Peugeot Partner er blevet stærkt forbedret i seneste udgave med fine køreegenskaber og et meget højt udstyrsniveau for biltypen.

Der er virkelig sket noget fra den forrige udgave af Peugeot Partner til den helt nye udgave, som netop nu er kommet til salg herhjemme.

Partner er sammen med PSA-søstrene fra Citroën og Opel (Berlingo og Combo) også allerede blevet kåret til Van of the Year i Europa for 2019.

Øget nyttelast

Med den forreste del af undervognen hentet fra PSA’s personbiler (EMP2) er køreegenskaberne blevet væsentligt forbedret. Nok krænger en så høj kassevogn mere end en personbil, men slet ikke som tidligere.

Den bageste del af undervognen er dog identisk med den tidligere udgave for at bevare det samme varerum med plads til to europaller. Dog med optimeret bagaksel, så nyttelasten kan øges.

Der er således to vægtudgaver, V1 og V2. Vores testbil var V2. Det betyder, at man så kun har en trailervægt på 1.000 kg. Lasteevnen er til gengæld 940 kg. V1 udgaver har en lasteevne på 650 kg. – og en trailervægt på 1.350 kg.

Kraftigste diesel

Vi har prøvet den 1,5 liters, 130 hk diesel BlueHDI maskine – den kraftigste dieselmotor i programmet. Alle dieselmotorer kræver AdBlue tilsætning.

Nævnes skal det ganske lave støjniveau under normale forhold. Ultimate giver som standard optimal kabine-isolering (akustik-pakke 3).

Dog var der under den seneste storm så meget vindstøj, at man skulle tale ganske højt med sin medpassager i motorvejsfart.

Klarer lasten fint

Vi har tidligere prøvet en 5-gears Partner med 100 hk Blue HDI med en ballast på 350 kg samt en 6-gears udgave med den 130 hk Blue HDI og 200 kg. ballast.  Især den 130 hestes dieselmotor har ikke problemer med at køre med selv en del last. 100 hk udgaven har vi testet med fuld oppakning i personbilsudgaven Rifter med fuld last – og det gav udfordringer i kuperet terræn.

Men Partner er virkelig sjov at køre i – og vælger man topudgaven Ultimate med 8-trins automatgear, så får man en helt miniracer.

183 km/t er tophastigheden – og den når 100 km/t på 10,6 sekunder. Hvis man bruger skiftepladerne bag rattet, kan resultatet blive bedre. Forbruget er op mod 23,3 km/l ved blandet kørsel.

Lodret siddestilling

Bilen havde komfortsæde med justerbar lændestøtte, men man sidder dog noget lodret i sædet, selv med sædet i maksimal hældning.

Sidespejlene er tillige lidt små og mangler et felt til at fange cyklister. I testbilen klares opgaven af det særlige Surround Rear Vision udstyr, som dog kun er standard i topudgaverne.

Vores testbil havde ekstra sikkerhedspakke 2 – som betyder adaptiv fartpilot, automatisk fjernlys, udvidet skiltegenkendelse og træthedsovervågning (ekstra 2.900 kr.). Automatisk nødbremse og linjevogter (Lane Departure Warning) er dog standard. Adaptiv fartpilot (med fuld stop i forbindelse med automatgear) bør også være det.

Fin kamera-løsning

Surround Rear Vision er som nævnt også standard i Ultimate, og det betyder, at det klassiske bagspejl er erstattet af et kamera bagpå bilen og en monitor i bilen. Her kan man også veksle mellem at se billedet direkte bagfra – eller i en vinkel på siden af bilen, som fanger andre trafikanter. Fint især i testbilen, som havde blændede ruder til siden og bag.

Ultimate udgaven har normalt to enkelte stole i kabinen – testbilen havde ekstraordinært Multiflex-sæde, så der var tre pladser i kabinen og foldbare passagersæder samt luge mellem kabine og varerum – til transport af lange genstande. 4,4 kubikmeter gods kan bilen så rumme i den lange T2 udgave.

I-cockpit

Testbilen havde udover otte tommer touchscreen desuden navigation – samt alufælge med Michelin Energi dæk.

Partner har fået samme i-cockpit som personbilerne, hvor instrumenterne ses over ratkransen, som her er kantet med flad top og bund. Dog her i plast.

Dertil klimaanlæg, fartpilot med begrænser, tågelygter, el-justerbare og indklappelige sidespejle, elektrisk håndbremse, nøglefri start og start/stop system. Testbilen havde også oliefyr.

God aflæggeplads

Der er også god aflæggeplads i bilen – med to handskerum (en med lås), aflægge over forruden, i dørlommerne og under midtersædet. Varerummet var beskyttet med en plastbelægning – og der er 10 fastgørelses-kroge i rummet.

Det er dog ikke gratis med stor maskine. I Partner bliver der herhjemme 20.000 kr. forskel i prisen fra basis modellen L2 på 100 hk til en L2 i udstyrsmodel med 130 hk. Testbilen med Ultimate udstyr og 130 hk dieselmotor koster 182.000 kr. plus moms.

Der er så ekstraudstyr i form af bl.a. oliefyr med timer og fjernbetjening (8.000 kr.), navigation (5.400 kr.), Multiflex-sæde til to passagerer (1.600 kr.), trådløs opladning af smartphone (1.200 kr.) og alufælge (3.600 kr.) – i alt var der skruet for næsten 27.000 kroner ekstraudstyr på testbilen, så prisen samlet kom op over 200.000 kroner plus moms.

Prisen er vigtigst

Selv om Peugeot satser meget på, at kunderne vælger varebilerne med topudstyr, så er prisen stadig det vigtigste parameter for de fleste kunder – ikke mindst flådekunder.

I det hele taget er der en del forskel på priserne på de samme varebiler – alt efter om man vælger Citroën eller Peugeot. Hvor startprisen på en Berlingo i L1 og basisudstyr og 75 hk ligger på 88.000 kr. plus moms, begynder prisen på en Partner Van med basisudstyr (ZAP) og 100 hk på 100.000 kr.

Partner er den mest solgte varebil for Peugeot herhjemme, og selv nu er den udgående model bestseller på salgslisten over varebiler. Faktisk er der til udgangen af 2018 blevet solgt 703 enheder af Partner Van mod 538 enheder i samme periode i 2017.

Faktaboks Peugeot Partner Ultimate L2/V2 BlueHDI 130 EAT8:
Motor: 4 cyl diesel.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 130 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Brændstoføkonomi g/s: 23,3 km/l.
CO2 udledning: 113 g/km.
Halvårlig grøn ejerafgift: 1.060 kr.
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek.
Bremser for og bag: vent. skiver/skiver.
Dæk: Michelin Energy Saver 205/60 R16.
AdBlue tank: 17 liter.
Læssehøjde uden læs: 630 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.602/2.370 kg.
Lasteevne/nyttelast: 940/768 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Varerum mål: 3.090 x 1.630 x 1.270 mm.
Længde m. ModuWork udvidelse: 3.440 mm.
Mellem hjulkasser: 1.229 mm.
Varerum-volumen: 3,9 kubikmeter.
(med ModuWork udvidelse: 4,4 kubikmeter).
ModuWork-luge/mål: 612 x 298 mm.
Bagdøre/mål: 1.087 x 1.196 mm.
Sidedøre/mål: 1.072 x 641 mm
Fastgørelseskroge i varerum: 10.
Pris testbil uden ekstraudstyr: 181.990 kr. plus moms.
Partner pris fra: ca. 100.000 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk