Mange personbiler og langt de fleste varebiler kan kun fås med nødbremsesystem som ekstraudstyr – men FDM advarer mod at købe biler uden.
Sikkerheden i nye biler og varebiler er blevet så god, at mange nu selv bremser for bløde trafikanter. Man skal derfor kun vælge nye bilmodeller med automatisk nødbremse, anbefaler FDM.
De nyeste varebiler kan bestilles med nødbremse-system, men konkurrencen mellem udbyderne gør, at man lader kunderne vælge, om de vil tilkøbe nødbremse-systemer til bilerne.
Få bestiller nødbremse-system
Problemet er, at næsten ingen kunder tilkøber nødbremse-system – selv om merprisen måske kun ligger omkring 10.000 kroner, hvor varebilens samlede pris måske er 200.000 kroner.
Et positivt eksempel er, at den nye MAN TGE, som lanceres i efteråret, formentlig er den eneste varebil på markedet, der får nødbremse-system som standardudstyr.
Kunderne vil hellere tilkøbe luksusudstyr og infotainment-systemer.
Systemerne virker
Og systemerne virker. De automatiske nødbremse-systemer, der fås til mange nye biler og varebiler, hugger bremserne i og virker helt som de skal.
Det viser en ny test, FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
I alt tre forskellige typer nødbremsesystemer er blevet testet for at se, hvor godt de virker i blandt andet regn, sne og forvirrende trafikmønstre. Nødbremserne blev testet ved hastigheder på mellem 25-30 km/t, og der blev udelukkende skelet til, om bilerne kunne nå at bremse af sig selv.
Genkender bløde trafikanter
”Vi må sige, at de testede nødbremser generelt overbeviser. Hvor systemerne for få år siden kun kunne genkende og bremse for andre biler, er de i dag blevet så avancerede, at de nu også kan genkende og bremse for bløde trafikanter. Samtidig virker de bedste nu også ved højere hastigheder, hvor de stadig kan nå at afværge eller mindske hastigheden ved en kollision. Fortsætter udviklingen, kan det meget vel betyde, at vi om nogle år vil kunne købe biler, der stort set ikke kan køre galt,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Allerede i dag vurderes de automatiske nødbremsesystemer at være blandt det vigtigste sikkerhedsudstyr og en væsentlig årsag til den markante forbedring af sikkerheden i nye biler, der er sket de seneste år.
Mindsker risikoen
Studier fra det amerikanske institut for trafiksikkerhed IIHS anslår, at alene de mest simple udgaver af nødbremserne mindsker risikoen for bagendekollisioner med 40 procent.
En svensk undersøgelse viser, at antallet af personskader ved bagendekollisioner faldt med hele 64 procent, hvis bilen havde nødbremse.
”Nødbremser er udstyr, man som bilejer godt vil have, men omvendt håber aldrig at få brug for. Men at de er vigtige at have, viser testen med al tydelighed. Der er ingen tvivl om, at de inden for få år vil være standardudstyr i alle nye biler. Indtil da anbefaler FDM, at man kun vælger biler, der har den vigtige nødbremse,” siger Søren W. Rasmussen.
Læs mere om testen af bilers nødbremser i Motors juli-/augustnummer. Her er der en liste over de personbiler og mange gulpladebiler, som har automatisk nødbremsesystem.