Nissan er nu klar til at lancere deres NV300 kassevogn i nyeste udgave med 2-liter motor og dobbeltkoblings automatgear.

VOTY.dk har prøvet den mellemste 145 hk udgave, som nok er tilfredsstillende for de fleste erhverv herhjemme.

Men den kan også fås med 170 hk, hvis man kører med tungere emner og måske tilmed en trailer. Begge udgaver kan køre med to tons trailervægt med bremser.

Velkørende – også med læs

Bilen er velkørende – også i et hurtigt sving, selv om der er en vis krængning med læs især. Men den 145 hk udgave trækker godt med knap halv nyttelast, som vi tidligere har prøvet i Trafic modellen med samme teknik.

Vi har tidligere prøvet dens ”fætter” Renault Trafic med netop 170 hk motor, som selvfølgelig har bedre overskudskraft. 120 hk fås også, hvis man ikke behøver så mange kræfter.

I øvrigt er der  endnu en ”trilling” – Fiat Talento, som også bygges på samme fabrik i Frankrig.

Fem års garanti

NV300 har den store fordel, at den kommer med fem års fabriksgaranti eller 160.000 kilometer – og det er, som Nissan selv udtrykker det, markedets bedste garanti.

I forhold til forgængeren mærker man et forbedret samlekvalitet og lavere støjniveau. Bilen virker mere komplet. Motoren på to liter virker også mere helstøbt end forgængerens 1,6 liter biturbomotor.

Tryk på en ECO knap, og bilen kører mere økonomisk. Automatgearet skifter blødt og hurtigt – en god ekstra komfort for chaufføren, som sparer venstre ben.

Nyeste miljøkrav opfyldes

Bilen opfylder de nyeste Euro 6 6D temp miljønorm. Bilen kører i snit 13,5 km/l efter WLTP målemetoden, der er mere retvisende end den gamle NEDC metode.

Mange vil nok have svært ved at se forskel på den nye og gamle model, men fronten er let ændret bl.a. med andre lygter med signatur-kørelys samt grill.

Bag tankdækslet er der ud over studsen til diesel og en studs til AdBlue.

Veludstyret – og meget ekstraudstyr

Testbilen var topmodellen Working Star – og ganske veludstyret. Den havde bl.a.  læderrat, der dog kun kan indstilles i én retning, samt tågelygter plus indfarvede sidespejle og kofangere.

Man sidder godt bag rattet, men man sidder noget lodret, som generer på langture. På langture og motorvejskørsel hører man lidt til motoren – men på landevejen er der et fornuftigt støjniveau.

Passagerbænk-sædet er endnu mere lodret at sidde i. Førersædet havde dog armlæn, højdejustering samt varme. Det kunne dog ikke indstilles trinløst. Dertil justerbar lændestøtte. Vidvinkelspejl i højre solskærm havde bilen også.

God aflæggeplads

Der er god aflæggeplads i kabinen, bl.a. over instrumentbrættet. Under bænk-passager-sædet er der stort aflæggerum og i ryglænet på passagersædet kan man fælde en plade frem som bord – med kopholder. Der er generelt god aflæggeplads i kabinen.

Der er også varme i sidespejlene. Roses skal fodpladen, så man kan hvile venstre fod under turen.
Interiøret var præget af ny instrumentering med touchscreen og navigation.

Nævnes skal også DAB+ radio.

Nu med nødbremse

Selve varerummet er som tidligere. Der er 20 fastgørelses-kroge rundt om i varerummet. Den havde dog ingen beklædning i varerummet. Bagdørene åbner 180 grader.

Sikkerhedsmæssigt har bilen fået nødbremse, men adaptiv fartpilot fås endnu ikke. Dertil kommer bl.a. linjevogter samt dobbelt airbag og gardinairbag.

Topudgaven har 1-zone klimaanlæg. Dertil regnsensor og lyssensor – samt esc stabilitetskontrol og skiltegenkendelse (som dog ikke var så præcist). Hill start assist (bakkehjælp) er standard.

Gasdæmpet front-klap

Bilen havde også fartbegrænser, fartpilot, parkeringssensor samt bakkamera. Et plus var frontklappen, der havde gas-dæmpere til at holde den oppe – et stort plus.

Working Star har trækkrog og TSA trailer swift assist, som hjælper mod udskridninger – testbilen havde dog ikke fået trækkrogen monteret, men var forberedt for det.


Tekniske data Nissan NV300 145 hk L2H1 Working Star:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelsen: 145 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Brændstofforbrug-gennemsnit: 13,5 km/l.
CO2 udledning: 188-214 g/km.
Dæk: Good-Year Eagle Efficient Grip 215/65 R16c.
Akselafstand: 3.498 mm.
Varerumsmål: 2.937 x 1.662 x 1.387 mm.
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.387 mm.
Bagdøre: 1.391 x 1.415 mm.
Frihøjde: 160 mm.
Læssehøjde: 552 mm.
Totalvægt: 3.050 kg
Lasteevne: 1.223 kg.
Varerum: 6 kubikmeter med luge i adskillelse.
Trailervægt: 2.000 kg.
Pris: Nissan NV300 L2H1 150 hk aut. Working Star ex. moms fra 230.286 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk