Renault har rullet deres Formel 1 udtænkte E-Tech motorprogram ud med plug-in-hybrid teknik, som er skånsomt ved miljøet – så længe man har strøm på batteriet. Så kan man komme op på 76,9 km/l i den her prøvede Mégane Sports Tourer.

Og bilen kører faktisk ret langt på ren el – nemlig 50 km (WLTP) i snit og 65 km i bykørsel. Det betyder, at de mange nærmest kan undgå at tanke benzin i den daglige transport mellem hjem og arbejde, når man vel og mærke husker at lade op om natten.

For med plug-in-hybrid bil er det et must med en ladestander i carporten eller ved firmaet.

Spar 80.000 kr.

Som Van uden moms sparer man godt 80.000 kroner i forhold til hvidplade-udgaven i RS Line version, som koster 211.658 kroner plus moms – mens Zen-basisudgaven koster ca. 196.000 kroner plus moms.

I forhold til den mere almindelige Tce 160 med EDC automatgearkasse, koster E Tech udgaven ca. 13.000 kroner mere (ex. moms) – mens dieseludgaven ex moms koster 5.000 kr. mindre end E Tech udgaven.

Diesel eller benzin

Men de to sidstnævnte er klart at foretrække, hvis der er tale om en arbejdsbil, der skal køre mange kilometer – hvor E tech modellen må trække en trailer på 750 kg, må Tce udgaven trække 1.700 kg. og dieseludgaven 1.650 kg.

Varerummet på E-Tech udgaven er på ca. 1.400 liter – mod 1.543 liter i den normale benzinudgave. Så meget stjæler batterierne.

Og kører man over større afstande, løber batteriet hurtigt tomt for strøm – og så ligger forbruget på 15-16 km/l ifølge bilens instrumenter.

Sløv uden el-tilskud

Dertil kommer, at man mangler de ekstra kræfter til acceleration uden strømdelen – og så står man med en ret sløv 1,6’er uden turbolader med 91 hk, som bilens benzinmotor yder alene – hvor der eller er 160 hk til rådighed med de to systemer sammen.

Man skal ihvertfald have god tid – så hvis man vil være grøn, vil en ren elbil med lang rækkevidde ofte være en bedre løsning – og Renault er snart på banen med en ren eludgave af en ny Mégane.

Er det ikke det, man vil, så er Renault heller ikke langt væk med en brintudgave. Her starter man dog med de rene varebiler senere i år.

Statsstøtte til plug-in

Fordelen ved en plug-in-hybrid udgave i forhold til en hybrid eller benzinudgave er, at der er mere statsstøtte til plug-in bilerne lige nu.

Teknikken er været undervejs en del år – og man har hentet hjælp fra både Formel E elbils race og den ægte vare – Formel 1. Der er tale om en nyudviklet 1,6-liters motor med 160 hk – særligt udviklet til hybridteknologien.

Batteriet vejer jo flere hundrede kilo – og det betyder en del. Det betyder samtidig en lidt hård affjedring på ujævn vej. Mervægten i forhold til den rent benzindrevne udgave er ca. 300 kg.

Mest økonomisk med el

Men i Mégane plug in hybrid er der fokus på den grønne bil – og sammen med elmotoren får man faktisk en rimelig acceleration ved start.

Elmotorene er på 67- og 31 hk. Den ene motor sørger for trækkraft til hjulene – den anden elmotor smidiggør samarbejdet med gearkassen.

Elmotorerne sørger også for at starte benzinmotoren til opladning af batteriet – når man ikke bruger opladeren derhjemme eller i firmaet (Wall box) eller offentlige ladestandere. Men det bør man gøre, når det er muligt – for så kører bilen mest økonomisk.

Ny gearkasse

Man kan jo ofte nøjes med el i hverdagen – men om man når de 66 km/l, som der loves, er vist optimistisk.

Man har så opfundet et Smart Multimode automatgear, som også er en nyudvikling – og som modsat mange CVT trinløse gearkasser er virker meget komfortable at køre med.

Helt specielt er der ingen kobling i systemet. Gearskift sker elektrisk – via en beregning for det optimale gearskift, så tandhjulene ikke overhales. Teknikken er hentet i racerbilerne.

EV knap til el

Arbejdet med at lade op betyder, at omdrejningstallet går op af sig selv – og det kan virke underligt.

Batterierne (9,8 kWh) er placeret i bunden af bilerne. Tyngden betyder, at bilen ikke krænger så meget i hurtige sving. Der arbejdes med et 400 V system – der også bruges i elbiler.

Vi skal også nævne højspændings starter og generator, B gear med regenerativ opbremsning og EV-knap, når man vil tillempe ren elkørsel.

135 km/t på strøm

Man kan køre op til 135 km/t på ren strøm – men så går det hurtigt med at bruge strømmen. Opladning tager op mod fem timer ifølge Renault, men det var også resultatet, da vi ladede bilen på en normal 3,7 kW privat wall box.

Elmotorene er på 67- og 31 hk. Den ene motor sørger for trækkraft til hjulene – den anden elmotor smidiggør samarbejdet med gearkassen.

Elmotorerne sørger også for at starte benzinmotoren til opladning af batteriet – når man ikke bruger opladeren derhjemme eller i firmaet (Wall box) eller offentlige ladestandere. Men det bør man gøre, når det er muligt – for så kører bilen mest økonomisk.

Svært at undgå elkørsel

En langtur til Sydsjælland, hvor forsøget på at forsinke el-kørslen, så vi kunne køre med el i byerne, blev en udfordring.

Vi kørte stort set først på motorvej på hjemturen, så der var mange småbyer på vejen ned til at tære på den cirka 50 km rækkevidde på ren el (I by faktisk 65 km).

Men faktisk slår bilen ofte over til el – uden at man beder om det.

Bruger strøm til Sport

Det er klart, at bilen er mest økonomisk i hybrid-mode og el (Pure) – og ikke, hvis man vælger benzinmotoren (E-Save) – via My sense knappen.

Man kan dog opdage det, for 3D instrumenteringen skifter udseende ved skift fra f.eks. Sport til Pure.

Selv i Sport kan man se, at der bruges af strømmen. Der er tre små figurer, der symboliserer benzinmotor, elmotor og hjul.

Kunstig advarselslyd

Renault anvender en kunstig advarselslys, som minder om en turbine, i deres el-biler – og den samme lyd er også i de to plug-in biler.

Lyden kan virke anstrengende, men faktisk er der tale om et EU-krav om, at disse biler kan anvende en advarselslyd – fordi bilerne ikke siger så meget. Over 30 km/t forsvinder den dog.

ikke adaptiv fartpilot

Udstyret i bilen med RS-udstyr er omfattende – men man skal betale ekstra for den vigtige adaptive fartpilot, som ellers holder afstanden til bilen foran én. Merprisen er ellers kun cirka 5.000 kr.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. bakkamera, LED lygter, skiltegenkendelse, linjevogter, regnsensor og aktiv nødbremse. Bilen havde ekstra navigation.

Udstyret i den testede udgave omfatter desuden bl.a. vipbare sidespejle, tagræling, to usb-stik, 2-zone klimaanlæg, p-assistent, nøglefri start, midterboks med låg/armlæn, 17 tommer alufælge (testbil), sædevarme og elektronisk håndbremse.

God kørestilling

Vi fandt os hurtigt til rette i bilens sportssæder, om end der ikke er trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle), og jeg manglede lidt ryg- og lændestøtte på langture – men i det daglige er komforten god bag rattet (læder).

Det er heller ikke så nemt at komme ind i bilen som i en høj SUV – hvor udsyn og overblik også er bedre. Så kan man vælge en Captur med samme teknik.

Vi vil vil fremhæve fodpladsen i bunden – som giver en lige kørestilling, men vi savnede handskerumslås.

Faktaboks Renault Mégane E-tense Plug In hybrid R.S.-Line:
Motor: 4 cyl. Benzin.
Miljø: Euro 6d.
Slagvolumen: 1.590 ccm.
Benzinmotor: 92 hk.
Moment: 144 Nm. V. 3.200 omdr.
Elmotorer: 67- og 31 hk.
Systemeffekt: 160 hk v. 6.100 omdr.
Moment: 205 plus 50 Nm v. 3.200 omdr.
Batteripakke: 9,8 kWh/400V
Forbrugssnit WLTP: 76,9 km/l.
CO2 udslip: 29 g/km.
El-forbrug: 183 Wh/km
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,8 sek.
Totalvægt: 2.131 kg.
Køreklar vægt: 1.603 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Læssehøjde: 620 mm.
Varerum: ca. 1.400 liter.
Dæk: Continental Winter Contact 205/50 R 17.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 211.658 kr.
Pris hvide plader: 292.990 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk