Klovbeskæring må siges at være noget af en videnskab – og det kan virksomhedsejer Tom Paysen i Løgumkloster tale med om.
Hans forretning består i at beskære klove på især malkekøer i det sønderjyske område, og da det skal ske tre gange om året, er der at bestille for Tom Paysen,
Brovang Klovbeskæring, der er etableret i 2019.
1.400 kg. specialboks
Der er behov for en hel del specialudstyr til opgaven – bl.a. en transportabel klovbeskæringsboks på intet mindre end 1.400 kg.
Den løftes af firmaets lastbil inde i stalden med en bagmonteret kran på Paysens lastbil.
Når boksen står på staldgulvet, drives køerne enkeltvis ind i boksen i den ene ende, får ordnet og beskåret klovene, og går ud af boksen i den anden ende.
Op mod 25.000 km om året
Vægten af den tunge klovbeskæringsboks er inklusive den såkaldte fangefold, der er monteret på siderne af boksen.
Tom Paysen kører op mod 25.000 lokale kilometer om året, så han er bl.a. meget afhængig af, at både bil og udstyr fungerer hele tiden.
Senest har han investeret i en ny lastbil til at fragte boksen rundt til kunderne, som er de sønderjyske landmænd.
Lille vendediameter i DAF LF
Den nye kranbil, som Paysen har investeret i – og som netop er sat i drift for – er bygget på en DAF LF 260 4×2.
DAF LF er bl.a. kendt for sin meget lille vendediameter, så den let kan manøvrere rundt på gårdene.
Lastbilen er opbygget med fast lad og bagmonteret kran af BP Trailer A/S i Haderslev.
HIAB kran løfter 8,1 t/m
Løfteopgaverne klarer den bagmonterede HIAB X-HiDuo 082-kran, der har et løftemoment på 8,1 ton-meter.
”Ud over kranen og det faste lad har jeg fået bygget bilen med et stor værktøjsrum bagest. Her er der bl.a. plads til en 1.000 liters vandtank samt en damprenser. For at reducere smitterisikoen mellem besætningerne skal klovbeskæringsboksen nemlig gøres pinlig ren efter hvert kundebesøg,” siger Tom Paysen.
Plads til et hvil
Den nye DAF LF 260 er udrustet med en 6-cyl. 6,7-liters PACCAR PX-7 motor på 264 hk, 6-trins ZF AS-Tronic gearkasse med automatgear samt enkeltreduceret bagtøj.
LF-førerhuset er i lang version med køje bag sæderne, så Tom Paysen har masser af plads til sit personlige grej.
At lastbilen blev en DAF, er ikke helt tilfældigt. Tom Paysen er nemlig uddannet DAF lastbilmekaniker i sin tid, så han kender DAF særdeles godt.
Afhængig af sin lastbil
”Jeg er dybt afhængig af min lastbil, for hvis den ikke kører, kan jeg ikke passe min forretning. Det er også derfor, at jeg nu for første gang har investeret i en helt ny bil,” siger Tom Paysen.
Han indhentede tilbud fra fire forskellige lastbilmærker, men med valget af DAF LF mener han, at han fik mest for pengene.
Leveret gennem Lastbilmægleren
Det er virksomheden Lastbilmægleren ved Carsten Lykke i Hedensted, der har leveret DAF lastbilen.
Han er ikke mindst kendt for at levere køreklare lastbiler – ofte til kræsne kunder, der kræver lidt ekstra.
Derfor er hans speciale at levere specialløsninger med fokus på detaljen.
Men han kan som i tilfældet med lastbilen til Brovang Klovbeskæring også bidrage som konkurrencedygtig underleverandør ved blot at levere lastbilchassiset til en opbygger, der så står for den færdige leverance.