 6. marts. Både med fotos og køreindtryk.

Kendt platform

Nu har PSA så selv delvist brudt denne embargo ved at vise designet af det, der er den helt store ydre forskel: fronten. Om end i en elendig billed-opløsning.

PSA har desuden fortalt, at man vil benytte PSA’s berømte EMP2 platform, som benyttes i en del af fabrikkens Crossover-SUV modeller – hvilket selvfølgelig sikrer bedre køreegenskaber end tidligere.

Der fortælles også, at man nu kan vælge imellem to længder (hvor den lange skal udgøre 20 pct.), der giver fem- og syv sædede personbils-udgaver – og man også vil højne komfort og sikkerhed.

Bedre miljø

For at give bedre præstationer og især bedre brændstoføkonomi – og miljø –  vil PSA tilbyde deres nyeste motorer.

Men især har man udviklet de tre bilmodeller, så de er mere tro mod deres brands identitet eller DNA. Og man har været bedre end nogensinde at differentiere designet på de tre mærker.

Altså en typisk Citroën-, Peugeot- og Opel front – man kan sige en skrumpet udgave af henholdsvis Jumpy og Expert, mens Opel Combo vil ligne f.eks. Crossland-X, der indeholder mange dele, som trillingerne også får.

Helt ny streg

At den nye PSA linje hitter kan man se på salgstallene for Jumpy og Expert, hvor salget er øget 17 pct. i forhold til forgængeren.

Bilerne har fået en helt anden streg – med en høj og kort front med mindre udhæng end forgængeren.

I kabinen vil man også genkende brandets DNA, så man følger sig hjemme – for Peugeot ligesom i en 208, i Citroën som i en C3 Aircross og i Combo som i en Crossland-X.

Føle sig hjemme

I Genève er det kun Citroën- og Peugeot udgaverne, der vises – da det er en personbilsudstilling. De vil formentlig komme på markedet i Danmark hen over sommeren.

Derimod kommer varebilsudgaverne af trillingerne først på markedet en gang i efteråret. Varebilsudgaverne vil udgøre 60 pct. af produktionen.

Alle biler med el i 2024

CEO for PSA, Carlos Tavares fortalte på vores besøg på fabrikken i Vigo, at 80 pct. af PSA-modellerne bliver elektriske/plug in hybridmodeller i 2023 – og 100 pct. i 2024. I dag fås Berlingo og Partner også i eludgaver, men kvaliteten bliver meget forbedret.

Der vil blive mere om nye elbiler på Paris biludstillingen i efteråret i år, lovede Tavares.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk