To nye fuldelektriske model 25L lastbiler til brødfabrikken Schulstad (Lantmännen) er netop leveret – og den tredje bliver leveret i slutningen af denne måned – og dermed klar til at levere brød til hovedstadens supermarkeder.

Schulstad har de senere år kørt Scanias hybridlastbiler i særligt følsomme byområder i hovedstadsområdet. Men med leveringen af de nye fuldelektriske lastbiler, går Schulstad skridtet længere i den grønne omstillings navn.

Schulstad har haft stor succes med hybridbiler, og det har givet brødproducenten muligheder med distribution i ydertimerne – men en hybridbil er kun en halv løsning og har meget kompliceret teknik.

Bedre energiudnyttelse

”Med el vil vi kunne køre på grøn strøm og være bæredygtige i vores valg. Desuden tror vi, at el er fremtiden, da energiudnyttelsen er væsentlig større end andre energiformer,” siger Niels Holm, logistikdirektør i Schulstad.

Schulstad har en klar profil om at være CO2 neutrale i 2030, og det betyder, at man allerede nu skal igangsætte flest mulige ændringer. Her er el-lastbilerne et stykke af vejen.

”At det blev Scania, skyldes vores gode erfaringer med hybridbilerne. Vi kunne naturligvis ønske os en længere rækkevidde på bilerne, men nu er vi i gang, og inden udgangen af 2023 er vores ambition at minimum 25 pct. af vores bilpark kører på ren el.

Fint besøg

Leveringen af de første el-lastbiler fik i øvrigt fint besøg. Både erhvervsminister Morten Bødskov (S) og Hvidovre Kommunes borgmester Anders Wolf Andreasen (SF) var til stede i forbindelse med et virksomhedsbesøg på Schulstad på Avedøre Holme.

Emnet for besøget var bæredygtighed – og ud over rundvisning fik de to politikere også muligheden for at få en prøvetur i én af de nye el-lastbiler.

Det er i øvrigt salgschef Michael Rasmussen, Scania ishøj, der har stået for salg og levering af de nye lastbiler.

Fakta om Schulstads Scania 25L:
Scania 25L B6x2/4, luftaffjedring på alle tre aksler, styrbar og løftbar bogieaksel bag trækakslen, frem- og nedbygget L-førerhus med ekstra lav indstigning.

Drivline: Max. motoreffekt 295 kW/2.300 Nm ved peak belastning/230 kW/1.300 Nm kontinuerligt. To-trins gearkasse.

Akselafstand på 5.350 mm giver plads til 9 stk. lithium-ion batterier med en bruttokapacitet på 297 kWh/nettokapacitet på 213 kWh. af hensyn til max. batterilevetid. Ladestik af typen CCS2 for opladning med op til 130 kW v. 200 Amp.

Der er plads til 22 paller på hver bil. Distributionskasserne er opbygget i sandwich-paneler med indvendige mål på 8,9 meters længde, 2,5 meters bredde og 2,3 meters højde.

Hele opbygningen inklusive kassens gulv, lift og liftplade, sideskinner indvendigt i kassen, elektrisk løftevogn på gummihjul mm. er certificeret i henhold til PIEK-standarden Quiet Truck, som angiver, at køretøjet inkl. drivline, opbygning og andet udstyr holder sig under et støjniveau på max. 62dB(A) i en afstand på 7,5 meter fra lydkilden ved normal drift.

Fakta om Scania Danmark
I Danmark beskæftiger Scania over 600 medarbejdere – indenfor alt fra salg af busser og lastbiler, reparation og service af tunge køretøjer, reservedele og serviceaftaler samt finansiering- og forsikring til vognmænd og chaufføruddannelse og køreskole.

Alt dette på 16 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk