(SEOUL)

Tasman er navnet på den første pick-up nogensinde fra sydkoreanske Kia, som fabrikken – som navnet indikerer – først og fremmest satser på til det australske marked, hvor biltypen er storsælgende.

Bilen er opkaldt efter det tasmanske hav mellem Australien og Tasmanien.

Bilen har netop haft koreansk premiere på Seoul Mobility Show, men har allerede været vist på motorshows i Australien og Saudi Arabien sidst i 2024.

Ikke til Danmark

Om den finder vej til Europa er usikkert – men den vil formentlig ikke lande herhjemme, da den danske importør kun satser på elektriske køretøjer fremadrettet.

Den er bygget på et karrosseri-på-ramme-chassis og drives af turboladede firecylindrede benzin- og dieselmotorer.

Tasman bygges på samme fabrik som den nye PV5 varebil-serie – et par timers kørsel fra hovedstaden Seoul.

Konkurrenterne

Bilen skal konkurrere med pick-up udgaver så som Ford Ranger, Isuzu D-Max, Mitsubishi L200 (Triton), Nissan Navara og Toyota Hilux – og vil også have en trailervægt på 3,5 tons og en lasteevne på cirka et tons.

Bilen har været fire år undervejs med 18.000 kvalitetstests. Alle KIA’s designstudier på verdensplan bidrog med tyve indledende Tasman-designstudier til projektet.

Der har også været kontakt til potentielle købergrupper. Tasman fås som bl.a. Single Cab, Double Cab og Sports Cab.

12,3 tommer touchscreen

Tasman er designet efter Kias Opposites United-designfilosofi med Kia Tiger Face.

Der er fokus på sikkerhedssystemer, er meldingen – men der opgives ingen detaljer fra fabrikken.

Hjulkasserne indeholder yderligere elementer såsom ekstra opbevaring. I kabinen har bilen digital instrumentering med tre skærme – inklusive 12,3 tommer touchscreen. Der er tillige to trådløse mobilopladere.

Automatisk 4×4 tilkobling

Ladet måler 1.512 mm, 1.572 mm og 540 mm i længde, bredde og højde. Der har en lastkapacitet på 1.173 liter, en max. nyttelast på 1.145 kg.

Affjedringen har uafhængig affjedring for og stiv bagaksel med bladfjedre. Firehjulstræk (AWD) tilkobles automatisk – ligesom der er elektronisk spærredifferentiale og ”Ground View Monitor (GVM) kamerasystem.

De første markeder, der i første omgang får den nye pick-up, er udover Korea og Australien også Afrika og Mellemøsten.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk