Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Kører både på el og brint

Renault Group genopliver deres Scénic SUV model i 2024 med udgaven Vision – og den bliver én af de mest avancerede biler på markedet med såvel el- som brintteknologi, som giver 800 kilometer rækkevidde.

Bilproducenten, der er en del af Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen, skal være CO2 neutral i 2040 – og for knap to år siden lancerede Luca de Meo – CEO Renault Group- sin ambitiøse Renaulution strategi.

Den er den nye Scénic Vision en del af.

Teknik kommer fra varebiler

Renault Scenic Vision viser, hvor stregerne bliver på den nye franske SUV – mens teknologien er hentet fra Renaults varebilsprogram.

Her har man allerede præsenteret brintteknologi til Renault Kangoo og Renault Master – i samarbejde med selskabet Hyvia, der er et joint venture selskab mellem Renault Group og amerikanske Plug Power.

Scénic har tidligere også været solgt som Van – og efterhånden som flere og flere byer kræver, at Last Mile leverancer sker i grønne køretøjer – også hos deres leverandører. Som i dag vil mange chauffører foretrække at have personbilskomfort og -sikkerhed under arbejdet.

Platform fælles med Mégane

Udefra viser Scenic Vision, hvordan Renaults kommende 100 procent elektrisk drevne familiebil i mellemklassen kommer til at se ud.

Den er bygget på den fælles elbilplatform CMF-EV, som også den nye Renault Mégane Electric benytter.

Bilens drivlinje er en hybrid mellem el og brint. Bilens motor er den vi kender fra den nye Megane. Den er på 160 kW.

16 kW brændselscelle

Batteriet er på 40 kWh og produceret på Renault-fabrikken i Cleon. Det udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri.

Desuden er der en 16 kW brændselscelle ombord, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun fem minutters stop undervejs for at fylde den 2.5 kg tunge brinttank.

I det daglige kører man altså på ren el, men skal man længere kombinerer man el og brintdrift.

Genanvendelse er fællesnævner

Indvendig springer vi yderligere mindst seks år frem i tiden, hvor teknologi og innovationer vil være med til at fremme en mere bæredygtig produktion og brug af biler.

Bilen er designet, så den består af mere end 70 procent genanvendte materialer, og vil for 95 procents vedkommende kunne genanvendes, når bilen skal skrottes.

Stålet i bilen er 95 procent genanvendt stål, aluminiummet er 100 procent genanvendt, kulfiberdelene er 100 procent genanvendt materiale fra flyindustrien, og gulvet i bilen lavet ud af genanvendte plastikflasker.

Elbilers andel stiger 10 pct.

Og sådan er hele bilen tænkt og produceret. Det er desuden målet at mindske CO2 fra produktion af batteriet med 60 procent.

Samtidig vil man genanvende kobolt, nikkel og litium i et lukket kredsløb, som gør, at 80 procent af de materialer der bruges til at producere batterier fra 2030 er genanvendte materialer.

Kigger man på batterierne har de også et liv efter at have været i elbilen. Estimater peget på, at andelen af elbiler på de europæiske veje stiger fra 10 millioner i 2022 til 100 millioner og i 2030.

Meget renere end elbiler i dag

Renault har allerede lang erfaring med second life på batterier, hvor de genanvendes i en lang række sammenhænge (bl.a. food trucks, batterier derhjemme og ombygget til elscootere.)

Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 procent mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.

Renault udvikler tillige et system, der skal opdage risici, alarmere føreren og i sidste ende guide til at undgå uheld.

Fælles airbag for alle i bilen

Blandt andet betyder det, at bilen giver føreren en safety score (ligesom man i dag har en score for hvor miljøvenligt man kører).

Her bruges data samlet via sensorer på bilen, der opfanger førerens kørestil, blandt andet fart og acceleration. Desuden vil der være et system, der identificerer risici på ruten – det kan bl.a. være skift i vejr og vejarbejde.

Skulle uheldet være ude er de traditionelle airbags erstattet af såkaldte cocoon airbags, der omslutter alle i bilen. Ikke blot brystet eller hovedet, men hele kroppen på alle i hele bilen

Renault Scenic Vision – tekniske specifikationer:
Længde: 4490 mm
Bredde: 1900 mm
Højde: 1590 mm
Akselafstand: 2835 mm
Hjulstørrelse: 21 tommer
Vægt: 1700 kilo
Motor: 160 kW
Brændselscelle: 16 kW
Batteri: 40 kWh