Kia-direktør Rasmus Aagaard er i slutningen af 2018 begyndt at få henvendelser fra private virksomheder om køb af elektriske biler på gule nummerplader.

”Det begyndte først i slutningen af 2018 – henvendelser fra private virksomheder om interesse i køb af elbiler på både hvide og gule nummerplader. Det har vi ikke været ude for tidligere.”
Det siger direktør og COO for Kia i Danmark, Rasmus Aagaard, til VOTY.dk.

Afgiftsmæssigt er langt de fleste elbiler i dag uden afgift, og det betyder, at en elbil koster det samme som personbil og varebil inklusive afgift (på papegøjeplader). På rene gule plader vil man som momsregistreret virksomhed fortsat kunne trække momsen.

Politisk spørgsmål

”Som udviklingen sker lige nu, er det i høj grad et politisk spørgsmål, hvordan salget af elbilerne udvikler sig,  men med ønske om grøn transport i byerne, er det oplagt at vælge elektriske gulpladebiler i virksomheder. Vi har allerede ombygningskit, som passer til f.eks. vores kommende eNiro og vores Niro Plug-In Hybrid,” siger Rasmus Aagaard.

I begyndelsen blev elbiler først og fremmest købt af offentlige myndigheder, og først i 2018 gik salget for alvor i gang med salg af elbiler til private kunder. Salget af elektriske varebiler er fortsat primært solgt til myndigheder og virksomheder tilknyttet el-branchen samt til leasingselskaber.

Begrænset udbud i dag

Udbuddet af el-varebiler er meget begrænset i dag – således fra PSA (Peugeot/Citroën), Nissan og Renault samt Iveco, men ganske mange er på vej. Bl.a. fra Volkswagen og Mercedes-Benz. Dertil kommer så, at Ford er på vej med en Plug-In hybrid Transit. Toyota tilbyder allerede deres hybridbiler som Van’s.

En naturlig udvikling er også salg af gulpladeudgaver af el-personbiler – som afløsning for salg af gulpladeudgaver af biler med fossilt brændstof. Og de er lette at bygge om, for batterierne ligger i bunden af bilerne.

Krav til leverandører

”I takt med at kommuner ønsker flere elbiler, vil der også blive stillet krav til kommunernes leverandører om at køre med elektriske gulpladebiler, hvis leverandørerne vil fortsætte med at arbejde for kommunerne. Det samme vil formentlig gælde for virksomheder, der arbejder for staten og andre myndigheder – hvor det er muligt,” siger Rasmus Aagaard.

Lige nu er udfordringen også, at der ikke produceres så mange elbiler endnu. I første omgang har Kia i Danmark fået tildelt 100 enheder af eNiro – med håb om flere.

Situationen kan ændre sig

”Faktisk har jeg forsøgt at bestille 1.800 eNiro. Men Norge aftager jo rigtig mange – og så kommer alle de andre lande. Og der produceres p.t. 10.000 elbiler om året hos Kia (stigende til 40.000 i 2020). Så det er p.t. en svær situation. Derfor har vi ikke haft fokus på van-udgaver indtil nu, for vi kan jo sælge alle de hvidplade-modeller, som vi får tildelt – men situationen kan jo hurtigt ændre sig,” siger Rasmus Aagaard.

Det samme gælder Kias Plug-In hybrid Niro. Der er solgt 1.000 enheder i 2018, men Kia-forhandlerne kunne have solgt mange flere.

Mangler firmabiler

”Vi havde gerne set, at regeringen havde taget firmabilbeskatningen med ind over i forbindelse med de nye regler for elbiler,” siger Rasmus Aagaard.

I det hele taget betyder udviklingen i bilbranchen, at forhandlerne skal omstille sig til de nye tider. For Kias forhandlere er det ekstra hårdt, for man har i årevis ligget helt i top, når det gælder de helt små biler i klasse A og B (Kia Picanto og Kia Rio).

Salget er gået tilbage

”På den måde går det ikke så godt salgsmæssigt – for vi har af den grund solgt langt færre biler i 2018 end i 2017 – men sådan er udviklingen for alle. Efter afgiftsomlægningen er det salget af større biler og især SUV-modeller, der har taget over,” siger Rasmus Aagaard.

Til gengæld har 2017 givet den bedste bundlinje i importselskabets 22 årige historie.

Rio-modellen, der også har solgt godt som Van, ville man godt have flere af, men fabrikken har mere lagt produktionen over på den lille Stonic SUV. Så salget er faldet 58 pct. i 2018 – fra 3.000- til 1.300 enheder – på grund af manglende biler. Til gengæld er salget af Stonic kun øget fra 100- til 700 enheder.

Mange nye modeller

Salget af den populære Ceed og Ceed Van er også faldet – med 20 pct. – om end den nyeste model først lige er landet. Til gengæld er den helt store Kia Optima og Optima Plug-In Hybrid øget med 352 pct. til 400 biler. Niro serien er øget med 171 pct. til 1.355 enheder.

”Vi står da også overfor en masse nye modeller, der er på vej – bl.a. den nye 5-dørs ProCeed, som vi også vil tilbyde som Van. Men også en ny Soul el-udgave til sommer, en ny Niro Mild Hybrid, Kia Ceed Shooting Brake – og i 2025 en Fuel Cell (brint) bil,” siger Rasmus Aagaard.

WLTP-udfordringer

De nye emissions-standarder (WLTP) kommer i marts – og det kan godt betyde reguleringer af motorprogrammerne i bilerne – således er 1,0 turbo benzinmotorer efter de nye regler måske mere belastede beskatningsmæssigt end 1,4 liter motorerne.

Derimod passer den nye 1,6 liters dieselmotor fra Kia godt ind i det nye WLTP univers – modsat den netop udgåede 1,7 liter diesel.

”Vi er ikke ved at stoppe med at tilbyde vores biler med dieselmotorer. Vi sælger de biler, som kunderne har brug for – og vil have,” siger Rasmus Aagaard.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk