De første tunge, elektriske Volvo FH lastbiler har gjort deres indtog i Danmark – og det har de gjort siden begyndelsen af måneden.

For her begyndte vognmandsforretningen Erikssons Åkeri i Tomelilla i Skåne – i samarbejde med Carlsberg, e.on og Volvo Trucks – regelmæssige at transportere lastbilerne med fuldt lastede trailere med den kendte kildevand fra Ramlösa ved Helsingborg i Sverige til Carlsberg i Taastrup. Ruten går via Øresundsbroen.

”Mange tøver stadig med at køre elektrificeret fjerntransport med lastbil, men vi viser, at det fuldt ud er muligt,” siger direktør Gunnar Eriksson fra Erikssons Åkeri.

22 tons ad gangen

Med en last på 22 tons Ramlösa kildevandvand ruller Erikssons Åkeris elektriske Volvo FH-lastbil over Øresundsbroen flere gange om ugen.

Opladningen foregår dels på Volvo Truck Centers offentlig tilgængelige ladestandere i Helsingborg og dels i Danmark hos Volvo Truck Center i Taastrup.

Lastbilens rækkevidde er ca. 300 km, men takket være en del-ladning på den danske side af Øresund kan lastbilen klare den samlede rute på 370 kilometer.

Godt salgsargument

”Vi har været interesseret i elektriske lastbiler og denne teknologi lige siden de første nyheder om Volvo Trucks´ produktion af elektriske lastbiler kom frem. Det er et godt salgsargument, at vores transporter medvirker til reduktion af CO2-udledningen,” siger Gunnar Ericsson.

Erikssons Åkeri var den første vognmandsforretning, der modtog den svenske, serieproducerede, tunge og elektriske lastbil fra Volvo Trucks.

”Så vidt vi ved, er vi de første til at køre fuldelektrisk godstransport mellem Sverige og Danmark. Det føles godt, at vi er tidlig i gang med den grønne omstilling – og vi ved, det gør en forskel for vores kunder og miljøet,” siger Gunnar Eriksson.

Mere støjsvag

Sammenlignet med en traditionel lastbil er Volvo FH Electric væsentlig mere støjsvag i førerhuset – og fraværet af motorstøj er også mærkbart udvendigt, når lastbilen ruller ind på terminalerne for at laste.

Arbejdsmiljøet for både chauffører og medarbejdere på terminalerne bliver bedre med elektriske lastbiler.

”Ud over fordelene for klimaet er dette en stor bonus for vores chauffører og alle andre, der arbejder eller opholder sig i nærheden af køretøjerne,” siger Key account manager Christian Pedersen fra Erikssons Åkeri.

Lydløse terminaler

Støjende terminaler bliver i princippet helt lydløse med elektriske lastbiler. Selv støjen på vejene er stærkt reduceret.

Erikssons Åkeri kører nu med fuld kapacitet i normal trafik.

”Sammen med deres partnere har de skabt en samlet løsning til tung elektrificeret transport med opladning i begge ender af ruten,” siger er Niclas Johnson, salgschef hos Volvo Trucks i Sverige.

Håber at andre inspireres

Han håber, at det kan inspirere andre i transportbranchen til at følge trop. For lastbilerne er der allerede. Volvo Trucks har hele sortimentet fra distributionslastbiler til tunge sættevognstrækkere.

”Lademulighederne vokser. Nu handler det i høj grad om, at transportkøbere begynder at stille krav til bæredygtig transport, så den grønne omstilling kan tage fart. Det positive er, at vi siden sidste år har set, at flere og flere transportkøbere stiller sådanne krav,” siger Niclas Johnson.

Begyndte for nogle år siden

Den grønne omstilling begyndte for nogle år siden i byerne, hvor renovations- og distributionslastbiler kunne begynde at køre på strøm.

Næste skridt var elektrisk lastbiltransport mellem byer og regioner. Og i dag er det fuldt ud muligt at køre elektrisk tung transport over endnu længere distancer og endda tværs af landegrænser.

Flere ladestandere

”Vi ved, at transportbranchen og dens kunder har ambitiøse klimamål og ønsker at investere i bæredygtig transport. Da adgangen til offentlig opladning nu vokser hurtigt, vokser også mængden af transportopgaver, der kan løses med elektriske lastbiler,” siger Niclas Johnson.

CO2-udledningen fra tung vejtransport udgør seks pct. af den samlede udledning i EU, hvilket er en fjerdedel af den samlede totale CO2-udledning. En grøn omstilling af tung lastbiltrafik vil have en stor effekt og er fuldt ud mulig.

Fakta: Samarbejde for elektrificering
• Godstransport med tunge elektriske lastbiler mellem Sverige og Danmark er blevet muliggjort gennem et samarbejde mellem Volvo Trucks, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen.
• Den anvendte lastbil er en Volvo FH Electric med seks batterier på sammenlagt 540 kWh.
• Opladning af lastbilens batterier foregår på højeffekt-ladestandere hos Volvo Truck Center i Helsingborg og Volvo Truck Center i Taastrup.
• Lasten består af Ramlösa mineralvand fra Carlsberg Sverige, der leveres til Carlsberg i Taastrup ved København til videre distribution i hele Danmark.

Fakta om REEL:
Erikssons Åkeris Volvo FH Electric er en del af REEL-projektet, der drives af CLOSER. REEL er et nationalt initiativ, hvor førende svenske aktører er gået sammen for at fremskynde overgangen til elektrificeret, emissionsfri tung transport på vores veje.

REEL modtager medfinansiering fra programmet Vehicle Strategic Research and Innovation (FFI) gennem Vinnova, den svenske Energistyrelse samt det svenske Trafikverket. Både Erikssons Åkeri og Volvo Trucks er medlemmer af REEL-projektet.