Transport 2019 samler hele transportsektoren i Danmark til et væld af nyheder og oplevelser. Hos Iveco er det gas-bilerne, der er i centrum.

Fra torsdag til og med lørdag i denne uge giver den danske transportsektor den ”max gas” på Transport 2019 – med massevis af nyheder og oplevelser på alle fronter.

Hos Iveco skal det forstås helt bogstaveligt – for fem ud af seks køretøjer på Iveco-standen er nemlig gasdrevne.

Det grønne område

Her kan man se Iveco Daily Blue Power – Årets Varebil 2018 – og Iveco Stralis NP, den nykårede ”Sustainable Truck of the Year 2019”.

Gasbilerne udstilles både på Ivecos egen stand og på messens særlige område for grønne transportløsninger.

Der er derudover programsat en politisk paneldebat med tv-vært Cecilie Beck som ordstyrer, hvor de besøgende kan høre transportpolitikere og andre centrale aktører diskutere fremtidens grønne løsninger.

Fem ud af seks er gasdrevne

”Fem ud af de seks køretøjer, vi har med på messen, er gasdrevne. Det har vi valgt for at sende et klart signal om, at vi står klar med løsningerne til at få den grønne omstilling op i omdrejninger. Vi vil bl.a. lægge vægt på de langtrækkende miljømæssige fordele ved biogas til transport, der kan give emissionsnedskæringer på mere end 90 pct. for kvælstofilter, 99 pct. for partikler og 95 pct. for CO2 med biometan, siger Morten Iversen, der er Nordic Sustainability Manager hos Iveco.

Mens man i Danmark primært fokuserer på el-bilerne, når snakken falder på grøn omstilling, er man uden for landets grænser allerede langt med implementering af biogas som fremtidens drivmiddel i den tunge transport.

Kan erstatte diesel

I den sammenhæng skal det siges, at man med gas kan substituere diesel-køretøjerne 1:1 allerede i dag – noget som ligger meget langt væk for elektrisk drevne eller brint-drevne køretøjer.

Sverige er et foregangsland, og ifølge Energigas Sverige kører der allerede nu over 55.000 gasdrevne køretøjer rundt, som kan tankes op på flere end 180 offentligt tilgængelige tankstationer. Andelen af busser i Sverige, der kører på gas, er nu oppe på 17 pct.

Til sammenligning er der i Danmark lige nu blot 585 gasdrevne køretøjer ifølge De Danske Bilimportørers Bilstatistik. Altså kun omkring én af antallet, der kører i Sverige. De kan tankes op på de 17 tankstationer, der pt. er etableret i Danmark. Andelen af gasbusser i Danmark er fortsat under to pct.

Økonomiske incitamenter

”Hvorfor er der så stor forskel på landene? Jeg tror, at en stor del af forklaringen er, at man fra den svenske regerings side har indført økonomiske incitamenter til at investere i køretøjer på biogas, som vi ikke har herhjemme,” siger Morten Iversen.

I Danmark kommer efterspørgslen på bæredygtig transport stadig primært fra enkelte kommuner og private virksomheder, der f.eks. byder ind på kommunale transportopgaver, fortæller han.

”Skal vi rykke ved det store samlede billede, kræver det en langt mere målrettet politisk indsats, og det bliver derfor interessant at følge debatten med politikerne.”

Også gas-busser

De modeller, som Iveco har bragt med på årets messe, er Stralis NP 460 hk, Daily Blue Power, Eurocargo NP – der er særligt velegnet til bykørsel – samt on- og off-road lastbilen Stralis X-Way.

Derudover kan de besøgende blive klogere på gasdrevet bustransport, da Iveco også udstillerden nye Iveco Crossway Normal Floor CNG samt Daily Minibus CNG med 22 sæder.

IVECO Crossway Normal Floor CNG er lanceret i naturlig forlængelse af IVECO Bus’ overgang til alternative brændstoffer, som startede med IVECO Daily modellen og fortsatte med IVECO Crossway LE CNG.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk