I et halvt år forud for Transport 2021 har MAN Trucks & Bus Danmark forberedt sig til messen i Herning. I ugerne op til åbningen var der gang i opbygningen af standen – men alle køretøjer var helt klar til at blive kørt ind en uge før.

Måske med en enkelt undtagelse – for i stedet for at bruge penge på at låne en på fabrikken, lykkedes det at få den første elektriske MAN Lion City E bus, der skulle leveres til Midttrafik, med på busstanden – og den ankom lige før messen åbnede.

Og løbende på de tre udstillingsdage var det lokale ”Philips Bilplejecenter” over de udstillede køretøjer med støvekost og pudsemiddel, så bilerne stod skinnende hele tiden.

Citylogistiks eTGM

”Vi har også haft meget fokus på vores grønne biler på messen. Ud over den elektriske bus – som også skal leveres til Anchersen i København – omfattede standen også den elektriske eTGM lastbil. Det var én af to biler til Citylogistik – magen til bilen, som er leveret til Arla,” fortæller Claus Lindholm, markeds-kommunikationschef i MAN Center Scandinavia.

Bilen var med til at sikre Arla årets miljøpris fra DTL.

Varebiler og lastbiler

For at signalere sin store bredde inden for professionelle transportløsninger valgte MAN at udstille sine varebiler på samme stand som lastbilerne – i stedet for at have en separat stand i varebilshallen.

På sin stand viste MAN også sin elektriske varebil MAN eTGE, som med op til 900 kg nyttelast er velegnet til distributionskørsel i byerne.

Bredden på TGE

”MAN sælger naturligvis gerne en standard varebilsløsning til alle kunder, som har behov for dette, men når det er messetid, så er det også en mulighed for at vise lidt af bredden i det store MAN TGE modelprogram,” siger Claus Lindholm.

På standen var der MAN TGE som 4×4 og med køl/frys opbygning samt som ekstra lang med plads mange paller – plus en TGE minibus.

State of the Art

Også TGE blev præsenteret i ”Top of the range” model i form af en eksklusiv ”Mester-bil” lakeret i Nordo Gray – ligesom Performance Line topmodellen på standen – MAN TGX Lion S.

Lion S er “State of the Art” – helt bygget færdig på fabrikken. På basis af TGX med 560 eller 640 hk.

Nu med kamera

MAN udstillede også årgang 2022 i form af en TGX med OptiView kameraløsning. Bilen var netop blevet klar til messen – og det var første gang, at den danske importør viste den nye generation af MAN’s lastbiler med OptiView i stedet for spejlløsning.

Der er faktisk to kameraer på fronten, så man kan se rundt om hele førerhuset. Hos MAN tror man, at mange kunder vil vælge kameraløsningen, som bl.a. er kombineret med Lane Guard linjvogter og adaptiv fartpilot.

Til alle MAN lastbiler

I begyndelsen er OptiView kun tilgængeligt på TGX udgaven – men det vil kunne fås til alle udgaver af den nye lastbil-genration inklusive TGL, TGM og TGS. Kameraløsningen fjerner alle blinde vinkler.

”Faktisk er fabrikken først lige begyndt at bygge 2022 årgangen – og vi kan ret beset først levere bilen i februar-marts 2022. Men det skyldes jo også problemerne med manglende halvledere, som hele bilbranchen er ramt af.,” siger Claus Lindholm.

Dansk 4 akslet TGS

På messen var der også en 3-akslet såkaldt 6×2 udgave af den nye MAN TGS med fuld luft med ni tons foraksel – med en ekstra aksel foran trækakslen. Udviklet af OA Opbyg i Holbæk i samarbejde med MAN Odense – fordi det er en meget dansk løsning.

Bilen var opbygget med rammeforstærkning, 24 tons hejs og HMF 2908 kran – og TÜV godkendt i Tyskland og testet på fabrikken. Men nu godkendt som type – og med en næsten normal leveringstid på kun én måned ekstra.

Digitale løsninger

Endelig viste MAN sine mange digitale løsninger så som MAN ServiceCare, GPS-tracking og automatisk fartskriver download.

”Transportmessen handlede jo ikke kun om selve køretøjerne. Så derfor havde vi vores specialister med, der kunne give en gennemgribende gennemgang af MANs digitale løsninger med fokus på MAN ServiceCare samt GPS-tracking og automatisk fartskriver download,” siger Claus Lindholm.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk