Sikkerheden er i forreste linje, når man skal beskrive den nyeste Renault Trafic, som lander herhjemme sidst på året som varebil. For den nye Trafic er allerede præsenteret i busudgave.

1980 var også året, hvor Renault Trafic blev lanceret. Siden er modellen solgt i mere end 2.2 mio. eksemplarer i 50 lande kloden over.

Så det er snart 42 år siden, at franske Renault præsenterede deres helt nye varebil, Trafic. Den afløste varebilen Estafette, der kom frem i 1959.

Bulen i taget

En nærmest revolutionerende ændring kom i 2001, hvor Trafic II kom frem – kendt for bulen i taget over førerpladsen.

Bulen forsvandt i 2014 med endnu en nyskabelse – som blev opdateret i 2019 med bl.a. en større og mere momentstærk 2-liter motor til afløsning for en 1,6-liters teknik.

Trafic har haft kæmpe betydning for erhvervslivet – først i Frankrig, men senere rundt omkring på jordkloden, hvor den har haft mange navne – og bygget mange steder.

Fra Argentina til Malaysia

Således Winnebago LeSharo i USA, Chevrolet i Sydamerika, Tata Winger i Indien og Inokom Permas i Malaysia – og med Opel-, Nissan-, Fiat- og Renault skilte gennem årene i Europa.

Bilen bygges nu primært på varebilsfabrikken i Sandouville – tidligere en personbilsfabrik, hvor Renault 16 bl.a. blev produceret – men også i britiske Luton og indtil for nylig i Barcelona.

Fuld LED

Fronten er markant ændret til et mere robust udseende, med fuld LED forlygter og 17 tommer fælge, men det er i det ydre kun få ændringer, der kan ses.

Der er inden døre et helt nyt instrumentbord, nye sæder med bedre støtte, samt nye dørsider med armlæn.

Midtersædet kan fældes frem, så man får et bord til det mobile kontor, som har plads til en bærbar. Desuden er der en lang række fralægningsmuligheder i bilen – i alt 88 liter – herunder den smarte “Easy Drawer,” altså en skuffe som handskerum.

Fås med adaptiv fartpilot

Bilen er desuden udstyret med Easy Link multimediesystem, der er kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Der er en otte tommer touchskærm og en 15 W induktiv opladningsenhed i bilen.

Sikkerhedsmæssigt har den nye Renault Trafic taget et tigerspring med ti nye ADAS systemer – blandt andet mulighed for adaptiv fartpilot, automatisk op og nedblænding, blindvinkel alarm, skiltegenkendelse og bakkamera.

Til forskel fra den hidtidige Trafic er air condition, fartpilot og LED lygter nu standard på alle versioner.

Fra 210.000 kr. plus moms

På motorsiden er der muligheder, der spænder fra 110 – til 170 hk diesel. Alle er bygget på en 2.0 liters motor, der miljømæssigt er Euro 6 D Full som standard.

Alle versioner har stop/start som standard. For 150 og 170 hk versionerne gælder det, at de både kan fås med manuel gearkasse og fuldautomatisk EDC-gearkasse.

Den nye Trafic kommer i to længder og højder og rummer fra 5.8- til 8.9 kubikmeter. I alt er der 275 kombinationsmuligheder for at ”bygge” varebil til de specifikke ønsker og behov. Priserne begynder ved 209.800 kr. for L1 versionen og 214.800 for L2 versionen. Og Trafic Van kan bestilles nu.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk