Den nye Ford Transit Connect er ikke kun et facelift. Der er forbedret sikkerhedsniveau med nødbremse – og køreegenskaber i særklasse.
Ford Transit Connect er én af fem nominerede varebiler til titlen ”Årets Varebil i Danmark 2019” – som afsløres i morgen ved åbningen af Transport 2019 i Herning, og selv om man umiddelbart skulle tro, at det kun var et facelift, så er det faktisk en ny bil.
Fire år har ingeniører arbejdet på at udvikle den nye model. Nærmest kun varekassen er genbrug – men det ser man i dag på de fleste nye varebiler – bl.a. for at kunderne kan genbruge deres varebilsindretninger.
Ford DNA
Udseendet følger naturligt nok seneste Ford design, så bilen ligner en Ford Fiesta og Focus forfra. Udstyret omfatter i den forbindelse tågelys både for og bag.
Men teknisk er der kommet ny dieselmotor og ny gearkasse, og så er kvaliteten løftet betragteligt med lavere støjniveau til følge.
Standard hvad angår sikkerhed er City Brake nødbremsesystem, og man kan også bestille sin Connect med Lane Departure Warning system (linjevogter) og adaptiv fartkontrol.
Fornemt vejgreb
Typisk Ford har man trimmet styretøj og affjedring, så man nok har fået én af bedst kørende varebiler på markedet.
Testbilen var en L2 udgave med en lastvolumen op til 3,2 kubikmeter i varerummet.
Med 500 kg. ballast i bilen i forbindelse med kåringen til Årets Varebil 2019 for nylig hang den måske lidt i fjedrene, men det er jo også tæt på fuld last – alligevel var vejgrebet fornemt under alle forhold. Varerummet var plastbeklædt for at skåne lakken.
Lastkompensering
Roses skal bilens system med at vippe bagdørene fra 90- til 180 grader. Skydedøren i siden er bred, men ikke bred nok til at man kan læsse en europalle ind fra siden.
Bilen har automatisk lastkompensering, hvor esc-systemet (elektronisk stabilitets kontrol) kompenserer for, om bilen er med eller uden last.
Testbilen var en Trend udgave med 100 hk, og i det daglige er der masser af trækkraft. Med de 500 kg ballast skulle gearet bruges flittigt, hvis man ville opnå de optimale præstationer.
God trækkraft
Bilen trak fra 1.250 omdrejninger eller 50 km/t i fjerde gear (fra 60 km/t i femte gear og 70 km/t i sjette gear). For økonomien har den stop/start system.
Kabinen er meget genbrug, og der mangler en del aflæggeplads omkring førerpladsen. Der er dog plads under passagersædet med plads til tre – og over forruden i bilens bredde. Der var kun én kopholder, men to flaskeholdere (i dørene).
Testbilen havde ikke touchscreen og navigation. Vi skal dog nævne læderrat, fartpilot og fartbegrænser.
God førerplads
Man sidder godt i førersædet – og roses skal fodstøtten, der giver en meget lige kørestilling.
Den nye Transit Connect lever op til de seneste Euro 6.2 standarder – beregnet efter WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Fords nye 1.5-liters EcoBlue dieselmotor er udviklet sammen med Peugeot-Citroën (PSA).
Ford EcoSelect gør, at føreren med et tryk på en knap kan vælge ECO-mode, der påvirker motorydelsen og mindsker brændstofforbruget. Ford EcoMode analyserer førerens kørestil og giver tilbagemeldinger via instrumentpanelet med brændstofbesparende tips for en mere økonomisk kørsel.
–
Fakta Ford Transit Connect Trend 100 hk:
Motor: 4 cyl. EcoBlue turbodiesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 100 hk
Moment: 240 Nm v. 2.000- og 2.500 omdr.)
Forbrugssnit WLTP: 15,9 km/l.
CO2 udledning: 166 g/km.
Miljø: Euro 6 med SCR og AdBlue.
AdBlue beholder: 17 liter (10.000 km.)
Antal gear: 6.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (50 km/t i 4. gear).
Vendediameter mellem kantsten: 12,2 m.
Akselafstand: 3.062 mm.
Læssehøjde: 600 mm.
Last: 500 kg.
Nyttelast: Ca. 700 kg.
Trailervægt med bremser: 1.100 k
Varerum: 3,2 kubikmeter.
Varerum dimensioner: 1.958 x 1.538 x 1.269 mm.
Mellem hjulkasser: 1.226 mm.
Bagdørsmål: 1.248 x 1.136 mm.
Sidedørsmål: 660 x 1.228 mm.
Pris ekskl. lev.: 142.893 kr.