EU-kravene til emissioner fra dieselmotorer er strammet – senest med Euro 6 trin ”D”, som fra ultimo december kan bestilles til Volvos lastbiler.

EU’s miljøkrav til emissioner fra dieselmotorer strammes løbende – og senest hedder normen 6D.

Fra slutningen af måneden kan man bestille sin lastbil med Volvo Trucks’ opgraderede D11 og D13 dieselmotorer til modellerne FH, FM og FMX. Trin D indeholder en række forbedringer til lastbilerne, der giver kunderne mulighed for at reducere deres bilers brændstofomkostninger.

En kombination

“Udgiften til brændstof står for cirka en tredjedel af kundernes omkostninger, så vi fortsætter med at vende hver en sten for at finde nye veje til at reducere brændstofomkostningerne i vores lastbiler,” siger Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.

Han peger på, at der denne gang er tale om en kombination af mindre forbedringer, der giver  omkostningsbesparelser for kunderne – uden at gå på kompromis med ydeevne eller produktivitet, som han udtrykker det.

Den nye Euro 6 trin D forordning fokuserer på at sikre, at køretøjerne er i overensstemmelse med emissions-standarderne ved normal drift.

Ny motor-software

Volvo Trucks’ skridt til at opfylde de strengere emissionsstandarder omfatter ny motorsoftware og forbedret belægning til efterbehandling i udstødnings-systemet.

Den opgraderede D13 dieselmotor anvender også en ny VDS-5 olietype med lav viskositet og nye olie-skraberinge på stemplerne, som mindsker brændstofforbruget og den interne friktion.

Derudover sparer motoren med 500 hk ekstra brændstof, da den får samme højere kompression som varianterne med 460 og 420 hk.

Forudser topografien

Den kort-baserede I-See software bruger kort-data til at forudse vejens topografi og foretage gearvalg, acceleration og motorbremsning (Predictive Cruise Control).

Den er designet til at bruge lastbilens bevægelsesenergi på bedst mulige måde, og den er blevet forbedret med nogle opgraderinger såsom ny gearvælger-strategi og den såkaldte “selektiv coasting,” som giver mulighed for en mere effektiv brug af friløbsfunktionen I-Roll.

Hjælper kunderne

”Disse opdateringer hjælper vores kunder til at opfylde de nye emissionsbestemmelser – og samtidig forbedre brændstofeffektiviteten for Volvo FH, FM og FMX modellerne,” siger Claes Nilsson.

De nye opgraderede motorer kan bestilles fra slutningen af december i år.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk