Ford har altid været forbundet med motorsport – og i generationer har man været førende indenfor baneløb og rally.

Det har altid været naturligt, at Ford tilbød deres biler i særlige racer-udgaver. Det gælder ikke kun personbiler, men også varebilerne i Fords portefølje.

Senest Fords hidsige pick-up Ranger Raptor og Transit – bl.a. i særlige Trail-udgaver – biler som Ford bygger sammen med gode samarbejdspartnere.

VOTY.dk bag rattet

En særlig ven af huset er MS-RT, der er tæt forbundne med Fords rallypartner M Sport gennem 40 år.

MS-RT kan forvandle en jævn Transit Custom til en sand djævel på en racerbane.

En bil, som VOTY.dk har forsøgt at tæmme på Fords interne testbane ved hovedsædet og motorfabrikken i Dunton nord for London.

Ford pro modeller

De særlig Ford Pro modeller kan man få i en masse spændende udgaver, hvor man både kan vælge styling så som specialfælge, spoilere og sænkningssæt plus en kabine med rallystole – og trimningssæt til motorerne, så der er lidt bedre trækkraft.

Det er ganske vist en tid, som vi lever i, hvor plug-in-hybrid og el som drivmidler er et øget krav fra politikere i Europa – men her er Ford også med og tilbyder Transit Custom med plug-in teknologi – og el-varebiler er lige på trapperne.

Men såkaldt costomising og smart design kan oven i købet skabe biler med lavere vindmodstand og bedre økonomi.

Flere kunder på vej

I hvert fald er der flere og flere individuelle kunder, der gerne vil skille sig lidt ud fra den brede gruppe af kunder.

Den øgede interesse har derfor fået MS-RT til at etablere en afdeling indenfor Fords mure i Dagenham og Ford Britain Dunton Campus– til en pris på 35 mio. kroner.

Her er man også tættere på Ford hovedkontor for Europa med staben af eksperter og ingeniører, der står for udviklingen af mange af Fords nye varebiler.

Mange nye ansatte

Den nye MS-RT satsning betyder 50 nye ansatte, når portene slås op i 2022 – og hele 120 medarbejdere, når den nye afdeling er oppe i gear.

Og klar til at løfte opgaven med flere ombygninger af standard-varebiler.

MS-RT fortsætter dog med firmaets nuværende fabrik i Pontypool i Wales – uden at afskedige medarbejdere.

Samarbejde med opbyggere

Samarbejdet mellem MS-RT og Ford støtter visionen om at udvide forretningsmuligheder i Dagenham foruden arbejdet med at bygge avancerede dieselmotorer – og øge det strategiske samarbejde med vigtige karosseri-opbyggere, som også omfatter danske opbyggere.

Sådan udtaler Paul Baynes, Manager, Marketing & Sales – Ford Pro Vehicle Solutions, Ford of Europe, I forbindelse med de nye aktiviteter for MS-RT.

State-of-the-art

Og hos MS-RT er stifter af firmaet og direktør Edward Davies, glade for at bygge videre på samarbejdet med Ford ved at etablere en ”state-of-the-art” produktionsfacilitet i Dagenham – som vil forbedre innovation og udvide produktionsmulighederne foruden at styrke samarbejdet med Ford.

MS-RT bygger helt specielle versioner af Fords varebilerne.

Man har siden 2020 været “Ford Qualified Vehicle Modifier (QVM)” – gennem at opfylde Fords gennemgribende standard i produktionshenseende og gennem kvalitetskontrol, der bl.a. betyder fuld fabriksgaranti på køretøjerne.

Gennem Fords forhandlere

De specialbyggede MS-RT Ford køretøjer kan allerede fås gennem Ford organisationen – og i mange lande er de ombyggede MS-RT produkter på Fords forhandlerprisliste – med levering fra forhandlernes erhvervscentre.

Det gælder p.t. lande som Norge, Holland, Belgien og Frankrig – men mange flere lande er på vej. Det gælder forhåbentlig også Danmark.

MS-RT produkter omfatter Ford Transit Connect MS-RT, Ford Transit Custom MS-RT and Ford Ranger MS-RT-

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk