Af Finn Bruun

Københavns Kommune præsenterede i dag 15 Hyundai ix35 brintbiler, som er verdens første serieproducerede brintbiler.

Det er biler, som i dag koster omkring en million kr. stykket, så Københavns Kommune forventer da heller ikke, at de bliver hver mands eje med det samme.

Teknik- og borgmester Ayfer Baykal siger til VOTY, at der bag satsningen på de støjfrie, CO2-nedbringende biler ligger ønsket om at yde en pioner-indsats for miljø og klima, og hun udelukker ikke, at også varebiler på et tidspunkt kan komme med i billedet i satsningen på at gøre København CO2-fri i 2025.

Samarbejder med erhvervslivet
– Vi samarbejder jo med erhvervslivet i bestræbelserne for at skabe både miljø og vækst i Københavns Kommune, og derfor er vi f.eks. glade for en brint-partner som trælasthandelen Stark på gaffeltrucks. Måske får vi også på et tidspunkt et partnerskab på brint-varebiler. Vi er i høj grad på ja-siden, når det gælder initiativer på dette felt, siger hun og kalder brint en del af fremtidens bæredygtige transport i storbyerne, både når det gælder støj og luftforurening, som er nogle af vores særlige fokusområder i byen i dag, siger Ayfer Baykal.

Brint-teknologien har taget et tigerspring frem og har fået ekstra opmærksomhed, efter at elbil konceptet Better Place gik konkurs. Men energiminister Martin Lidegaard understreger, at rygterne om el-bilens død, er stærkt overdrevne.

Energiminister positiv
I sit indlæg på Københavns kommunes og Hyundais arrangementet hos Shell nær Sjællandsbroen i København S, bød han brint-teknologien velkommen som ét af de drivmidler, der i fremtiden skal nedbringe CO2-udslippet, men han valgte ikke at anbefale den ene grønne teknologi frem for den anden.

For Hyundai, som investerer milliarder af kroner i forskning og udvikling af den teknologi, der ligger til grund for brintbilerne, er Danmark et vigtigt land: – Vores infrastruktur og knowhow matcher den fortsatte udvikling af brintbil-teknologien perfekt, siger Niels Rønnebech, adm. direktør i Hyundai Bil Import.

København foregangsby
Han er stolt af at være en del af kommunens satsning og ser København som en europæisk foregangsby som vil blive fulgt tæt af de øvrige europæiske lande frem mod 2015, hvor Hyundai ix35 brint bliver tilgængelig for det brede bilpublikum, og hvor der efter planen vil være 17 danske brint-tankstationer.

– Og med en rækkevidde på op til hele 594 kilometer på en tankfuld brint behøver ingen danske Hyundai ix35 brint-bilister at frygte at køre tør, når nettet af brinttankstationer er fuldt udbygget, siger han.

Brinttankstationen på Borgmester Christiansens Gade bliver opdateret med de nyeste teknologiske standarder, der bl.a. muliggør, at brinten bliver produceret på stedet ved hjælp af vedvarende energi.

Tre minutter til tankning
– En fuld tankning af en bil kommer således til at tage tre minutter, hvorefter det er muligt at køre op mod 600 km, før der skal tankes igen, fortæller Jacob Krogsgaard, direktør for H2Logic, der har udviklet den nye station.

Han understreger, at brinttankstationernes påfyldnings-studse følger en international standard som kan bruges af alle mærkerne. Heller ikke temperatur er et problem. Man kan tanke i Arizonas ørkenhede eller ned til -25 grader.

Special-service
Direktør Bjarne Pape og han kompagnon Leif Jelbo, Hyundai-forhandler på Englandsvej, Kastrup, skal servicere de 15 Hyundai brintbiler.

De har udvidet til formålet og har haft koreanske specialister på besøg for at klæde udvalgte mekanikere på til at håndtere brintbilerne, som rummer nogle særdeles komplicerede komponenter.

– Vi glæder os til opgaven, og har opdateret vores viden på brintbiler, som vi tror meget på, når først det hele kommer i gang, siger Bjarne Pape.

40 brintbiler i 2018
Han var allerede inde over, da de allerførste – lidt mere primitive – brintbiler blev vist i forbindelse med klimatopmødet i København i 2009.

Det er meningen, at Københavns kommune i 2018 vil have 40 brintbiler ud af en samlet vognpark på ca. 400 biler. I alt er 40 danske virksomheder involveret i komponenter til tankstationer, hvilket potentielt kan give grøn vækst for 7-10 mia. kr.

Brintbiler er afgiftsfri og kommunen har fået økonomisk støtte af EU.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk