(SEOUL)
Herhjemme er brint-fyldestationer en saga blot, men én af de mest aktive bilproducenter på brintområder – koreanske Hyundai Motor – tror fortsat på biler, der kører på brint.
”Hydrogen for Humanity” er budskabet.
Koncernen, der har forsket i brint i 27 år, introducerer den helt nye og anden generations FCEV brændselscelle-køretøj – Nexo – på Seoul Mobility Show, der fortsætter ugen ud.
Fra Bornholm
Dermed vil Hyundai melde ud, at man ikke kun tror, at fremtiden handler om batterielektriske køretøjer og hybridkøretøjer – men også køretøjer på brint.
Første generation blev også markedsført i Danmark – og navnet kommer faktisk fra Danmark. Nemlig den bornholmske by Nexø.
VOTY.dk lagde vejen forbi udstillingen på åbningsdagen – og interessen for den nye bil var meget stor blandt de lokale besøgende.
Meget hurtigere
Den nye Nexo SUV er mere aerodynamisk og er blevet rummeligere med særligt ventilerede sæder og øget bagage-kapacitet.
Teknisk er drivlinen forbedret med øget effektivitet og højeffektiv inverter. Eneste affaldsstof er vand. Fra H2 til H2O.
Den samlede ydelse hævet fra 135 kW til 190 kW, mens batteriets ydelse er fordoblet fra 40 kW til 80 kW. Disse forbedringer bidrager til en hurtigere accelerationstid på 7,8 sekunder fra 0-100 km/t med 9,2 sekunder for den tidligere Nexo.
1.000 kg. trailervægt
Brintbrændselscellestakken leverer nu en maksimal bruttoeffekt på 110 kW, en stigning på 16 procent, mens den nye elmotor leverer op til 150 kW. FC-stakken har også forbedret lavtemperaturbetjening. Trailervægten er på 1.000 kg.
Baseret på INITIUM-konceptet, der blev afsløret i oktober 2024, er den helt nye NEXO indbegrebet af Hyundai Motors nye “Art of Steel”-designsprog.
Den helt nye Nexo er længere, bredere og højere end sin forgænger, hvilket resulterer i forbedret passagerkomfort og øget lastkapacitet bagtil med maksimalt 993 liter.
Bang & Olufsen
Der er digital instrumentering med to skærme på hver 12,3 tommer. Der er desuden ”Audio by Bang & Olufsen lydsystem” med op til 14 højttalere.
Stemmestyring og AI funktion er standard – ligesom Head-Up-Display, digitalt bakspejl (monitor) med sprinklerfunktion på det eksterne kamera., to trådløse mobilopladere,
Indvendigt giver en stikkontakt på midterkonsollen brugerne mulighed for at tilslutte elektroniske enheder og apparater til hjemmet, drevet af køretøjets højspændingsbatteri.
Omfattende sikkerhed
På samme måde muliggør den udvendige V2L-funktion brug af elektroniske enheder uden behov for et separat V2L-stik eller adapter, hvilket giver mulighed for direkte tilslutning. Vi kan også nævne fingeraftryksgodkendelsessystemet.
Sikkerhedssystemerne er omfattende – med bl.a. linjevogter, blindvinkelassistent, navigationsbaseret adaptiv fartpilot, bird-view kamera, p-sensorer, ni airbags og advarsel for tværgående trafik bag bilen.
Nexo markedsføres globalt, men om den kommer til Danmark, vides ikke – men nok ikke så længe, man ikke kan tanke brint herhjemme.